Gå til innhold

CPU temperatur 73-75 celcius under stresstest


Anbefalte innlegg

Etter å ha klokka min AMD dualcore 4200+ fra 2.2Ghz til 2.6Ghz, så går temperaturen på cpuen opp til 73-75 grader celcius under OCCT stresstesting. Er dette farlig høyt? Har googlet etter oversikt over akseptabel temp på denne cpuen uten å ha funnet noe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er litt høyt ja. Hvis du skal fortsette å klokke oppover ville jeg gått til innkjøp av en ny prosessorvifte.

 

Hvis du spiller mye, kan du sjekke prosessortempraturen under spillet og se hva tempen ligger på. Max. temperatur på prosessorer pleier å ligge et sted mellom 80 og 90 grader, noe som betyr at høyere temperaturer kan redusere levetiden til prosessoren.

 

Hvis du bestemmer deg for å kjøpe ny vifte (noe som kan være lurt om du skal fortsette å klokke), vil jeg anbefale deg Zalman CNPS9700LED. Denne viften holder min Intel C2D E6600 på rundt 45-50 grader idle.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Nei, jeg har ikke tenkt å fortsette å klokke. Jeg er totalt n00b på dette, og er mer enn fornøyd med å få den opp på 2.6. Den krasjer ikke under 30 minutters OCCT test, og heller ikke når jeg kjører 3dMark09. Regner med at jeg trenger å kjøre en lengre stresstest for å kunne være sikker på at den er stabil.

 

Forstår jeg deg rett at jeg er relativt trygg såfremt cpu temperaturen ikke overstiger 80?

 

Fint om noen ka se på cpu-z bildene mine og kommentere om jeg har gjort noe som er riv ruskende galt.

post-23087-1184955070_thumb.jpg

post-23087-1184955083_thumb.jpg

Endret av Erikx
Lenke til kommentar

Nå må du huske på at du klokker begge kjernene sammtidig, og at dette fort kan bli litt varmt med AMD standardkjøleren.

 

Etter høyere tempraturer prosessoren din kjører på, etter mindre levetid vil den få. Derfor vil jeg ikke anbefale at du kjører en prosessor på rundt 75-80 grader over lengre tid.

 

Du får enten kjøpe ny vifte for å holde temperaturen nede, eller klokke ned litt (trenger ikke være så veldig mye, men nok til at den går ned til rundt 60-65 grader ved full load).

Lenke til kommentar

Når jeg bruker Nvidia Monitor View ser jeg at det rapporteres temperatur på mer enn CPU. Etter 25 minutter med OCCT stresstest vises følgende:

 

CPU: 74C

System: 62C

nForce: 70C

GPU: 55C

 

Nå vil jeg tro at OCCT stresser systemet langt mer enn det som vil være normal load ved bruk av min PC, så jeg tror jeg gambler på å kjøre på 2.6Ghz uten kjøling.

 

Forresten fint om noen med litt peil kan se på cpu-z bildene mine i forrige post og kommentere på om jeg har gjort noe veldig galt?

Lenke til kommentar

Hvis systemtempen din er 62 grader så ligger problemet der. Denne burde ligge på 40-tallet i et standard system under load og gjerne på 20-30-tallet idle. Får du redusert denne med en 15-20 grader vil cpu tempen din gå ned drastisk.

 

Har du god ventilasjon i kabinettet?

Det virker som om du ikke har noe som helst nesten.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Hei Marsboer.

 

Ja, kortet mitt støtter desverre kun DDR1 minne :(

Dette minnet tåler ikke overklokking. Så snart jeg går over 200Mhz så krasjer maskinen under POST. Når det gjelder "timings" så har jeg ikke funnet ut hvordan dette gjøres i min BIOS. Er det mye å hente på å sette timings rent ytelsesmessig?

 

Ps! Denne overklokken har økt 3dMark06 scoren min fra 7700 til 8850.

 

EDIT: Når det gjelder systemtempen så er nok årsaken til dette at kabinettet mitt er åpent (har ikke lukka det etter montering av nytt skjermkort). Jeg regner med at tempen faller så snart jeg har lukket det :)

Endret av Erikx
Lenke til kommentar
Noen som kan si noe om dette med minne timings? Har jeg mye ytelse å hente på dette?

9120580[/snapback]

 

Ett Amd DDR1 system tjener mye på å ha stramme minne timings. Med gode brikker og godt hovedkort kan du f.eks kjøre 1.5cl 2.2.5. a ddr400,evt noe høyere med litt ekstra volt. Det kan være greit å ha i bakhodet at benchmark resultat som i 3dmark06 ikke er en reel refleksjon på den ytelsen du vil ha i spill, med mindre du går for max oppløsning, max detaljer hele tiden. Som ikke akkurat er konkurranse dyktig. Det er ett tveegget sverd dette med overklokking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...