Gå til innhold

Tårnkabinett av sort plast


Anbefalte innlegg

Kommentartråden finnes HER

 

sketchup1.jpg

 

Planleggingen av dette kabinettet startet i vinter, men det er først nå jeg får tid til å bygge det. Byggingen er allerede i gang, og jeg ligger sånn noenlunde på skjema. Kabinettet skal huse helt normal hardware, men ikke noe er kjøpt inn enda. (venter på intels priskutt, og håper på å få sponset noe hw :)) Uansett skal Asus P5S MX SE brukes, da dette var det smaleste hovedkoret jeg fant som fremdeles beholder normal ytelse. Kortet måler ikke mer enn 18,3 * 24,4cm.

 

Det er litt vanskelig å få laget en god tegning av kabinettet. Kort forklart består det av 28-kanter av ulik diameter som tres på fire kobberrør. Utpå disse skrus kledningen på, som består av plastplater som er skåret til.

 

Skisser

 

Jeg er usikker på om "tornene" på tegningen til høyre skal være med. Det som avgjør er om jeg finner en god måte å lage og feste dem på. Tar gjerne imot tips HER.

R0011355.JPG

 

R0011360.JPG

 

sketchup2.jpg

 

sketchup3.jpg

 

sketchup4.jpg

 

sketchup5.jpg

 

Så en modell i papir for å danne et inntrykk av størrelsen. Brukte denne for å "godkjenne" størrelsen.

R0011348.JPG

 

 

 

Materialer

 

Var en tur på Vestpak og fikk kjøpt plast:

 

-ca 1 kcadratmeter 3mm svart PE-HD

-et stykke 30mm hvit pehd

-ca 1,5 kvadratmeter 10mm hvit pehd

 

Sum: 300,-

Dette var visst billig. Normalt hadde det kostet over 1000,-

 

R0011338.JPG

 

R0011341.JPG

 

R0011342.JPG

 

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe aluminiumsrør, men da minste kjøpesum var på 500,- kjøpte jeg heller 4m kobberrør for en hundrelapp.

 

R0011366.JPG

 

Verktøy

 

Stållinjal, bor og gjengetapp (M3)

R0011343.JPG

R0011345.JPG

 

Kontursag fra clasohlson (398,-)

R0011361.JPG

 

Skyvelær(e?)

R0011362.JPG

 

Et forsøk på å få litt system

R0011363.JPG

 

En gammel drill

R0011364.JPG

 

Støvmaske er viktig, kontursagen blir en slags omvendt støvsuger ved bruk

R0011365.JPG

 

 

Status 20.juli

 

28-kantene ble laget i photoshop, printet ut, og limt rett på plasten. Etter noen timer med kontursagen ble det en del avkapp.

 

(en liten del av avkappet)

R0011367.JPG

 

Tre ringer er saget ut, boret og gjenget. De hvite platene som nå er skrudd på ringene er der bare for å teste om ringene er rette, noe de heldigvis er.

 

R0011369.JPG

 

R0011370.JPG

 

R0011372.JPG

 

R0011373.JPG

 

 

 

Ny update allerede i morgen! :)

 

EDIT: Fikk gjort for lite til at update ble nødvendig. Saget en ny stor ring, og denne tok myyyye lenger tid enn de små. Neste update blir til helgen, for jeg er bortreist for å ta den siste uken med sommerjobb for denne sommeren.

Endret av FredrikFredrik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

UPDATE

 

Jeg har gjort en forandring i planene: Løsningen med rørene som skulle holde på plass ringene viste seg å ikke være god nok. Siden jeg kun hadde håndholdt drill og ikke søylebormaskin, ble ikke hullene nøyaktige nok til at ringene kommer rett over hverandre. I tillegg vinglet ringene til siden pga at hullet ikke passet 100% med størrelsen på rørene. Se den nye løsningen på bildene :)

 

R0011434.jpg

 

Kabinettet er nå 51 cm høyt, og skal bli 29cm høyere.

R0011436.jpg

 

For å gi et inntrykk av størrelsen. Kabinettet ser litt skjeivt siden bildet er tatt med vidvinkel :p

R0011440.jpg

 

 

Neste steg er å sage til fire kledningsplater for å sjekke om alle festehullene har havnet overfor hverandre. Viss ikke må treklossene justeres for å få det til å passe.

 

R0011441.jpg

 

R0011443.jpg

 

Neste update kommer forhåpentligvis litt kjappere enn denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...