Gå til innhold

Photoshop/gaming pc til 17500,-. greit oppsett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 3 år med en pc som konstant ruller på flystripa (les: støy) er jeg blitt lei. Ikke har den noe grafikkkort å skryte av eller, selv om den kostet nesten 2000 for noen år tilbake... kan heller ikke huske sist jeg hadde en bra spilleopplevelse. Men nok om syting av gammel hardware! nå er det ny PC på trappa!

Nå har jeg fokusert på 2-3 ting. Photoshop, spill og støy.

Var på datakjeden i trondheim og vi kom fram til følgende oppsett. jeg lister dette her for å se om dere eksperter finner noe som skurrer. Men hvis det blir noe feil så er det heldigvis datakjeden som skal sette den sammens! koster ekstra, men jeg har verken tid eller lyst til å shoppe inn alle delene på internett...for ikke snakk om å skru den sammens. jeg sparer neppe kroner så jeg tar ikke med prisene da jeg har bestemt meg for 1 leverandør. Siden dette er i trondheim så blir det lettere å klage hvis det er noe feil. Pakker sender man bare i desember!

Spec:

kabinett: cooler master ammo 533. dette fordi denne har håndtak på toppen.. og det er gull for en som er freelancer og til tider tar med seg pc rundt om.

Mist strømforsyning atx 2.2 500w ...det står at denne skal være stillegående

hovedkort: Asus P5w DH Deluxe, I975m socket-775, atx, sataIIx7, dual-gblan, ddr2, 2xpci-ex16

prosessor: Intel core 2 duo e6600 2.4 Ghz lga775

Vi bytter vifte med en : Zalman ultra quiet CPU kjøler

grafikkkort: XFX Geforce 8800 GTS 500m 320 mb gddrs, pci

minne: 1 gb med Kingston DDR2 og 1 med 2 gb Kingston DDR2. tilsammen 3 GB da man ikke kan overskride 4 GB med dette systemet.

HD: en samsung spinpoint 500gb sata2 og en på 250gb sata2. den minste er dedikert photoshop.

OP ble Windows vista home premium. ...det ble bare slik. ..og jeg har samma følelsen fra da jeg oppgraderte fra windows 2000 til xp.

helt til slutt så ble det en samsung 20" lcd synkmaster til skjerm. Jeg følger selvsagt med på anbefalingene til hardware.no når det gjelder skjerm.

Nå håper jeg på "thums up" for resten av oppsettet av pcèn

Mvh

Erik

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Etter 3 år med en pc som konstant ruller på flystripa (les: støy) er jeg blitt lei. Ikke har den noe grafikkkort å skryte av eller, selv om den kostet nesten 2000 for noen år tilbake... kan heller ikke huske sist jeg hadde en bra spilleopplevelse. Men nok om syting av gammel hardware! nå er det ny PC på trappa!

Nå har jeg fokusert på 2-3 ting. Photoshop, spill og støy.

Var på datakjeden i trondheim og vi kom fram til følgende oppsett. jeg lister dette her for å se om dere eksperter finner noe som skurrer. Men hvis det blir noe feil så er det heldigvis datakjeden som skal sette den sammens! koster ekstra, men jeg har verken tid eller lyst til å shoppe inn alle delene på internett...for ikke snakk om å skru den sammens.  jeg sparer neppe kroner så jeg tar ikke med prisene da jeg har bestemt meg for 1 leverandør. Siden dette er i trondheim så blir det lettere å klage hvis det er noe feil. Pakker sender man bare i desember!

Spec:

kabinett: cooler master ammo 533.  dette fordi denne har håndtak på toppen.. og det er gull for en som er freelancer og til tider tar med seg pc rundt om.

Mist strømforsyning atx 2.2  500w    ...det står at denne skal være stillegående

hovedkort: Asus P5w DH Deluxe, I975m socket-775, atx, sataIIx7, dual-gblan, ddr2, 2xpci-ex16

prosessor: Intel core 2 duo e6600 2.4 Ghz  lga775

Vi bytter vifte med en : Zalman ultra quiet CPU kjøler

grafikkkort: XFX Geforce 8800 GTS 500m 320 mb gddrs, pci

minne: 1 gb med Kingston DDR2 og 1 med 2 gb Kingston DDR2. tilsammen 3 GB da man ikke kan overskride 4 GB med dette systemet. 

HD: en samsung spinpoint 500gb sata2 og en på 250gb sata2. den minste er dedikert photoshop.

OP ble Windows vista home premium.  ...det ble bare slik. ..og jeg har samma følelsen fra da jeg oppgraderte fra windows 2000 til xp.

helt til slutt så ble det en samsung 20" lcd synkmaster til skjerm. Jeg følger selvsagt med på anbefalingene til hardware.no når det gjelder skjerm. 

Nå håper jeg på "thums up" for resten av oppsettet av pcèn

Mvh

Erik

9105701[/snapback]

Hei, jeg har samme krav til min nye rigg. Her kan du se det oppsettet jeg har kommet frem til så langt. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=50890

Fra før av har jeg et foxconn 8800gts OC skjermkort, Nec 20WGX2 skjerm.

Hvis du er opptatt av gode farger, responstid og fargespekter kan jeg varmt annbefale den Nec skjermen. Jeg valgte den spessielt fordi den går for å være den beste i sin prisklasse for foto/grafisk design jobbing. Vil også anbefale deg å kjøpe et fabrikoverklokket 8800gts kort.

Lykke til :D

Skrevet

buu! jeg fikk denne meldingen da jeg skulle sjekke handlevognen din.

"Denne handlevognen er ikke tilgjengelig fordi eieren ikke ønsker å dele den med andre lesere"

Når det gjelder skjerm så har jeg en EIZO 20" ..ja, den drittdyre versjonen! jeg trenger den andre skjermen for å spille på... men jeg også benytte 2 skjermer når jeg jobber. så jeg håper jeg har "the best of two worlds"

Erik

Skrevet
buu!  jeg fikk denne meldingen da jeg skulle sjekke handlevognen din.

"Denne handlevognen er ikke tilgjengelig fordi eieren ikke ønsker å dele den med andre lesere"

Når det gjelder skjerm så har jeg en EIZO 20"  ..ja, den drittdyre versjonen! jeg trenger den andre skjermen for å spille på... men jeg også benytte 2 skjermer når jeg jobber.  så jeg håper jeg har "the best of two worlds"

Erik

9105881[/snapback]

Jeg hadde glemt å trykke "oppdater" etter at jeg merket av "gjør synlig for alle" :blush:

Skrevet
hmm. du har valgt quad,, ikke dumt! "Intel Core 2 Quad Q6600"

den vil sikkert også passe mitt system?

Erik

9106052[/snapback]

Velg Quad, dem synker i pris 22 juli ;) (ca 50% hvis jeg har forstått samtlige forumbrukere her:P)

Hvilke Zalman vifte er det du skal ha? Jeg har 9700 og er ikke særlig fornøyd. Ved 800RPM er det hørbra og flyter utrolig lite luft. På min E6600 holder den 43 ved idle, ca 55 load.

Ang skjerm, så kan jeg anbefale Syncmaster 206BW. Veldig god skjerm! ser fin ut og! :love:

Hvis du først skal ha vista, ser jeg ikke poenget med å gå for 3GB i steden for 4. Forskjellen er ikke så stor.

Hvis du føler du har råd, ville jeg sett på 640MB versjonen av GTS da dette vil gi deg muligheten for høyere oppløsning, AA osvosv ;) Skal du ha Crysis på high++ tror jeg ikke at 320MB holder... (Har lite å backe opp det utsagnet med da..)

Skrevet

Hvilke Zalman vifte er det du skal ha? Jeg har 9700 og er ikke særlig fornøyd. Ved 800RPM er det hørbra og flyter utrolig lite luft. På min E6600 holder den 43 ved idle, ca 55 load.

det er dem samme.. hmm, men hva kan være bedre enn denne. det var den som hadde størst vifte...og det er jo det som kjennetegner mest mulig stillegående. ...sier de fleste da.

Det som ble sagt angående minne var at man måtte ha 64 bits system for å kunne utnytte minnet. altså 3 gb + minnet på skjermkort.

Skal ringe å si at jeg vil ha quad prosessor...når den faller i pris

takk for svar! kjempenyttig dette! Er litt bekymret for denne 9700 da.

MvH

Erik

Skrevet (endret)
det er dem samme.. hmm, men hva kan være bedre enn denne. det var den som hadde størst vifte...og det er jo det som kjennetegner mest mulig stillegående.  ...sier de fleste da.

Det som ble sagt angående minne var at man måtte ha 64 bits system for å kunne utnytte minnet. altså 3 gb + minnet på skjermkort.

Skal ringe å si at jeg vil ha quad prosessor...når den faller i pris

takk for svar! kjempenyttig dette!  Er litt bekymret for denne 9700 da.

MvH

Erik

9107165[/snapback]

Det er mulig at jeg har støy på hjernen. Og kanskje har hatt flaks når det gjelder varme gjerrige CPU'er i mine tidligere maskiner, P4 2GHz, P4 2.4GHz og P4 3.2GHz HT - ingen av disse har vært høyere enn 40 grader LOAD. Jeg skal gå over til Ninja+ (hadde Ninja på tidligere prossessorer) med en SilenX vifte, noe jeg vet gir lavt støy nivå.

Jeg har også en Zalman PSU som jeg er missfornøyd med støy nivået. I dag er det 1 uke siden jeg kjøpte maskinen, og allerede er det 2 komponenter som må byttes.. 3k5 nye penger må inn i maskinen (skal iallefall, må ikke :p) Maskinen ligger på 20k snart :/

Ang minne trodde jeg at Vista generelt klarte mer enn 3GB, men mulig jeg ikke har fått med meg alt. Men minneprisene er snart på vei opp igjen, så vis du frykter at om 2-3mnd kunne den ekstra GB'n vært perfekt, så ville jeg tatt den nå. 2x2GB yter bedre enn 2x1GB + 1x2GB.

Ang prossessor har jeg begynt å lure litt på om butikkene kommer til å sette ned prisen med en gang, dem har jo kjøpt dem for prisen som var FØR priskuttet. Om det vil ta litt tid før butikkene begynner å selge med priskutt :hmm:

- Det er vel noe butikk mannen "din" kan svare på ;)

Btw, jeg ville spurt om å få hørre PSU og CPU kjølerens støynivå....

Endret av bIsk0p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...