jvc1986 Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 (endret) Har startet med noen helt grunnleggende tutorials som jeg fant her: http://www.php-mysql-tutorial.com/mysql-insert-php.php Men får opp feilmld - Error, insert query failed når jeg submiter. Her kommer kodene: config.php<?php $dbhost = 'localhost'; $dbuser = 'mittbrukernavn'; $dbpass = 'passord'; $dbname = 'xxxx_jobb'; ?> opendb.php<?php $conn = mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpass) or die ('Error connecting to mysql'); mysql_select_db($dbname); ?> adduser.php<html> <head> <title>Add New MySQL User</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> </head> <body> <?php if(isset($_POST['add'])) { include 'config.php'; include 'opendb.php'; $username = $_POST['username']; $password = $_POST['password']; $query = "INSERT INTO user (host, user, password, select_priv, insert_priv, update_ priv) VALUES ('localhost', '$username', PASSWORD('$password'), 'Y', 'Y', 'Y')"; mysql_query($query) or die('Error, insert query failed'); det er her feilen kommer $query = "FLUSH PRIVILEGES"; mysql_query($query) or die('Error, insert query failed2'); include 'closedb.php'; echo "New MySQL user added"; } else { ?> <form method="post"> <table width="400" border="0" cellspacing="1" cellpadding="2"> <tr> <td width="100">Username</td> <td><input name="username" type="text" id="username"></td> </tr> <tr> <td width="100">Password</td> <td><input name="password" type="text" id="password"></td> </tr> <tr> <td width="100"> </td> <td> </td> </tr> <tr> <td width="100"> </td> <td><input name="add" type="submit" id="add" value="Add New User"></td> </tr> </table> </form> <?php } ?> </body> </html> har prøvd akkurat samme tutorial før, og da hadde jeg ingen problemer, men det er så lenge siden at jeg har glemt det lille jeg lærte da:( Selve siden kan dere se her: www.hv-guild.com/privat/ordre Regner med det er noe helt basic som er feil? Håper noen med litt bedre kjennskap kan hjelpe. Edit: har opprettet DB med navn xxxx_jobb og i den er det en table som heter contact som jeg liksom skal lagre i. Endret 18. juli 2007 av jvc1986
Martin A. Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Bruk mysql_error(). Eks. $query = "INSERT INTO contact (cname, cemail,) VALUES ('$username', '$password')"; mysql_query($query) or die('Error, insert query failed1' . mysql_error()); $query = "FLUSH PRIVILEGES"; mysql_query($query) or die('Error, insert query failed2' . mysql_error());
jvc1986 Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Skrevet 18. juli 2007 (endret) Da dukket dette opp: Error, insert query failed1You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') VALUES ('2', '6')' at line 1 Edit: Ser nå at verdiene inni VALUES ('x', 'x') er det samme som man skriver i tekstfeltene, altså de endres utifra hva man submitter. Endret 18. juli 2007 av jvc1986
Gjest Slettet+142 Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 (endret) prøv med disse linjene da: $query = "INSERT INTO user (`host`, `user`, `password`, `select_priv`, `insert_priv`, `update_ priv`) VALUES ('localhost', '{$username}', PASSWORD('{$password}'), 'Y', 'Y', 'Y')"; mysql_query($query) or die('Error, insert query failed; '.mysql_error()); Endret 18. juli 2007 av Slettet+142
jvc1986 Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Skrevet 18. juli 2007 Takker, det skjedde iallefall en forandring: Error, insert query failed; Unknown column 'update_ priv' in 'field list' Men hvis det gjør ting enklere, jeg trenger kun å lagre 2 felt med informasjon i DB, ingen av delene er et passord slik tutorial beskriver. Det jeg er på jakt etter egentlig er: Helt enkelt en side som man kan skrive inn en verdi i tekstboks 1, og at dagens dato lagres i et eget felt i DB, sammen med verdi fra tekstboks 1, helst uten at man må skrive inn datoen selv. Men samtidig har jeg lyst til å komme litt mer inn i php, tar gjerne imot tips til andre tutorials også, som omfatter php, mysql, forms. Eller flere gode tips til hva som er feil med det jeg har:)
jvc1986 Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Skrevet 18. juli 2007 hehe, ordnet det nå - forenklet det litt: $query = "INSERT INTO ordre VALUES ('{$username}', '{$password}')";mysql_query($query) or die('Error, insert query failed; '.mysql_error()); Det var det jeg trengte, samt at jeg endret fieldene i DB fra varchar til text så virket det:) Takker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå