Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er kamaksel og radiator?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kamaksel er en aksel inne i motoren som gjør slik at ventilene i motoren beveger seg på riktig måte. Ventilene, de styrer når det skal komme inn luft i forbrenningskamrene, og når eksosen skal komme ut. Kamakselen (på moderne motorer) drives av en reim eller et kjede fra veivakselen, denne reima kalles registerreima/registerkjedet

 

radiator er et kjøleelement (stor "plate" oftest plassert helt foran i motorrommet) som kjøler ned kjølevannet. kjølevannet brukes til å kjøle ned motoren så den ikke overopphetes.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte bil så sa dama sjekk denne kjeden

hver 5000 km jeg har kjørt

 

Hvorfor sa hun det ??

 

er det det samme kjede som du skrev?(eier'n viste meg hvor det ligger

det lå ved venstre side av motoren inni i sånn plastik "hjul" kjeden satt rundt den

(hvis det er det ,det heter)

Endret av Sultana007
Lenke til kommentar

Tror det er en drivreim du snakker om. Drivreimer kan drive litt av hvert på motoren: Dynamo, servopumpe, vannpumpe (noen driver vannpumpa på registerreima), A/C pumpe (for de som har det), kompressor (for de som har det) osv.

 

Reimer varer ikke evig, så hun mente vel at du burde bytte reimer etterhvert som du finner tegn til slitasje på dem. Om de ikke blir liggende i veien, så er det en god ide å ta vare på de gamle reimene etterhvert som du bytter dem ut, og oppbevare et sett av dem i bilen. Skulle en av de nye reimene av en eller annen grunn ryke midt ute i ødemarka, så har du da en i reserve som du kan bruke fram til du får kjøpt en ny.

Lenke til kommentar

Mange litt eldre biler har registerreim (tannreim i stedet for kjede) som må sjekkes ca hver 50.000 km. Det er riktig at tannreima som oftest sitter på enden av motoren innenfor et plastdeksel.

 

Denne tannreima driver kamakselen, hvis reima ryker stopper kamakselen, og da kolliderer stemplene inne i motoren med åpne ventiler. Resultatet er som oftest såkalt motorras, det vil si at motoren ikke kan repareres men må byttes ut med en ny motor. Det er dyyyrt.

 

Fordelen med tannreim i stedet for registerkjede er at tannreima går vesentlig stillere. Ulempen er at den kan ryke hvis den blir for gammel eller for slitt, kjeder derimot ryker ikke, men bråker mere (rasler).

 

Fordi dagens mennesker jevnt over vet mer mindre om det tekniske i bilen enn eldre mennesker, og derfor ikke vedlikeholder og etterser bilene like grundig som man gjorde tidligere, så har bilprodusentene de siste årene byttet ut stillegående tannreimer (som må skiftes ut av og til) med sikrere kjeder (som holder hele bilens levetid).

 

En god regel for biler med registerreim er å bytte tannreima rett etter at man har kjøpt bilen, med midre forrige eier kan dokumentere at det nettopp er skiftet registerreim (eneste holdbare dokumentasjon er en datert kvittering på utført arbeid).

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Som regel kan man greit kjøre hjem selv om en av disse reimene har røket. Jeg tror det er mer vanlig enn å legge seg på rygg langs veien og bytte reima. Verktøy må man ha med seg og.

9099005[/snapback]

 

Det kommer an på hvilken reim som har røket, og hvor langt man har igjen. Er det bare reima til servopumpa eller A/C, så er det ikke noe problem. Drives ikke dynamoen, så kan man ta en sjanse og prøve å komme seg hjem, men de fleste batterier har ikke godt av å lades ut. Ryker reima som driver vannpumpa, så ville jeg ikke kjørt videre uansett strekning. På min bil får jeg byttet de viktigste reimene stående på noen få minutter, med en verktøykoffert som knapt tar et par liter bagasjeromsplass.

 

Kan legge til at en registerkjede ideelt sett varer ut bilens levetid, men også disse forutsetter pliktoppfyllende vedlikehold i form av oljeskift ved det spesifiserte intervall. Jeg fant engang en side med noen bilder av en BMW-motor dekket av oljeslagg hvor kjeda røk, kan legge ut link hvis jeg finner den igjen.

 

Reima kan ryke før tia dersom de feks. er olje osv på den.

Kombinasjonen gummireim og mineralsk/halvsynt. olje burde ihvertfall være uheldig, ettersom mineralsk olje "spiser" gummi.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Ryker reima som driver vannpumpa, så ville jeg ikke kjørt videre uansett strekning.

9099975[/snapback]

Alle bilene jeg har vært borti har enten vannpumpa drevet av registerreima, eller to reimer til vannpumpa. Nettopp fordi man skal kunne kjøre hjem eller til et verksted selv om en reim har røket.

Lenke til kommentar

Sånn er det i vertfall ikke på min. Ryker dynamo-/vifte-/aux-/driv-/+alle andre navn-reima, så har motoren null kjøling via kjølesystemet. Dette er vel omtrendt det eneste gode argumentet til å ha den sammen med oljepumpa på registerreima. Vil tro det er mange biler som har samme system, og dette er vel èn av grunnene til at de på verkstedet ville bytte den samtidig med registerreima (hvor den andre grunnen er at den uansett må av for å montere ny registerreim).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...