Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bootproblemer; låser seg og starter ikke mus/tast


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått nytt hovedkort og skjermkort, mest sannsynlig bruker de litt mer strøm enn det jeg hadde før (800XT -> 850XT PE, K8T SLI -> K8T SLI Platinum, begge returvare pga. vifteproblemer), derfor tror jeg det kanskje er strømforsyningen min som ikke klarer å gi nok strøm. Hadde ikke nevneverdige problemer før jeg byttet.

 

Det som skjer er at når jeg kommer til POST (eller hva det nå heter, der du ser info om datamaskinen og kan gå inn i BIOS), er det ingenting som "starter opp" av komponenter. Ingen lys i tastaturet eller mus, osv. Det bruker det vanligvis å være. Man kan jo alltids tro at dette er forbi datamaskinen låser seg før den kommer så langt, men noen ganger kjører den helt til den begynner å laste operativsystem før den låser seg, og de gangene starter heller ikke tastatur og mus opp. Jeg (tror jeg) har testet alle komponentene untatt strømforsyningene;

 

Hovedkort

CPU

Minne

Prøvd å plugget ut av alt "overflødige komponenter", harddisker, CD-ROM, osv)

Skjermkort

 

Har noen vært borti lignende før ? Har en "billig-strømforsyning", så selv om den har grei watt tror jeg den funker dårlig. Er en QTEC 550W. Her er watt og ampere den leverer på forskjellige volts:

 

+3.3V  32A  150W
+5.0V  30A  150W
+12V1  16A  192W
+12V2  16A  192W
-12V    1A   12W

 

Edit: Og om det virker som om det er strømforsyningen, hvilken burde jeg kjøpe ? Helst noe fra PSData under tusenlappen.

Endret av Enigma^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
I bios sett korrekt volt til minnet.

Sjekk vcore volt også

Kan låse viss står på auto.

 

Reset cmos.

 

Star med en minne brikke.

 

Ta nå av alt som du ikke trenger for og boote.

 

Du må ta med liste over pc oppsettet ditt

9167272[/snapback]

Hmm kanskje det er noe sånt. Jeg skal undersøke det i morgen og komme tilbake med resultater. Hvordan finner jeg ut hva som er korrekt volt til minnet og VCore ?

 

Oppsett:

MSI K8 Neo nForce 4 SLI Platinum

AMD Athlon 64 1800+

4 x 256MB Dual Chan Geil (har prøvd med bare en, og har testet RAMen på en annen PC den funker fint)

MSI X850XT PE

QTEC 550W PSU

 

Det er strengt tatt alt jeg har koblet til når jeg feilsøker.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet med en annen strømforsyning også. Intet hell. Også prøvd å resete CMOS, ingenting der heller annen en ny feilmelding om at jeg må reset overklokkingsinnstillingene før den låser seg, trykk F1 for å fortsette, men tastaturet "starter" ikke og den låser seg uansett. Plugget opp "D-Bracket"-en, som skal hjelpe med feilsøking ved å gi deg et lyssignal for hva som skjer under booting. Den låser seg på det nest siste punktet før booting skjer:

 

Initializing Floppy Drive Controller

This will initialize Floppy Drive and controller.

 

Alle "lysene" lyser grønt untatt #2.

 

Får ikke gjort noen innstillinger i BIOS når det gjelder volt osv., for jeg kommer rett og slett ikke så langt før den låser seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...