Gå til innhold

dSLR som håndbagasje eller vanlig bagasje?


Anbefalte innlegg

Går et speilreflekskamera igjennom sikkerhetskontrollen på Gardemoen som håndbagasje, eller må det sendes med den vanlige bagasjen?

 

Oppbevares vanlig bagasje i et lavere trykk i stor høyde? Om det er tilfelle, skader lavere trykk kameraet? (Tenker om det er noen skjøre, hermetisk lukkede komponenter i kameraet som ikke har godt av at det blir undertrykk utenfor).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FWIW, så er lasterommet en del av trykkabinen i fly, slik at trykket er det samme der som i passasjerkabinen. Temperaturen er også relativt komfortabel - husk at større kjæledyr etc. holder til der nede. :)

 

Uansett - jeg har reist en del med min etter hvert forholdsvis omfangsrike kamerabag, både til USA, Europa og innenlands, og faktum er at kamerabag ikke telles med som håndbagasje, selv om du har den med deg i kabinen. Flyr du "inter city" med f.eks Lufthansa, så er regelen "strictly one piece of hand luggage" - like vel har jeg reist et par ganger med en diger sekk med 2 bærbare PC'er i tillegg til stor kamerabagg og kamera over skulderen.

 

Kamerautstyr i innsjekket bagasje vil jeg karakterisere som galskap - dels på grunn av røff behandling, og dels fordi det er en høyst réell fare for å få ting stjålet fra bagasjen.

Lenke til kommentar
En kamerat av meg la sin laptop i den vanlige bagasjen en gang. Den så han aldri igjen. Han fikk heller ikke igjen noe på forsikringen pga. at slikt utstyr skal visst tas med i håndbagasjen eller noe. Synes det hørtes litt rart ut men.

9092130[/snapback]

Reglene er at både kamerautstyr og laptopper skal tas med som håndbagasje.

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt blir da: Kan man ha med en kamerabag som ekstra hånbagasje som man f.eks. kan med en gitar?

9108356[/snapback]

Som jeg skrev litt lenger opp i tråden, så kan du ha med kamerabaggen som "ekstra" - den "teller ikke".

9108692[/snapback]

Jeg håper du har rett, og derfor spør jeg om du har personlig erfaring med det?

Kan nemlig huske å ha lest at profesjonelle fotografer har klaget over det motsatte, spesielt fordi privatpersoner som tar med golfbag'en sin får den med uten å måtte ta den med i sin vanlige bagasjekvote. Det er nemlig sportsutstyr. Det er mulig at dette har forandret seg med årene, og det er derfor jeg spør om du har personlig erfaring med at det er politikken nå.

 

Edit: Jeg ser at du skriver at du har personlig erfaring i ditt tidligere innlegg, men lurer likevel på om det er offisiell politikk. Jeg har nemlig måttet parlamentere med Ryanair om å få ha med laptop i tillegg til min kameraryggsekk.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg har nemlig måttet parlamentere med Ryanair om å få ha med laptop i tillegg til min kameraryggsekk.

9110032[/snapback]

Ikke ta med bagasje hos ryanair. Siden de fleste har med baggasje er min oppfordring å unngå ryanair. De ekstra kronene man betaler hos andre selskaper er vel det!

Lenke til kommentar

Tja, jeg har reist med Ryanair ca 20 ggr, og de har aldri vært forsinket og har aldri kostet meg mer enn 300 hver vei, så det fortsetter jeg nok med. Det er greit å reise fra Haugesund Lufthavn til Roma via London, og til og med få en deilig engelsk frokost på flyplassen på vei hjem. Kommer derfor ikke til å slutte helt med det, selv om jeg velger Sterling når jeg reiser til Roma igjen om en uke.

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt blir da: Kan man ha med en kamerabag som ekstra hånbagasje som man f.eks. kan med en gitar?

9108356[/snapback]

Som jeg skrev litt lenger opp i tråden, så kan du ha med kamerabaggen som "ekstra" - den "teller ikke".

9108692[/snapback]

Jeg håper du har rett, og derfor spør jeg om du har personlig erfaring med det?

9110032[/snapback]

Som jeg også skrev litt lenger oppe i tråden, så har jeg erfaring med det. :) Jeg trakk da frem spesielt Lufthansa, som praktiserer en policy med "strictly one piece of hand luggage", men jeg har også fløyet med Norwegian, SAS og Continental uten problemer i løpet av de siste 2-3 månedene. Alltid med laptopsekk og omfangsrik kamerabagg + kamera over skulderen. Det har aldri vært noen som har sett to ganger på meg en gang.

 

At Ryanair plager passasjerene sine er jo ingen nyhet - dem har jeg fløyet med én gang, og det var nok.

Lenke til kommentar
At Ryanair plager passasjerene sine er jo ingen nyhet - dem har jeg fløyet med én gang, og det var nok

 

For Guds skyld ikke reis med dem om du har baggasje ihvertfall !! Eller enda verre overvekt, og fiskeutstyr !!

 

Pris "Haugesund - London - Barcelona - London -Haugesund" uten baggasje kommer på vennlige 2000 kroner

 

Pris samme strekning med fiskestenger i tube og noen kilo overvekt 4000 kr!

Kompisene reiste med Air France og hadde enda mer vekt og utstyr.

Pris med og uten overvekt og stenger : 2600,-

 

Nei, takke meg til å betale litt extra og reise med SAS,AirFrance, Lufthansa e.l !

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Edit: Jeg ser at du skriver at du har personlig erfaring i ditt tidligere innlegg, men lurer likevel på om det er offisiell politikk. Jeg har nemlig måttet parlamentere med Ryanair om å få ha med laptop i tillegg til min kameraryggsekk.

9110032[/snapback]

Min erfaring er at man ofte kan ha med en såkalt "personal item" i tillegg til håndbagasjen. Stort sett virker det som om en veske med fotoutstyr er helt greit. En 35 l sekk med fotoutstyr og PC vil nok ofte betraktes som håndbagasje. Stellevesker derimot regnes utenom den vanlige håndbagasjen. Når jeg reiser så er det med en sekk full av fotogreier og PC, samt en veske med kamerahus og diverse.

På den andre siden så er det utrolig hva som er greit å ta med seg så lenge det ligger i bæreposer. Det er ikke ofte de gidder å sjekke disse. En gang jeg fløy fra Rio til Oslo hadde jeg med hele 32 kg i håndbagasjen, fordelt på en sekk, en veske og 11 bæreposer. I tillegg måtte jeg selvfølgelig fylle opp kvota med drikkevarer :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...