Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken forsterker til JBL T595?


Anbefalte innlegg

Lurte på om det er noen som kunne hjelpe meg å velge en forsterker til disse høyttalerne, JBL T595 Limited.

 

Har igrunn sett på disse:

 

http://www.pixmania.com/no/no/462152/art/j...naler-cs60.html

 

http://www.pixmania.com/no/no/540949/art/b...-3-2-kanal.html

 

http://www.pixmania.com/no/no/348803/art/k...r-kac-6403.html

 

Noen som har noe peiling på disse?

 

Tror kanskje den Blaupunkten er litt overkill, og lener mot den JBL forsterkeren, men har igrunn ikke peiling på dette, Kenwood forsterkeren er jo billig....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, står veldig klart på ebay at selgeren ikke sender utenfor USA og at det ikke er vits i å spørre engang.

Så da står jeg her igjen, akkurat nå så bruker jeg en 2x100W Biltema forsterker som jeg har lånt til å spille de inn litt forsiktig....men tror nok at det ikke er så lurt å fortsette med den.

Så...hvis jeg skulle ha en annen forsterker til rundt en tusenlapp som i forslagene mine....hvilken?

 

Kikker litt på denne også: http://www.pixmania.com/no/no/542305/art/b...-3-4-kanal.html

Lenke til kommentar

Tenkte mest å få noen i USA til å ta imot og sende den videre jeg da ;)

 

Da ville jeg gått for en Bull Audio AMP 2.500 som akkurat nå er på salg til kr. 1000,- hos Musical Transparency. Den ser kanskje litt småharry ut, men til prisen er det rett og slett et knallkjøp. Har selv kjøpt firekanaleren til min søsters bil :)

 

Musical Transparency når du på tlf. 948 77 979, men fort deg, det er så vidt jeg vet bare to igjen!

 

EDIT: prisklassen du ligger i er uansett ikke langt unna prisen på Biltemaforsterkeren. Og de er ikke så dårlige som mange skal ha det til. Og hvis ikke du er misfornøyd med den ser jeg ikke noen grunn til å bytte :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Vel...ble kraftig usikker nå, trodde disse biltema greiene var dårlige, og holder som sagt på å spille inn høyttalerne, er ikke sikker på hvordan det gjøres annet enn å ta det pent og rolig noen timer med moderat volum.

Legger ved noen bilder av forsterkeren som det er snakk om, vet ingenting om denne, heller ikke hva jeg skal stille disse knottene på siden på?

Hører jo hva som skjer på bass og treble, men resten...??post-59828-1184670193_thumb.jpgpost-59828-1184670215_thumb.jpg

 

Mener at denne holder?

Lenke til kommentar

Om du synes det låter bra ER det bra, så enkelt er det :) Og det er ingen grunn til å ta det spesielt rolig, innspilling går bare ut på å få "myket opp" de bevegelige delene slik at T/S-parametrene endres bittelitt og stabiliseres. To-tre dager på godt volum bør holde bra. Jeg spilte inn Decadene jeg hadde tidligere på en 20 år gammel Aiwa reciever, liggende i friluft (med en dyne pakket rundt så det ikke skulle bli så grusomt å høre på). Overraskende nok holdt de følge med JBL attentommeren som lå til innspilling ved siden av, drevet av en LAB1000. Attentommeren svelget unna full pupp fra LABen uten å mukke, og Decadene spilte og sang ved siden av. Artig opplevelse :!:

 

- "Level" er gainkontrollen. Denne brukes ikke som en volumkontroll, men til å tilpasse forsterkerens inngangsfølsomhet til spillerens utgangsnivå, slik at man får maksimal effekt ut av forsterkeren uten at den klipper. En "kjapp & gæli"-innstillingsmåte er å stille "Level" på forsterkeren til 0, justere spilleren til ca. 3/4 av maksimalt volum og deretter skru opp "Level" til det enten begynner å høres forvrengt ut eller høyt nok ut, og deretter littegrann tilbake. Egentlig skulle man målt med oscilloskop på både spiller og forsterker for å kunne se når det begynte å klippe, men det er det langt fra alle som har tilgang til..

 

- "LPF" står for Low Pass Filter, eller lavpassfilter på norsk. Alle frekvenser under innstillingsfrekvensen slipper gjennom, og alle frekvensene over blir filtrert bort. I ditt tilfelle skal settingen stå på "off".

 

- "Treble" og "Bass" bør stå på 0. Decadene har en god heving i både bass og diskant rett ut av esken, dessuten vil en 12 db heving av bassen kreve firedobbelt så mye effekt av forsterkeren, ettersom 3 db heving krever dobbelt så mye effekt. Det vil si at dersom den allerede yter 50 watt i spissene, vil den plutselig bli spurt om å levere 200 watt, knele og begynne å klippe. Elementene liker ikke klipping, og før du vet ordet av det har et (eller flere) av elementene tatt kvelden...

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Takker så mye for godt svar, lærte noe nytt i dag også, og det er alltid bra :)

Da skal jeg beholde denne forsterkeren så lenge, og se om det duger når jeg skal dra på litt om noen dager, etter å ha stilt in level selvfølgelig :thumbup: .

Holder nok til mitt bruk tenker jeg, har forresten en slik : http://www.pioneer.no/no/products/archive/...00MP/index.html

Etter hva han sa i butikken når jeg kjøpte den for ett par år siden, så mente han jeg ikke trengte forsterker utenom.........skeptisk, men har ikke prøvd heller, har bare noen orginale fronthøyttalere koblet til med faderen i overkant bakover bare for å ha de koblet til, hender jentungen sitter baki og ikke er så hypp på noe volum når hun prøver å se film, fader bare frem da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...