Gå til innhold

Problemer med lyd - lyden hakker/lagger tilfeldig


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et ganske plagsomt problem med lyden på min PC med Windows XP.

PCen min kjører med et MSI KT3 Ultra-hovedkort, og et Soundblaster 128 PCI-lydkort - kortet fungerer helt fint i andre PCer...

 

Okay, tingen er at når jeg spiller spill/kjører lydrelaterte programmer, så hakker lyden av og til, helt tilfeldig.

 

La oss ta Open ModPlug Tracker-programmet som et eksempel - jeg bruker det helt normalt, men så plutselig hakker lyden noen ganger når jeg spiller av låter. Hakkingen gjør også at programmet hakker. Både programmet og lyden hakker samtidig... I innstillingene står DirectX valgt som lyddriver, det er da jeg opplever problemer. Om jeg velger den "vanlige" driveren i stedet for DirectX-driveren, fungerer det helt fint. Vel, greit nok. Men det samme skjer på et online-spill som heter MapleStory. Lyden hakker, men ikke så alt for ofte - men det skjer.

Har prøvd både Open ModPlug Tracker og MapleStory på laptopen min, og der fungerer det helt fint (med DirectX-driver valgt i Open ModPlug Tracker).

Forresten, jeg har testet å bytte lydkort og drivere, men samme problem skjer!

 

Enda merkeligere:

Hovedkortet har et integrert lydkort, men det gir kun lyd fra venstre kanal. Har prøvd flere drivere, men nei... Kan ikke bekrefte om samme hakke-problem skjer på det lydkortet, men jeg tolererer ikke lyd fra kun én kanal.

Lydkortet står som deaktivert i BIOSen mens jeg bruker det eksterne lydkortet.

Bad hardware? Har for øvrig oppdatert BIOSen til den nyeste versjonen, men det var til ingen nytte.

 

Noen som kan hjelpe meg? Jeg blir snart gal av dette lydproblemet. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om det er bufferen for DirectSound som er for lav, slik at bufferen tømmes midlertidig og du får opphør i lyden. Mer om buffer her.

 

Se om du kan endre bufferstørrelsen i lydinstillingene for programmene dine, eller via dxdiag: trykk på Start - Kjør/Run - skriv dxdiag og trykk enter/OK.

Lenke til kommentar
  • 14 år senere...

Har Steinberg MR816 med firewire, har slitt med hakking på alle avspillinger som spotify, youtube og Cubase.

Har forsøkt med alt mulig av drivere, men dette hjalp meg ikke.

Har muligens funnet svaret, da jeg oppdaget et lite tilleggs program fra Steinberg.

Benytter TOOLS_for_MR_V178_WIN64 for windows 10, i  en undermappe "Utility"  i samme installasjons mappe ligger programmet ysfwutility.exe, dette programmet lar deg øke buffer. Håper dette hjelper noen av dere som sliter med det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...