Gå til innhold

Støy ved ettermontering av Xenon lys.


Anbefalte innlegg

jeg har ettermontert Xenonlys på alle 8 arbeidslysene på en JD6820 traktor.

Dette er sett der jeg bare bytter pæra og reflektoren er original.

Det sitter to ballaster i hvert hjørne i hyttetaket.

Det er forholdsvis billige sett jeg har kjøpt, ca 1500 Kr for paret.

Radioantennen er innebygd i taket.

Jeg fikk et forferdelig godt arbeidslys, men også noen problemer.

 

1: Hvis jeg slår på alle lysene samtidlig tenner ikke alle, jeg må starte et par i gangen. Dette løses ved å legge opp kraftigere strømforsyning og rele så det er ikke noe stort problem.

 

2: Når jeg tenner to lys blir det dårlige radioforhold, når jeg tenner de to neste forsvinner radiomottaket. Den automatiske viftestyringen går også på fullt en kort stund. Jeg har prøvd å jorde alle ballastene uten at det hjalp.

 

Er det noen der ute som vet hva som må til, har noen ideer.

1. Kanskje legge en grov kabel rett fra batteri med en form for filter på for å fjerne støy, men hvor får man tak i et slikt filter? Og er det her støyen kommer?

2. Kanskje fysisk skjerme ledninger mellom ballast og pære med jordet aliminiumsfolie?

3. Kanskje legge jordet aliminiumsfolie bak pære og reflektor?

4. Kanskje flytte ballaster ned fra hyttetak og montere dem i motorrom. Dette blir noe arbeid og det er ikke enkelt å få tak i nok lange ledninger, de skal jo være godt isolert.

Hva tror dere?

Endret av runealm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres nok ut som du har en jobb å gjøre ja... Kan du flytte antenna til ett annet sted istede da? Høres ut til at dette blir mindre jobb, og det er vel fare for at det er netopp balastene dine som støyer. Du bør også legge opp grøvre kabler og passe på at jordingen er direkte i taket på traktoren, og ikke trekke dem ned igjen. Er det koblet med omformer for å endre 24v til 12v for xenon lyset ditt? I såtilfelle er det vel samme omformer som driver spilleren, og da bør du vurdere separate omformere på lys og spiller.

Lenke til kommentar
Høres nok ut som du har en jobb å gjøre ja... Kan du flytte antenna til ett annet sted istede da? Høres ut til at dette blir mindre jobb, og det er vel fare for at det er netopp balastene dine som støyer. Du bør også legge opp grøvre kabler og passe på at jordingen er direkte i taket på traktoren, og ikke trekke dem ned igjen. Er det koblet med omformer for å endre 24v til 12v for xenon lyset ditt? I såtilfelle er det vel samme omformer som driver spilleren, og da bør du vurdere separate omformere på lys og spiller.

9084509[/snapback]

 

Ja, har nok en jobb å gjøre, er bare hva jeg skal starte med.

Jeg kan nok ikke flytte antennen en annen plass, er ikke lang nok ledning dessuten må jeg nesten ha den i hyttetak for å få bra mottak. Dette løser jo heller ikke problemet med den elektroniske klimastyringen og den er ikke enkel å flytte..

Førerhytten er bygd opp med 6 stolper av stål, et undertak i plast på toppen av dette og et plasttak oppå der igjen. Radio, klimastyring og blåtannhandsfree sitter i det nedre plasttaket. Ballastene og antenne ligger mellom de to takene.

Det er 12 volts anlegg på traktoren så det er ikke noen ekstra omformer.

Ballastene er ekstra jordet til en hyttestolpe, som er det beste punktet jeg finner.

Xenon er jo en lysbue, og tenker at kanskje er det akkurat den som støyer og da bør det jo hjelpe å skjerme baksiden av lyskastere/pære. Lyskaster er jo også i plast.

Jeg må ha 15 A sikring for hvert lyspar for å holde under oppstart, med 4 par må jeg nok ha en 10 kvadrat forsyning rett fra batteri til dette?

Har noen et tips på å bygge et filter til dette formål?

Han som solgte Xenonkitene sier at han har begynt å selge ballaster med filter på forsyningssiden, men han vet ikke hvordan de er oppbygd og kan ikke skaffe løse filter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...