Gå til innhold

Oppgradere eller kjøpe helt nytt? Gamerpc, ca 10k


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg trenger deres råd i en liten sak. Står ved et dilemma, burde jeg oppgradere min

gamle maskin eller bare kjøpe alt nytt?

 

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe alt nytt, men så ser jeg jo at jeg ganske enkelt kan oppgradere min gamle for en svært rimelig penge :)

 

Bruksområde: Spill, Photoshop og generelle ting under Vista. ting bør gå rimelig smooth.

 

Overklokking: Nei.

 

Vista ytelses greia sier:

 

NÅ:

 

CPU: 4.8

RAM: 4.1

Desktop pref. for windows aero: 5.9

3d buisness and graphics gaming pref: 5.7

primary hdd /raptoren 5.7

 

Raskt utifra dise tallene så ser vi jo ram`n suger hardt. men HK`n støtter ikke noe

særlig raskere heller.. cpu scorer også noe labert.

 

 

Hva jeg har nå:

 

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+

2GB ram med dårlig hastighet

Nvidia Gforce 7800 GT

Nok av disker inkl Raptor som OS disk.

Et BRA HK som støtter SLI, men som dessverre er socket 939

 

Alternativ til oppgradering:

 

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3,0 Ghz BOXED

Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra

FOX+ N5M2AB-8KRS2H Socket AM2 eller tilsvarnde rimelig AM2 kort.

 

total pris ca 3000 spenn.

 

 

Når det gjelder ny maskin så hadde jeg en egen tråd på det. limer inn det jeg skrev der under denne:

 

----

 

Heisann smile.gif

 

I det siste har jeg irritert meg over at ting ikke går så "glatt" som jeg hadde håpet på med Windows Vista smile.gif Dette kombinert med litt ekstra penger til overs gjør at jeg skal få bygget meg en ny masin.

 

Maskinen skal brukes til det meste, alt ifra Adobe Photoshop til de nyeste spillene på markedet. Den bør heller ikke støye alt for mye. OS blir mest sannsynlig Vista Ultimate. Evnt XP Pro SP2.

 

Jeg er opptatt av å kjøpe komponenter som fungerer bra, men som alikavel kanskje ikke er de aller dyreste. Dette gjelder spesielt skjermkort - som jeg nesten regner med å måtte oppgradere litt oftere uansett. Har derfor valgt ut sånn typisk "god ytelse, mest for pengene" på en del av komponentene.

 

Jeg kommer mest sannsynlig ALDRI til å overklokke noen av komponentene. Dette er ihvertfall noe som ikke har intressert meg før smile.gif

 

Dette blir min hoved arbeidsstasjon. Bruker min gamle Athlon 64 X2 med ca 1terrabyte disk plass som filserver, og lappisen som supplement på reiser, i sofaen o.l. .... Har f.eks god erfaring med remote desktop funksjonene i Vista. Kommer derfor ikke til å ha skjerm på den ene maskinen som skal være filserver..

 

Har lagt alt i en "handlekurv" https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=50130

 

Egne kommentarer:

 

Asus P5k:

 

Valgte dette ut etter pris og anbefalningen her på HW.no /Spill maskin.

Bør man velge en av de andre utgavene av dette kortet? Sist jeg handlet

HK så kjøpte jeg noe som sikkert var veldig overkill.. betalte litt ekstra for

SLI osv. Men hvis man ikke kjøper to identiske kort med en gang så fant

jeg vel personlig ut at jeg ikke gjorde det senere heller.. hehe smile.gif

 

Club3D GeForce 8800 GTS 320 MB:

 

Skjønte det slik at dette er typisk mest for pengene nå om dagen. Var visst

helt likt "storebroren" hvis man ser bort ifra mindre ram da. Jeg bruker

skjelden større enn 19" LCD skjerm.. så jeg skjønte det slik at man ikke henta

noe på "storebroren" med mer ram.

 

Det er alltid en liten sjangs for at jeg ønsker meg en større skjerm. men hvor

stor må skjermen være for at det er nødvendig å gå over til det skjermkortet

med mer ram på?

 

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer:

De siste maskinene jeg har bygget så har jeg bare brukt onboard kort. Det funka helt greit med XP.. Men i Vista syns jeg det er antydninger til hakking lettere. Vil et dedikert kort som dette forbedre disse problemene? Jeg er ingen lyd-mann , så noen cons for hvorfor en bør ha et dedikert kort som dette ønskes smile.gif

 

GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB:

Fikk inntrykk av at denne rammen skulle være ganske grei? Trenger noe kjapp ram, uten at den er sykt dyr. Vil ikke at det skal sinke systemet, men jeg skal heller ikke overklokke..

 

Erfaringsmessig så er 2gb sannsynligvis nok for mitt bruk. jeg jobber ikke med så sykt mange layers i Photoshop at jeg trenger mer. Har ogs alltid en 2gb readyboost brikke i maskinen.

 

Intel Core 2 Quad Q6600:

Så i forumene her at det blir en svært hyggelig prisnedgang på denne ca 22 juli smile.gif Jeg tenker 2000 spenn for en quad prosessor må vel bare være utrolig bra smile.gif

 

 

Logitech G5:

Har en MX518.. men tenkte å bruke den på en gammel maskin. fordi jeg hadde lyst på noe nytt, men som er noe av det samme - valgte jeg ut G5. liker det at man kan justere vekten med lodd.

 

Logitech OEM Ultra X:

Hater fancy keyboard med masse dill.. skal være basic. helst keytronic sine gamle. men det får en vel ikke tak på med norske taster lengre? tror de het kt2100 eller.no.. beste tastarurene jeg har hatt.. men jeg har brukt en som ligner denne her nå siden jeg hadde slitt ut det forrige helt..og det virket ok smile.gif

 

OCZ ModStream 450W

Jeg har ikke mye peil på PSU. sist kjøpte jeg en fancy fancy hiper sak som kom i fancy innpakning.. denne gikk til helvete etter ca 1 års bruk. kan sikkert få på garantien, men har ikke giddi å sendt i retur til forhandler wink.gif

 

jeg trenger kort sagt noe stabile saker som ikke bråker for mye. i min gamle maskin ble det til slutt ganske mange disker.. så bra med strøm kontakter er bra smile.gif

 

Samsung SH-D163A

jeg skjønte denne var en de mest poppis SATA brennerene? hadde vært greit å slippe de store gamle kablene smile.gif

 

Samsung SpinPoint T166 500GB S-ATA

har en liten haug med disker i den gamle maskinen. men vil i den nye prøve å få begrenset til to disker. en til lagring (denne her) og 1 til os (raptor).. tror mye av støy problemene i min gamle pc kommer av at det er vel fakta 4 eller 5 fysiske disker. hehe. ikke bra.

 

Thermaltake Soprano Sort

Syns denne så veldig bra ut. fancy design og bygge messig så det right up my alley.

 

Western Digital Raptor 74 GB

os disk. brukt raptor i en del år nå. og MÅ bare ha det på denne og smile.gif supernice disk smile.gif

 

 

------

 

Er det noen av komponentene dere ville ha byttet ut? Er keen på noe som kan samspille greit sammen smile.gif Bruker Netshop som min leverandør hovedsaklig så har basert meg på ting de selger.

 

Har et spesifikt spørsmål rundt skjermkort: Ikke at ca 2300 er mye for et skjermkort.. men jeg har et XFX GeFORCE 7800 GT eXtreme 256MB PCIe i min maskin nå.. det er verdt å bytte ut dette? personlig tenker jeg noe som støtter dx10 . men får man litt valuta for pengene ved å bytte det ut?

 

Alle tips mottas med stooor takk

 

 

----

 

 

 

 

Hva syns dere? Oppgradere eller bare kjøpe nytt? Penger er ikke noe stort issue her.. men hvis jeg kommer like greit ut av oppgradering nå så kan jeg jo heller kjøpe nytt litt senere når f.eks mitt 7800 GT kort er helt sjangeløst dårlig.

 

mvh

 

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting jeg reagerer på er at du får mye høyere score enn meg på skjermkort, gaming altså, når du har 7800, og jeg sitter med 8800GTS 640mb? Kan det stemme?

9080480[/snapback]

 

 

Tja.. jeg vet ikke.. i hvor stor grad en kan stole på den vista rating saken engang..

Kan jo være noen med litt mer bakgrunnsinfo kan svare bedre :)

 

 

mvh

 

Torbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...