Gå til innhold

[Løst] Tips til student pc til under 7000.


Anbefalte innlegg

Bror min skal begynne på videregående, og så skal ha en bærbar pc. Så jeg lurer på om det er noen som har noen anbefalinger. Han har ikke planer om å bruke mer enn 5000.

Så hvis det er noen pcer dere anbefale, eller om det er noe som man bør ha på pcen, så hadde det hvert fint å fått vite.

Jeg mener da at han ikke bør ha mindre enn 1GB ram.

 

Edit: Han vil ha Windows Vista

 

Edit2: Tittel. Er villig til å bruke opptil 7000.

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5000 kr er ganske nært den nedre grensen for hva bærbare PCer selges for. Du kan likevel få en helt grei PC hvis du er tålmodig og leter en del. Se gjennom det som finnes av 'ukas tilbud' og lignende hos de ulike nettbutikkene.

 

En grei bærbar PC i dag bør ha det meste av dette:

 

1 GiB RAM, som du nevner

Core2Duo-prosessor

Minst 80GB Harddisk

Skjerm med WXGA-oppløsning

DVD-rom

 

Har sett PCer som har alt dette ned mot 5500 kr, så det er ikke helt umulig å finne noe som ikke er langt unna for 5000. Det vil selvsagt være mye lettere å finne en god PC hvis han legger litt mer i potten.

Lenke til kommentar

Core2Duo er en nyere versjon av core-arkitekturen til Intel. Det er ikke all verden av ytelsesforskjell, men den er der.

 

Celeron M er ikke noe å satse på, det var budsjettmodellen i forrige generasjon. Jeg gjetter at ytelsen uansett ikke skal være førsteprioritet når det skal handles en så billig bærbar, men Celeron M bør man styre unna i dag. Det største ankepunktet mot den rent bortsett fra ytelsen er at den bruker relativt mye strøm. Det betyr mer støy og lavere batteritid. De nye Core2Duo-prosessorene bruker mindre strøm. Hvordan går jakten?

Lenke til kommentar

Det var greit å få vite. For det er jo endel av de billige maskinene som har Celeron M. Det kan være jeg klarer å få overtalt han til å gå opp litt.

Han har funnet et par pcer selv, men jeg har ikke fått tid til å se de. Eneste han ser på er lagringsplassen og minne. Dermed vil jeg tippe at det er celeron M på de. Noe som jeg må få han til å styre i fra.

Du skal få hører hva det faller på, nå han klarer å bestemmer seg.

 

Edit: Han er nå villig til å gå opp til 7000

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar

Har nå plukket ut endel pcer som vi har funnet hos komplett.

På noen skjermer står det WXGA og andre XGA. Er der stor forskjell mellom de.

På noen pcer står der Dual Core og andre Core Duo. Noen forskjell der?

 

Så har der jo kommet opp noen fra AMD, bør jeg heller holde meg til Intel?

AMD Turion 64 mobil teknologi MK-36

AMD Turion 64 X2 mobilteknologi TL-50

 

På pcene jeg har funnet så er det XGA og Core 2 Duo, eller WXGA og Core Duo. Hva burde jeg da velge av de oppsettene?

 

Hvis du vil se hva jeg har funnet så langt: Komplett

 

Eller hvis du har noe bedre alternativer, så tar jeg imot det også.

 

Edit: Leif

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar

Oppløsning er en smakssak, men selv ville jeg aldri gått for en 15-tommer med XGA-oppløsning. Se denne siden for en oversikt over skjermoppløsninger. Dual Core betyr ganske enkelt dobbeltkjerne. Både AMD og Intel leverer CPUer med dobbeltkjerne. Desverre kan jeg ikke si noe om hvor godt AMD sine prosessorer for bærbare yter, kan fint lite om dem. Det er sikkert noen andre på dette forumet som kan si noe fornuftig om det.

 

Nå som dere har gått opp til 7000 kr, kan dere vurdere å ta en titt hos dell.no. Bare pass på å luke vekk alt som heter 3-års-service og lignende, og ta utgangspunkt i modellene som finnes uten å oppgradere dem noe særlig. Da er det mulig å få en ganske grei bærbar til en billig penge. Det hender stadig vekk at de kjører kampanjer av typen dobbel minne til samme pris o.l. Jeg har selv en bærbar fra dell som jeg er godt fornøyd med.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp. Nå har han kjøpt en fra dell.no. Denne til 6490,-

 

- Intel® Pentium® T2080 Dual Core-prosessor (1,73 GHz, 533 MHz, 1 MB L2-buffer)

- Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

- 2048 MB 533 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024]

- 15.4" WXGA TFT skjerm (1280x800) widescreen

- 120 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

- Fast, innebygd 8X DVD+/-RW-stasjon inkludert programvare

- Intel® Media Accelerator 950-grafikk med opptil 256 MB delt grafikkminne.

 

Så får man bare håpe at det var et bra valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...