Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

3 uker uten bruk - treg maskin


Anbefalte innlegg

Har hatt 3 uker ferie nå, og min snart 2 år gamle stasjonære pc ble igjen hjemme.

Da jeg slo på PC'n la jeg straks merke til at maskinen var tregere nå enn for 3 uker siden. Etter virus/spam/spyware sjekker etc. (som ikke viste noe negativt i systemet) var maskinen like treg. F.eks min datamaskin eller en vanlig filmappe tar mye lenger tid å åpne nå enn før.

 

Maskinen:

Asus A8N-SLI Deluxe nForce4 SLI

shapphire x800xl 256

Windows XP prof x64 edition

1 gb ram

amd athlon 64 3700 2,2ghz

maxtor 200gb (ikke 50% full engang)

460w thermaltake silent purepower

Creative SB Audigy 2 ZS

 

Oppdatert drivere, antivirus/spyware o.l.,

 

 

Ja, jeg vet at maskinen er temmelig utdatert, og sikkert sliten, men jeg har sett flere maskiner overleve i 6 år uten at eieren har satt inn ny hardware (da ikke med tanke på spill selvfølgelig) ;)

Spill som jeg før kunne kjøre på maks grafikk, klarer nesten ikke medium nå lenger. Selv spiller jeg ikke lenger på denne maskinen, men som nevnt over om vanlige systemmapper som tar evigheter å åpne mener jeg det er noe rart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Defragmenter hardisken.

Kjøre antivirus og adaware.

Frigjør slik at du har minimum 20% av hardisken, C:, ledig.

 

Dette vill gjøre pcens jobb litt lettere og du vill nok få noe bedre ytelse.

Man sies at dette bør gjøres en gang i måneden, men det holder med en gang i blant faktisk, stort sett. :)

 

Hjelper ikke dette kan du jo vurdere en reinstallasjon av Windows på en rein formatert harddisk. Det oppsammler seg mye dritt over tid, ikke bare på hardisken av det du kan se, men også en del i regedit området også.

Lenke til kommentar

Last ned et program som heter free regestry fix fra esellerate. ( finnes på filehippo.com)

Dette renser maskinen din for 50 feil så må du betale for resten. Ved å installere dette, rense de 50 første, og så avinstallere det igjen, fjerner det 50 nye neste gang du innstalerer.. Kan hende du må gjøre dette en 4-5 ganger eller mer, men maskinen blir vesentlig bedre.

 

Hent crapcleaner og bruk dette daglig, så unngår du slikt i fremtiden.

 

Men kjør først windows sin diskopprydning og defragmentering !

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...