Gå til innhold

lage romantisk middag til kona...hjelp


Anbefalte innlegg

hey

 

skal overaske kone med å lage middag til oss på lørdag,

noe kokk er jeg ivertfall ikke så jeg trenger hjelp :love:

 

jeg tenkte på en 3 retters, forrett, middag og dessert.

 

trenger noen tips og hvordan gjøre det :)

 

tenkte også å ha rødvin til middagen.

 

så noe som en kar med lite erfaring på kjøkkenet men alikevel overasker kan lage?

 

vi er begge 25 med 1 barn, så planen er at middagen blir etter den lille har lagt seg i 2000 tida :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nice.. romantisk middag med kona er bra vettu...

 

kan gi deg et par tips jeg..

 

du skulle kanskje nevnt litt om hva dere liker/ikke liker..

 

forrett :

 

ruccola de parma

 

håndfull ruccola salat , 4 sneier med parmaskinke , dryss over litt parmesan , og skvett litt med olivenolje

 

hovedrett :

 

150g indrefilet ,

steik båtpoteter i ovenen med masse olje, oregano, basilikum, salt, pepper,

kjøp en pakke med toro rødvinsaus

stek rødløk, paprika, sopp, osv, det du måtte ønske

 

dessert:

 

brownie med bær og vaniljeis

 

brownie finnes ferdig laget, bare varme litt i mikro

hvis du ikke finner ferske bær kan du jo kjøpe frosne , skogbærblandig eller bjørnebær ol.

 

dette laget jeg selv i dag til min kjære og det var vel egentlig knall :D

Lenke til kommentar

Først og fremst, viss du klarer å få satt ned kona med ett glass vin mens du steller og legger smårollingen og deretter fikser mat (og kanskje har vasket og ryddet litt også?) sørger du for at kona er i ett mye bedre utgangspunkt for en romantisk middag. La henne slappe av.

 

Forretten over med ruccola og parmaskinke er ett godt utgangspunkt. Lett å lage og smaker godt. Har bare ett par små forslag til korrigeringer der. Bruk Stranda-skinke i stedet for Parma. Lettere å få tak, er billigere og er ofte bedre speket (tørket/saltet) enn Parma og etter min mening derfor smaker bedre. Hvis du får tak i ordentlig Parmesan i stedet for GranaPadano som ikke er "ekte" parmesan-ost, er det kjempeflott. ALDRI kjøp sånn tørka møkk som kalles parmesan.

 

Til hovedrett vil jeg faktisk anbefale kylling-filet i stedet for biff fordi det tar litt lengre å steke og derfor lettere å ikke oversteke.

Lag en marinade av kvernet rosépepper, tørket chili-pulver, kyllingkrydder og ørlite colemans sennep-pulver. Ca en god spiseskje av hvert krydder bortsett fra en liten knivsodd med Colemans og to spiseksjeer med rosépepper. Bland dette med ca 2 dl rapsolje (Bruk rapsolje fodi den tåler sterk varme mye bedre enn olivenolje og har en annen smak som jeg synes er bedre til dette) Ha kyllingfileene i en brødpose og hell på gugga. knyt igjen og masser gugga god inn på fileene. La så de ligge ett par timer i kjøleskapet med marinaden. Husk å ta ut kyllingen en god halvtime før de stekes og legg de på en tallerken sånn at de får romtemperatur og får "puste"

 

Det kan være en fordel hvis du får dampkokt potetene litt før du legger de i ovnen, det går litt raaskere og smaker trekker mer inn. Som nenvnt over. lag en god oljegugge med frisk finhakket rosmarin, basilikum, persille, oregano og timian. Kjør det gjerne i en mixmaster for å få en god grønn gugge. Varm opp ovnen til ca 225 grader. Kutt potetene i båter og legg de i en langpanne. Hvis du har teflonstekeark er det en fordel å bruke for da brenner de seg ikkefast i langpannen. Ha på urtegugga på hver potetbåt sånn at de får en fin grønn "hanekamm". Ha på resten av gugga jevnt over potetene. Ha så på litt alt over potetene. La potetene stå i ca 40 min i ovnen. Boost gjerne opp til 250-275 grader de siste 5 minuttene for å få den gyldne skorpen.

 

Mens potetene står i ovnen, lager du salaten og steker kyllingen. Stek først en pakke bacon, fersk sjampinjong, rødløkbåter og gulrotstriper på middels varme med smør og salt og pepper; og legg til siden. Vask og skyll salaten (Feks en tre-pakk med hjertesalat, Rosso og Ruccola er ett godt utgangspunkt. Skjær ett par reddiker i tynne skiver. Legg opp litt blandet med salat og reddiker på tallerkenen. Legg den stekte baconen, soppen, gulrotstripene og løken over salaten.

Bland så 3 dl rømme med en halv pose Knorr tzatsiki-dressing, smak til med limesaft og og sukker til du har en frisk og god salatdressing. Ha dressing over salaten og gjør klar for å legge på potetene og kyllingen.

 

Kyllingen skal stekes i ca ti min. Legg de i en panne på middels varme. La de ligge på samme side til de er ser stekt ut oppover sidene hele veien opp, men oversiden er ustekt. Da snur du de og slår av platen og lar de ligge på ettervarme i ca 5 min. De er da gjennomstekte (kontroller for sikkerhest skyld ved å skjære i den ene på det tykkeste punktet) og saftige.

 

Legg kyllingen halveis opp på den lune salaten og sleng på en god dose poteter. Til potetene lager jeg ofte curry-ketchup. Da har jeg curry-pulver (Rajah Mild Madras Curry powder får du i en velassortert meny eller coop-butikk, eller en innvandrersjappe), ca to teskjer iblandet i 2 dl idun ketchup. Smak deg til etter behov.

 

 

Til dessert Er sjokoladefondant med tyttebær og bringebærsaus utrolig godt, men krevende å lage. Ett annet alternativ er jordbær tredd på rosmarinstilker med karamellisert sukkerlake over og mascarponekrem med litt limone-likør og hakket rosmarin i.

 

Tine sin Cremé Brulée er ogsa faktisk ganske god og enkel. Er egentlig ikke tilhenger av halvfabrikat, men tid og antall armer på kokken er en faktor med betydning her. ;) Dessverre.

 

Av vin til maten anbefaler jeg på generelt grunnlag noe nord-spansk fra feks Rioja eller Navarra. Gran Feudo feks, eller Campo Viejo Gran Reserva som koster litt, men er en veldig god og smakfull rødvin.

 

Av pappvin er Banrock station ganske god til mat.

 

Håper du lykkes og at konen din setter pris på innsatsen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Det hadde vært morsomt å høre om hvordan det gikk med kjøkken-eventyret når det er gjennomført. :)

9081889[/snapback]

 

det kan fikses. blir vel en update på søndag 22.7 da, :)

tar gjerne imot flere tips. dessert. eller forrett. husk det må være enkelt og godt :)

 

tror jeg får nok med å holde styr på middagen hehe

Lenke til kommentar

må bare komme med spørsmål.. hjelper gjerne til, ser ut til at det er flere som vil hjelpe deg også..

 

håper du får en fin middag iallefall.. kvinnfolka faller i senk hvis vi lager mat til dem ... :D

 

er kokk selv og jeg lager middag hver dag.. og kjerringa er blid og fornøyd hver dag, jeg slipper til og med å rydde i huset så lenge jeg lager maten :D

Lenke til kommentar

Det kan være en fordel hvis du får dampkokt potetene litt før du legger de i ovnen, det går litt raaskere og smaker trekker mer inn. Som nenvnt over. lag en god oljegugge med frisk finhakket rosmarin, basilikum, persille, oregano og timian. Kjør det gjerne i en mixmaster for å få en god grønn gugge. Varm opp ovnen til ca 225 grader. Kutt potetene i båter og legg de i en langpanne. Hvis du har teflonstekeark er det en fordel å bruke for da brenner de seg ikkefast i langpannen. Ha på urtegugga på hver potetbåt sånn at de får en fin grønn "hanekamm". Ha på resten av gugga jevnt over potetene. Ha så på litt alt over potetene. La potetene stå i ca 40 min i ovnen. Boost gjerne opp til 250-275 grader de siste 5 minuttene for å få den gyldne skorpen.

 

 

 

kjapt spørsmål. potetene med skal eller uten? :blush:

Lenke til kommentar

ble litt endring i planene , fikk tak i barnevakt å tok hun med ut på resturant istedet, 3 retters på en fin resturant. gjett om hun ble overasket.

 

Men jeg har printet ut oppskriftene å vi skal lage ilag den kylling :)

med forrett og dessert :)

 

takk så mye for insatsen alle :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...