Gå til innhold

Hjelp til kjøp av gamerpc på ca 11k

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann!

Etter 4 år med irritasjon og slit med den gamle Fujitsu pcen jeg kjøpte på Elkjøp, er det på tide med en ny pc. Og etter å endelig ha løfta rumpa opp av stolen og skaffet meg en sommerjobb, har jeg endelig råd til en!

Jeg har, med hjelp av en kompis, satt sammen en gamerpc med en prislapp på litt over 11k. Jeg er ingen hardwarekjenner for å være ærlig, så jeg trenger hjelp fra dere til å bekrefte og avkrefte mine tvil.

Dette er komponentene:

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=50538

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Mine tvil:

Hovedkort: Kommer den til å kjøre bra med prosessoren min?

Skjermkort: Er merket godt nok?

Prosessor: Jeg hørte at Intel kommer kanskje ut (eller har kommet ut) med nye prosessorer snart, er det lurere å vente litt for å så kjøpe den billigere eller kjøpe en bedre en?

Minne/RAM:Siden prislappen var forholdsvis billig, tvilte jeg litt på kvaliteten.

Strømforsyning: (ikke listet i handlevogna)

Apevia 550W Chameleon Alu, Blå/Grønn/Rød LED, 2xSATA, PCI-E, ATX/EPS, 20/24pin

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=159722

Min tvil: Av alle komponentene, er det strømforsyningen jeg er mest usikker om. Etter mye snoking på nettet, fant jeg ut at det ikke var så lett å bestemme. Det finnes så mange forskjellige, til ulike bruk. Ettersom dette er en gamerpc, tenkte jeg den kom til å bruke litt strøm. Men kommer den virkelig til å bruke så mye som 530W? Når det gjelder støy og sånn, ville jeg sette pris på en stillere strømforsyning (ettersom jeg kommer til å ha pc i det bittelille soverommet i hybelen), men det er ikke det som er hovedfokuset. Jeg vil først og fremst ha noe kvalitetsikret og funksjonelt. Noen av kompisene mine har hatt problemer med strømforsyninga før, og dette vil jeg ungå.

Kabinett: Jeg er en kar som ikke bryr seg så mye om utseende på kabinettet sitt, ettersom det kommer til å stå på gulvet uansett. Men jeg bryr meg om romslighet, lydisolasjon og kjølingsevne. Er dette kabinettet noe å satse på i forhold til det?

Harddisk: Tviler egentlig bare på merket litt, ettersom jeg ikke en hardware kjenner. Jeg har dessuten en ekstern Maxtor på 250gb.

Tastatur: Ettersom jeg tenkte å spille mye WoW til høsten, tenkte jeg at dette tastaturet kommer til å være bra. LCDskjermen og makroknappene er tøffe, men jeg bryr meg også om at det kjennes bra under fingrene. Jeg er også litt usikker på layouten, ettersom den bare kommer i engelsk og svensk. Noen som vet om svensk layout er så forskjellig fra norsk? :p Og vet noen om Logitech har planer om å gi ut et på norsk i nærmeste fremtiden? Dette er den komponenten jeg egentlig kan drøye lengst med å kjøpe egentlig.

Mus: Selv om jeg ikke bryr meg om utseende på kabinettet, liker jeg å ha en sexy mus (no pun or joke intended). Det eneste som driver meg til å kjøpe denne musa, er egentlig bare utseende. Jeg har hørt litt blandet kritikk om denne Razeren. Jeg er egentlig ikke en hardcore FPS person, så 1800 dpi trenger jeg vel strengt tatt ikke. Men man vet aldri hva man begynner med.. Kanskje jeg bare burde kjøpe meg en av de billigere Logitech musene?

Avsluttende:

Vifte: Jeg har også hørt at man ikke trenger å kjøpe en ekstra vifte hvis man ikke skal overklokke, så det har jeg ikke gjort. Tror dere at den vifta som følger med kommer til å duge?

Lydkortet mitt som jeg kjøpte for et par mnder siden: https://prisguiden.no/product.php?productId=35820

Oi, dette ble en lang post, håper ikke det gjør noe :p

Men jeg setter stor pris på hjelp og råd!

*gleder seg til lønning* :w00t:

EDIT: Gjort den litt kortere, lagt inn handlevogn :p

Endret av Arcmage71
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ser fint ut dette! Kor stor oppløysning bruker skjermen din?

Qxxxx vert billigare i slutten av månaden, så om eg skulle brukt så mykje pengar i CPU, så ville eg venta, det er jo trass alt 2 kjerner meir.

Kva med denne her?

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=46301

Ta vekk skjermen og vel ein anna prosessor. :)

9073951[/snapback]

Vet ikke om jeg klarer å holde meg etter at jeg får lønningen, er litt redd for at jeg kommer til å sløse for mye av dem på en kveld på byen :p

Skjermen min er en 20 tommers feit jævel (husker ikke hva navnet på de gamle skjermene var igjen :p ). Vet ikke hva max oppløsning er på den, er på ferie så den ble igjen i hybelen. Stoler ikke på LCD... "Flytende" krystall liksom, går vel ikke det! :p

Men jeg likte strømforsyninga og kabinettet! Men det så ut som den strømforsyninga kunne bare kjøpes fra shg.no, noe som er litt ugunstig for meg ettersom jeg skal kjøpe alt fra pcutstyr.no. Og da blir det litt stress å betale frakt og sånn.

Takk for råd!

Skrevet (endret)

Noen som forresten kan anbefale meg noen andre kabinetter? Sånn i rundt samme pris som Cooler Master Centurion. Opp til 600kr? Ble så usikker nå når jeg leste alle anmeldelsene på komplett.no.. :S

Endret av Arcmage71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...