Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dekkbark, litt fakta


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle si noen ting om dekkbark de fleste mest sannsynlig ikke vet om.

 

Det er jo veldig populært og bruke det i blomsterbed og alle steder i hagen man ikke vil ha ugress.

Men dere har kansje lagt merke til at på nye beplantinger i rundkjøringer osv, som er gjort av veivesenet bruker de grus nå.

Hvorfor gjør de det?

 

Jo grunnen til det er dette:

 

Bark har ofte lav ph, er sur. Hvis ikke den er blitt kalket.

Fint hvis du har surjordsplanter. Ikke så fint til andre planter.

 

Bark bruker mye Nitrogenen på og råtne.

Så det er ikke noe vits i og gjødsle oppå barken. Skal du gjødsle der hvor det er bark må du grave deg under barken.

 

Bark råtner opp og blir til jord.

Den synker sammen og er fuktig. Ugress vil etterhvert begynne og vokse i den. Du må også fylle på ny bark siden den gamle råtner.

Som koster penger og tid/arbeid.

 

Bark holder på telen.

Der hvor det er bark kan telen faktisk forsvinne noen uker senere enn på vanlig mark. Ikke bra hvis du har vintergrønne elller ikke spesielt hardføre planter.

 

Så hvilke tiltak skal man bruke for og få fine planter og lite ugress?

 

1) Man kan herme etter veivesenet og bruke grus og en duk under som ikke planter vokser så lett gjennom.

Grus råtner ikke eller blir ødelagt. Det absorberer varme og avgir det når temperaturen faller. Holder ikke på telen. Forandrer ikke PH eller næringstilgang

Blir tørt rundt plantene, istedenfor fuktig. Er en fordel med alt det drittværet vi har om vinteren nå.

 

1) Bruk liten planteavstand, få dekt marken.

Bruk litt mindre planteavstand sånn at det tar kortere tid før bakken blir dekt av planter. Da blir det mindre lys som når ned til bakken og vanskeligere for ugress og vokse. Ha markdekkende planter som kan dekke bakken. For eksempel Gravmyrt (Vinca minor) eller andre planet som danner et tett teppe og ikke trenger mye lys.

 

Ha planter som blir store og tette og kan konkurere med ugress hvis du sliter med ting som skvalderkål og ikke kan gjøre tingene i punktet nedenfor.

 

3) Fjern alt ugress før du planter.

Dette koster en del penger og tid, men da sliper du og bekymre deg for ting som skvalderkål, snelle osv.

Lei en gravemaskin og fjern det øverste jordlaget. Legg en duk som ikke planter vokser så lett gjennom. Ha kantstein rundt hele bedet. Fyll på med ny jord som er fri for ugress. Følg punktet ovenfor.

 

Det nederste punktet gjorde vi for 2 år siden i et bed igjenvokst av skvalderkål.

Har funket som en drøm. Eneste vi trenger å luke er en og annen løvetann og noen andre planter. Er ikke mye som vokser opp så bedet trenger minimalt med luking

Rett utenfor kantsteinen er det fortsatt skvalderkål jungel

 

Her er 2 bilder fra i år:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Brum014.jpg

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Brum001.jpg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare si at bark fungerer utmerket om du etterfyller når det trengs. Bør være ca 10 cm med bark, minst 7. Riktig at barken bruker nitrogen, men det er ikke riktig at man må gjødsle under barken for at det skal ha effekt (får riktig nok bedre effekt).

 

En grunn til på for hvorfor det blir brukt mye grus som dekke; Japanske hager er inn, hvit grus som dekke er ganske Japansk-ish og fint.

 

En annen ting som også kan brukes som dekke er for eksempel sand, selv syns jeg ikke dette er særlig fint, blir litt ørkenfeeling over det. Og om du ikke har duk under vil sanden fort blande seg med jorden. Ellers fungerer det helt flott.

 

Fin tråd forresten, syns bare du var litt vel hard mot barken (men du har jo noen gode poeng, da).

 

Arbakadarba, anleggsgartner

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det noen spesiell størrelse på denne grusen du anbefaler?

 

Jeg vurderer faktisk å legge bark i en skråning jeg blir forbannet på HVER gang jeg klipper plenen der. Slitsomt å gå på skrå, og prøve å holde igjen klipperen fra å skli nedover.

 

Men grus er kanske ikke så greit om skråningen er litt bratt?

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se for meg hva du mener. Det går fint an å ha grusen i en skråning, men du må jo selvfølgelig ha en form for kant rundt. Størrelsen på grusen kan du egentlig velge litt selv, men 6-8 eller noe er vel fint? Kanskje litt større. Hvit grus passer absolutt best, naturlig masse, ikke knust. Men det er bare å si hva du skal bruke den til når du bestiller.

 

Når det er sagt så går jobben min veldig mye ut på å klippe gress om sommeren, og det skal være veeeeldig bratt før vi ikke klipper det med en vanlig klipper (type Snapper ELP21703 BV/Klippo Comet), men med kantklipper.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Jeg er litt maklig anlagt, så en bratt skråning er hardt arbeid.

 

Det jeg mente med skråning, og kanskje eventuelle problemer med grus, er jo at jeg til dags dato aldri har klart å oppheve tyngdeloven. Vil ikke etter noe tid bli lite igjen opperst, og etterhvert en anselig mengde grus i bunn? Påvirkning fra vær og vind, unger og dyr osv..

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor bratt det er, men grus følger nok også tyngdekraften, så mulig du må finne på noe annet. Men litt skråning skal gå greit, altså. Du må nesten se det an selv.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut der, men kan det være en idé å lage terasser med bed oppover (hvis du skjønner)? Kan bli mye arbeid å anlegge (gjør du det ikke selv er det dyrt, veldig dyrt), men kan se veldig fint ut.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Grus størrelsen må være såpass at den ikke holder noe særlig på fuktighet. Ellers så vil ugress etterhvert begynne og vokse der.

 

Kan jo lage terraser av større stein for og demme opp grusen. Bare pass på at grusen og de store steinene passer sammen. Da burde grusen holde seg på plass uten at det blir altfor dyrt.

Enten ved å ha samme type stein/farge sånn at det matcher. Eller så kan man gjøre helt omvendt og bruke hvit grus og for eksempel rød oppdemmnings stein.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...