Gå til innhold

Samme objektiv på D40 og D40x?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, spørsmålet er vel egentlig i emnefeltet.... Er det samme objektiv som brukes på D40 og D40x? Jeg har skjønt at autofokusen finnes i objektivet i D40 og dermed gjør at objektivet blir ekstra dyrt...., gjelder det samme for D40x? Jeg har lyst på et zoomobjektiv til D40x.... Noen anbefalinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme objektiv (18-55mm), men D40X fåes også med 18-70mm objektivet. Er vel ingenting i veien for at en kan bruke det på D40 også, så med mindre du hadde konkrete kamerapakker du kunne linke til er det vanskelig å svare med sikkerhet.

AF-S 18-70mm er et bra objektiv. Sammen med D40X kommer vel pakken på 8000,- vil jeg tro.

Det finnes også et 18-135mm som kan være aktuellt og et 18-200mm (alle fra Nikon)

Skrevet
Jeg har skjønt at autofokusen finnes i objektivet i D40 og dermed gjør at objektivet blir ekstra dyrt...., gjelder det samme for D40x? 

9052576[/snapback]

Nesten alle objektiver fra Nikon er av typen AF-S, så spørsmålet blir om det er dyrere i forhold til hva? Siden det finnes få objektiver (som er aktuelle for vanlige forbrukere) som ikke har innebygd fokusmotor, så blir svaret at nei, det gjør ikke objektivet dyrere. "Alle" objektiver har nemlig slik motor innebygd. Det eneste er at nye objektiver er dyrere enn brukte objektiver, som noen ganger er så gamle at de ikke har innebygd fokusmotor. Hvis du snakker om nypris, så er det altså ingen forskjell, siden det er standarden i dag.

Skrevet

hmmmm.... mulig jeg har misforstått eller formulerer meg feil.

jeg har lest at fokusmotoren/autofokusen(?) i eksempelvis EOS serien sitter i selve huset(som de gjør i de fleste kameraer), og dermed blir objektivene rimeligere.

jeg har også lest at når det gjelder nettopp D40, så sitter motoren i selve objektivet, og det gjør at ved å bruke "umotoriserte" objektiver så må du manuellfokusere. Det gjør videre at objektivene til D40 blir dyrere pga motoren(eller autofokusen...?) sitter i objektivet.

mulig jeg er helt på jordet her.....? :hmm:

noen som kan oppklare for meg?

:)

Skrevet (endret)

Som jeg skrev tidligere: Billiger i forhold til hva?

Det finnes jo nesten ingen originalobjektiver uten fokusmotor lenger, så da er de i såfall billigere enn å ikke ha objektiv i det hele tatt (som forresten er fullt mulig, hvis du har tid til 20sek eksponeringer).

Edit: byttet ut "egentlig" med "nesten".

Endret av PMnormal
Skrevet

jeg har lest at fokusmotoren/autofokusen(?) i eksempelvis EOS serien sitter i selve huset(som de gjør i de fleste kameraer), og dermed blir objektivene rimeligere.

jeg har også lest at når det gjelder nettopp D40, så sitter motoren i selve objektivet, og det gjør at ved å bruke "umotoriserte" objektiver så må du manuellfokusere. Det gjør videre at objektivene til D40 blir dyrere pga motoren(eller autofokusen...?) sitter i objektivet.

mulig jeg er helt på jordet her.....?  :hmm:

9052827[/snapback]

EOS serien ble lansert i 1987 om ikke jeg tar feil, og typisk var at autofokusmotoren satt i objektivene, framfor husene. Dette førte til raskere autofokus, samt lavere støynivå. Nikon derimot har benyttet seg av fokusmotor i husene inntil de lansere AF-S for noen år siden. Nikon D40/x er imidlertid det første Nikon kamera uten fokusmotor, og som KUN kan benytte de nye objektivene med fokusmotor innebygd.

Skrevet
AF-S 18-70mm er et bra objektiv. Sammen med D40X kommer vel pakken på 8000,- vil jeg tro.

9052614[/snapback]

Her ville jeg kanskje hoppet opp på D80 mtp prisen :whistle:

Skrevet

ok, da har sikkert jeg misforstått.

når jeg tenker sammenligning ifht pris(billigere enn...), så tenker jeg på objektiver med og uten motor....

mener jeg leste i en tråd her tidligere, at objektivene til D40 ble dyrer pga dette. skal se om jeg finner igjen tråden som kan oppklare litt :)

Skrevet

mulig jeg er helt på jordet her.....?  :hmm:

9052827[/snapback]

Først litt "oppklaring":

På EOS serien til Canon er alltid motoren i objektivet.

Når Nikon begynte med autofokus, plasserte de motoren i kamerahuset. I nyere tid, så har Nikon også begynt med motor i objektivet (AF-S serien). Nå er sirkelen sluttet og D40/D40x har ikke autofokus-motor i huset.

Så til det du spør om:

Du har rett i at du kan bruke "umotoriserte" objektiv på en D40/D40x, men med manuell fokus.

Nå er utviklingen kommet så langt at motoren i et objektiv er rimelig å lage, slik at det ikke er et veldig fordyrende ledd.

Det er en del snadder opptikk i gruppen "umotorisert"; men disse er mer beregnet for viderekomne/entusiaster. Den brukergruppen vil normalt velge et dyrere hus. I fremtiden vil det også komme mer optikk i AF-S serien.

Håper det hjalp litt.

Tom

Skrevet

Phu! Takker og bukker. Dette ble faktisk oppklarende :)

Så da er vi over på selve objektivet. Jeg har nå skaffet med D40X med vanlig KIT (18-55). Kunne tenke meg et med zoom. Noen forslag der til et godt objektiv, uten at prisen er altfor stiv? (jeg er amatør(som dere har skjønt ;) ), men ønsker sef gode resultater.

Skrevet
Phu! Takker og bukker. Dette ble faktisk oppklarende  :)

Så da er vi over på selve objektivet. Jeg har nå skaffet med D40X med vanlig KIT (18-55). Kunne tenke meg et med zoom. Noen forslag der til et godt objektiv, uten at prisen er altfor stiv? (jeg er amatør(som dere har skjønt ;) ), men ønsker sef gode resultater.

9052937[/snapback]

Jeg tror at en 55-200mm VR vil passe deg på det stadiet du er nå. Da får du dekket de fleste motivene du møter og kan utvikle fotointeressen i ro og mak. Jeg vil tippe at det fort vil ta et år før vil du se hvor det "butter".

Tom

Skrevet (endret)
Phu! Takker og bukker. Dette ble faktisk oppklarende  :)

9052937[/snapback]

Kitobjektivet er en zoom. Zoom betyr bare at objektivet har mer enn en brennvidde, og kan variere trinnløst mellom brennviddene. Det betyr at alle kit leveres med zoom.

Det du ønsker er en telezoom. Så vidt jeg har forstått har Nikon nettop kommet med en rimelig telezoom som har VR, dvs optisk bildestabilisator. Den skal koste like over 2000, noe som må sies er en god pris.

Andre vet sikkert hva den zoomen heter, men det kan du også finne ut på Nikons hjemmesider. Det ville i alle fall vært mitt valg, hvis jeg ikke var Canonist.

Edit: Ooops. To late.

Endret av PMnormal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...