Gå til innhold

"Konstruktiv kritikk til bredbåndsleverandørene"


Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd litt forskjellige bredbåndsleverandører har jeg etterhvert blitt godt trent i inkasso håndtering. Det er slitsomt og ikke minst fullstendig unødvendig.

 

Jeg er ærlig talt svært overrasket over den amatørmessige kundehåndteringen de store bredbåndsleverandøren praktiserer (unntar Telenor her, siden jeg ikke har hatt Telenor siden årtusen-skiftet).

 

Her kommer noen bruddstykker fra dialog med mine forskjellige bredbåndsleverandører:

- "Ja der fant jeg deg. Jeg ser du har 8 linjer. Hva lurte du på?" Svar: Jeg har desverre aldri tatt meg råd til å bestille 8 linjer. -Ventelo

- "Ja jeg har flere Claes xxx her. Hvem av de 3 er du?" Svar: Alle i følge fakturaene deres, men jeg har faktisk bare en linje. -Firstmile (nå Nextgentel).

-"Vi kan ikke se å ha mottatt noen innbetalinger og advarer om at vi vil ta linjen dersom ikke 16.000 innbetales snarest." Svar: Det er 1,5 år siden jeg byttet bredbåndsleverandør, vennligst oppdater databesen. Nextgentel.

Sisnevnte vokste enda litt selv etter gjentatte løfter om at dette var ordnet. Sist havnet den på inkasso. Måtte til slutt få skriftlig både fra Nextgentel og Svea Inkasso om at jeg ikke skyldte noe.

 

Til generell opplysning så vil denne formen for uryddig kundebehandling kunne ugyldiggjøre kravet.

 

Sånn, nå er jeg ferdig med sutringen.

 

Jeg er strålende fornøyd med linjene jeg har hatt fra begge leverandører. Oppetid har vært upåklagelig. Høflighet og tålmodighet både hos Ventelo og Nextgentel kundeservice og faktura i høy klasse. Det er ikke de ansatte som kan klandres for dårlig faktura system.

 

Jeg kan svært lite om fakturering selv. Derimot har jeg vært kunde både hos SATS og Elixia i en årrekke nå. Det har aldri skjedd at de ikke har fått pengene sine, og da heller aldri at jeg har fått inkassokrav. En eneste gang gjorde de feil slik at jeg dobbelt-betalte, men det oppdaget de selv før jeg gjorde det og rettet opp i det.

Med andre ord er det ikke "antall ganger jeg har flyttet" eller annet som er reoten til problemene.

 

Det smarte de gjør er å ha et ryddig fakturasystem og avtalegiroer på alle sine kunder. Vær så snill og gjør det samme kjøre bredbåndsleverandører.

9 av 10 telefoner jeg og mange med meg tar til dere er nettopp feil på faktura eller utydelige fakturaer.

 

Forslag:

1. Opprett avtalegiroer med kundene. Dersom signatur må ordnes gjør dette med posten dersom ikke fax er godkjent. Litt mer ekstra arbeid i oppstarten, men utrolig arbeidsbesparende for begge parter. En avtalegiro vil gi dere langt kortere kredittid og miste færre kunder pga uoverensstemmelser.

2. Tydelig prissetting, IKKE fakturer noe som ikke er avtalt! Det er litt forskjellige praksiser. Noen tar betalt for modem, andre ikke. Noen betalt for oppkobling uten telefon, andre ikke. Gjør det tydelig hva oppkopling OG termin gebyr er når avtalen inngåes.

Eventuellt

3. Differensier produktene mellom mindre og større løsninger. Dersom en privat kunde bestiller den råeste linja har han/hun sannsynligivis litt kompetanse. Mao vil supportbelastningen fra denne kunden sannsynligvis bli mindre, men dersom avtalegiro er kostbart gi i allefall de "største" kundene tilgang.

4. Informer kunden per post om endringer i pris eller produkt.

 

Oppsummert er min oppfordring; Kontakt Elixia eller SATS for tips om faktureringsrutiner, så sparer dere både tid og penger, og ikke minst deres stakkars ansatte for en masse frustrerte kunder.

 

Claes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...