Kadmium Skrevet 10. juli 2007 Skrevet 10. juli 2007 (endret) Hei. Jeg har nå nylig installert den nyeste versjonen av Slackware (12.0) og har i den forbindelse støtt på et problem. Problemet er at jeg ikke får startet X-serveren. Eller, det blir en litt feil måte å fremstille problemet på, for jeg får startet X, men når jeg kommer inn så skjer det ingenting. Det er bare en slags bakgrunn og en stor musepeker. Jeg er nesten sikker på at du støtt på samme problemet før, så det trengs det egentlig ingen grundigere forklaring på, antar jeg. Som sagt, så skjer det ingenting, så jeg dreper X-serveren (Ctrl + Alt + Backspace). Når jeg kommer ut til kommadolinjeskallet igjen, er det en masse output, som jeg for øvrig har inkludert nedenfor. Det er så mye at jeg ikke helt vet hva jeg skal google. Output: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor kadmium@localhost:~$ startxxauth: creating new authority file /home/kadmium/.serverauth.3239 xauth: error in locking authority file /home/kadmium/.Xauthority xauth: error in locking authority file /home/kadmium/.Xauthority xauth: error in locking authority file /home/kadmium/.Xauthority xauth: error in locking authority file /home/kadmium/.Xauthority X Window System Version 1.3.0 Release Date: 19 April 2007 X Protocol Version 11, Revision 0, Release 1.3 Build Operating System: Slackware 12.0 Slackware Linux Project Current Operating System: Linux localhost 2.6.21.5-smp #2 SMP Tue Jun 19 14:58:11 CDT 2007 i686 Build Date: 09 May 2007 Before reporting problems, check http://wiki.x.org to make sure that you have the latest version. Module Loader present Markers: (--) probed, (**) from config file, (==) default setting, (++) from command line, (!!) notice, (II) informational, (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown. (==) Log file: "/var/log/Xorg.0.log", Time: Tue Jul 10 03:29:59 2007 (==) Using config file: "/etc/X11/xorg.conf" (II) Module already built-in (EE) AIGLX: DRI module not loaded The XKEYBOARD keymap compiler (xkbcomp) reports: > Warning: Type "ONE_LEVEL" has 1 levels, but <RALT> has 2 symbols > Ignoring extra symbols Errors from xkbcomp are not fatal to the X server AUDIT: Tue Jul 10 03:30:01 2007: 3256 X: client 1 rejected from local host (uid 1000) No protocol specified waiting for X server to begin accepting connections . AUDIT: Tue Jul 10 03:30:03 2007: 3256 X: client 1 rejected from local host (uid 1000) No protocol specified .. AUDIT: Tue Jul 10 03:30:05 2007: 3256 X: client 1 rejected from local host (uid 1000) No protocol specified .. FreeFontPath: FPE "/usr/share/fonts/misc/" refcount is 2, should be 1; fixing. . giving up. xinit: Connection reset by peer (errno 104): unable to connect to X server xinit: No such process (errno 3): Server error. xauth: error in locking authority file /home/kadmium/.Xauthority På forhånd. takk. EDIT: Jeg oppdaget nettopp at jeg uten problemer får startet X-serveren som root, men jeg får ikke startet den med sudo-kommandoen (sudo startx). Det ser ut til at det er noe surr med rettigheter. Noen som kan gi meg en liten pekepinn? EDIT 2: Nå er det løst. Jeg vet ikke hva som var problemet, men det hjalp å bare slette brukeren helt fra systemet, og opprette en ny en. Endret 10. juli 2007 av Kadmium
magikern Skrevet 10. juli 2007 Skrevet 10. juli 2007 får du som vanlig bruker (fra command) startet "startx" uten sudo... du finner forøvrig mer info om hva som gikk galt i /var/log/Xorg.0.log, ofte mye lettere å finne ut hva man må gjøre etter en titt der.
Kadmium Skrevet 10. juli 2007 Forfatter Skrevet 10. juli 2007 Ja, jeg får startet X-serveren som vanlig bruker, men da lastes det ikke inn noe skrivebordsmiljø/vindusbehandler, virker det som. Det gjør den derimot hos root. Nå har jeg prøvd en del X.Org-konfigurasjoner, og uansett konfigurasjon, så får jeg startet X-serveren, både som vanlig bruker og root. Problemet er, som sagt, at det ikke lastes inn noen vindusbehandler/skrivebordsmiljø. Dette er i alle fall min teori. Jeg får nemlig bare en bakgrunn med en musepeker, og så skjer det ikke noe mer. Noen som har noen forslag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå