Gå til innhold

Hvordan konvertere .psd til .eps format?


Anbefalte innlegg

hei.

 

Vi har laget et genser trykk som vi skulle prøve å få trykkt hos romerike tekstiltrykk.

Uansett, de vil at vi skal gjøre om .psd formate til .eps format der vi skal skille hver bokstav osv. Vel dette formate er veldig nytt for meg igrunn, jeg bruker Photoshop CS.

 

her er trykket foran og bak:

Foran:

http://www.ultrasfeltc.com/trykk/Trykket_foran.jpg

Bak:

http://www.ultrasfeltc.com/trykk/trykket_bak.jpg

 

noen som kan gi meg noen tips hvordan dette gjøres?

 

//Jon-Inge :hmm:

Endret av JonhnnyE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det skjønner jeg også. men han sier at jeg skal "klippe" opp hver enkel bokstav og bilde. hvordan skal dette gjøres. Og hvordan skal jeg så lagre den?

 

Jeg har ganske mye errfaring med photoshop men aldri gjort ting om til .eps format og forsket noe med det.

 

JhnY

Lenke til kommentar

streker i bilder blir lett "hakkete" i trykk, i motsetning til vektorgrafikk. (fordi bildet er punktbasert)

Et bilde lagret som EPS er fortsatt ett bilde, selv om filformatet er endret.

De fleste trykkerier krever i dag Vektoriserte bilder for tapsfri skalering..

Lenke til kommentar
streker i bilder blir lett "hakkete" i trykk, i motsetning til vektorgrafikk.  (fordi bildet er punktbasert)

Et bilde lagret som EPS er fortsatt ett bilde, selv om filformatet er endret.

De fleste trykkerier krever i dag Vektoriserte bilder for tapsfri skalering..

9101915[/snapback]

 

Ja hvis oppløsningen er for dårlig, men sålenge bildet er laget i rett oppløsning og størrelse så skal det jo ikke være noe problem og trykke et bilde i punktgrafikk?

Lenke til kommentar

vil ike si meg enig.....med en gang man gjør skalerineger ser en forskjell....

Prøv å tegne en buet linje i photoshop, og lagre denne som en EPS fil. Gjerne så høy oppløsning du bare vil.

Gjør det samme i illustrator, og vekrotiser denne.

 

Så kan du for å gjøre det forsiktig, skalere begge to opp med ca 10%, og skrive de ut......

 

Tror du fint skal klare å fortelle forskjellen på de :-D

Lenke til kommentar

Vel, bare av ren kjedsomhet testet jeg dette nå. En i photoshop med 1200 dpi, og en i illustrator. Skalerte så 10% og printet. Hadde jeg ikke visst hvilken jeg printet først ville jeg ikke klart å skillt de to.

 

Men, dette er totalt usaklig uansett da ingen har nevnt noe om skalering. Jeg regner da sterkt med at trykket er laget i den størrelse han vil ha det.. så hvorfor skal trykkeriet måtte skalere det opp eller ned?

Lenke til kommentar

av den enkle grunn at de gjerne har et trykkområde på t-skjortene/genserne, og du skal ha flaks om bildet som blir oversendt passer akkurat til det...

 

I de tilfellene du har trykk som består av flere motiv, skalerer de motivene i forhold til hverandre for å få balanse.....

 

Det er svært få trykkeri som lager motivene på grunnlag av noe annet en vektoriserte bilder.....og regner med de har sine grunner for det :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...