Gå til innhold

Gammelt vindu, for hard etterbehandling?


Anbefalte innlegg

Tok et bilde av et gammelt vindu for noen dager siden. Bladde tilfeldigvis gjennom den aktuelle bildeserien og fant dette bildet. Tenkte jeg skulle prøve å skape litt mer liv i bildet ved å forsterke fargene og den slitte looken i vinduslemmene, så jeg kjørte derfor bildet gjennom Photoshop. Konverterte til lab, endret på levels i a og b-kanalene og konverterte tilbake til rgb. La så på et sharpen filter og gjorde en kjapp justering med curves.

 

Kamera: Cannon Ixus 75

1/320

F/3.5

ISO: 80

 

Det jeg egentlig lurer på er om jeg tok litt for hardt i, i etterbehandlingen? Fungerer bildet i det heletatt ? Sitter på en laptop med en billig glossy-skjerm, og har derfor ikke mulighet til behandle bilder på en objektiv måte, så eg frykter at resultatet blir mer skjemmende for dere som sitter på gode kalibrerte skjermer? Spesielt sharpen-filteret tror jeg ble for aggressivt, men det er så vanskelig å se på denne skjermen. Litt for mye guff i de gule fargene også?

post-49161-1183933448_thumb.jpg

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er for hardt, vil jeg ikke uttale meg om. Til det kjenner jeg ikke skjermen min godt nok. Erfaringen tilsier at Ixus er så hardt skarpet fra før, slik at man egentlig neppe trenger mye mer.

Prøv å kutte bort den lite vakre airconditionene i vinduet over, eller bryter du illusjonen som jeg tror du ønsker å skape.

Lenke til kommentar

Ja, huff, den aircondition-boksen skjemmer bildet noe grusomt! Bildet skjemmes også over at linjene skrår i alle retninger. Jeg synes også at bildet er litt for mørkt. Men vinduet kunne man uten tvil fått noe spennende ut av.

Endret av kak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...