Gå til innhold

spille inn gitar uten å knekke lydkortet


Anbefalte innlegg

hei :)

 

jeg recordet en trall på gitar i ny og ne.

jeg har da koblet forsterkeren direkte til lydkortet med en mini-jack.

altså hodetelefonpluggen i forsterkeren til mikrofonport på lydkortet.

problemet er at lydkortet plutselig fikk nok, og begynte å lukte svidd.

 

jeg lurer da på om det finnes noen rimelige løsninger, evt gode lydkort til en billig penge som kan hindre dette i fremtiden.

 

evt. et program til lydkortet som begrenser hvor mye strøm det kan motta fra forsterkeren

 

eller finnes det noen form for motstand som kan kobles inn?

 

jeg har nå anskaffet et nytt lydkort, creative sb live 1024

windows xp

 

supert om det finnes noen som har en god løsning (uten at det koster 3000,-)

 

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har ikke linje ut eller hodetelefonutgang på forsterkeren da? Da kan du jo bare koble den direkte til linje inn på lydkortet. Er ikke så rart at lydkortet kvelda hvis du koblet ett linjesignal direkte på mikrofoninngangen, den er ikke laget for å tåle det.

9030533[/snapback]

 

joda, jeg har hodetelefonutgang på forsterkern.

er det jeg har brukt..

 

men det ble visst litt for mye for lydkortet..

Lenke til kommentar

Skru lyden helt ned på forsyterkeren, koble hodetelefonutgangen til Line-in på lydkortet, spill deretter noe på gitaren samtidig som du skrur nivået på forsterkeren rolig opp. Skru til det såvidt ikke vrenger.

 

PS: I windows-mikseren er det (iallefall på mikrofoningangen) en +20dB switch. Pass på at denne står av.

Lenke til kommentar
Skru lyden helt ned på forsyterkeren, koble hodetelefonutgangen til Line-in på lydkortet, spill deretter noe på gitaren samtidig som du skrur nivået på forsterkeren rolig opp. Skru til det såvidt ikke vrenger.

 

PS: I windows-mikseren er det (iallefall på mikrofoningangen) en +20dB switch. Pass på at denne står av.

9031513[/snapback]

 

 

Line-In er samme som mikrofoninngang, eller tar jeg feil da?

Lenke til kommentar
Line-In er samme som mikrofoninngang, eller tar jeg feil da?

Nei, og det høres ut som det er her du har gjort litt feil. Mic ingang kan du koble gitaren rett inn i, men da går du glipp av eventuelle effekter fra forsterkeren.

 

Hodetelefonutgang fra forsterker kobler du til linje inn, evnt AUX om du ikke har Line in.

 

Følsomheten på mikrofon inngangen er alt for høy for et såpass kraftig signal som hodetelefon signalet er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...