Gå til innhold

Gravemaskin, fjell og fjære, gi meg kritikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-syns det første bildet så fint ut. Veldig fin stemning :)

-bildet med kjettingen er greit...litt synd med skinnet oppe i høyre hjørne. Ellers ville jeg forsøkt å fokusere litt lengre ut på kjettingen, men sikkert litt prob. med refleksen fra sola.

-det siste bildet blir forståelig nok objektet litt langt borte.

 

nå er ikke jeg noen expert som en del andre her, men du har ihvertfall min mening :)

Lenke til kommentar

Jeg likte de to første bildene best - Bildet av gravemaskinen ga meg lite, så jeg nøyer meg med å kommentere de to første

 

Bilde1:

Dette syns jeg har potensiale, men for meg mangler det kanskje noe jeg ikke helt kan sette fingeren på for å ha den roen over seg, man ofte forventer på denne type bilder. Jeg tror kanskje det har med beskjæring å gjøre. Egentlig tror jeg du kunne fått 2 ulike bilder ut av denne eksponeringen.

 

En versjon hvor du beskjærer vekk toppen slik at du kutter ut fjelltoppene og bare viser dem som refleksjoner i vannet. En annen variant kan være å beskjære fra bunnen slik at forgrunnen med stråene blir kuttet.

 

Felles for disse forslagene er at du får en horisontal av overgangen mellom vannet og landskapet bak som er plassert sånn ca etter "rule of thirds"

 

Bilde2:

For noen dager siden funderte jeg på et lignende motiv og perspektiv. En kjetting som forsvinner ut i det store havet. Hva gjør den der? Det ble kanskje litt mye "rot" i bildet med steinene nederst, moloen på høyre side, lens flare og slikt. Jeg liker ideen godt, men syns kanskje det magler litt både teknisk og på komposisjon.

 

Likte nok bilde1 best av de tre du postet.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding folkens!

 

Kjettingbildet er tøft. Jeg hadde gjerne sett litt større dybdeskarphet; slik at kjetting begynner skarpt, og blir først uskarpt på halvveien.

 

De andre bildene har jeg ikke noen mening om...

 

Tom

9027873[/snapback]

 

La ut et bilde til med mer skarphet i forgrunnen, mye gjennsikk her da men...

 

 

Jeg likte de to første bildene best - Bildet av gravemaskinen ga meg lite, så jeg nøyer meg med å kommentere de to første

 

Bilde1:

Dette syns jeg har potensiale, men for meg mangler det kanskje noe jeg ikke helt kan sette fingeren på for å ha den roen over seg, man ofte forventer på denne type bilder. Jeg tror kanskje det har med beskjæring å gjøre. Egentlig tror jeg du kunne fått 2 ulike bilder ut av denne eksponeringen.

 

En versjon hvor du beskjærer vekk toppen slik at du kutter ut fjelltoppene og bare viser dem som refleksjoner i vannet. En annen  variant kan være å beskjære fra bunnen slik at forgrunnen med stråene blir kuttet.

 

Felles for disse forslagene er at du får en horisontal av overgangen mellom vannet og landskapet bak som er plassert sånn ca etter "rule of thirds"

 

Bilde2:

For noen dager siden funderte jeg på et lignende motiv og perspektiv. En kjetting som forsvinner ut i det store havet. Hva gjør den der? Det ble kanskje litt mye "rot" i bildet med steinene nederst, moloen på høyre side, lens flare og slikt. Jeg liker ideen godt, men syns kanskje det magler litt både teknisk og på komposisjon.

 

Likte nok bilde1 best av de tre du postet.

9027931[/snapback]

 

 

Takk for ideen, men selv føler jeg at for at bilde skal bli noe å se på i det hele tatt så må det være en slik refleksjon i vannet. prøvde å croppe litt på bilde nr. 1, enig i at det ble ganske stilig det og, muligens litt kjedelig dog.

Lenke til kommentar
Kjettingbildet er tøft. Jeg hadde gjerne sett litt større dybdeskarphet; slik at kjetting begynner skarpt, og blir først uskarpt på halvveien.

 

De andre bildene har jeg ikke noen mening om...

 

Tom

9027873[/snapback]

Jeg er helt enig med Tom, men jeg ville i tillegg forsøkt å ta et bilde med tilsynelatende uendelig dybdeskarphet også, hvis du har optikk til det. Du har slettet exif-info så jeg kan ikke finne ut noe om hvordan du har tatt bildet, og det er dumt. Stadig flere gjør det. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Kjettingbildet er tøft. Jeg hadde gjerne sett litt større dybdeskarphet; slik at kjetting begynner skarpt, og blir først uskarpt på halvveien.

 

De andre bildene har jeg ikke noen mening om...

 

Tom

9027873[/snapback]

Jeg er helt enig med Tom, men jeg ville i tillegg forsøkt å ta et bilde med tilsynelatende uendelig dybdeskarphet også, hvis du har optikk til det. Du har slettet exif-info så jeg kan ikke finne ut noe om hvordan du har tatt bildet, og det er dumt. Stadig flere gjør det. Hvorfor?

9028799[/snapback]

 

Vet ikke helt hvordan jeg får fram exif iformasjon, tipper den forsvant i det jeg justerte ned størrelsen i fotoshop. Jeg har standard opptikken til olympus E-400. Er enda litt usikker på dybdeskarphet, og hvordan jeg får mer og mindre, men jobber med det, har ikke lest noe fotokompendium enda. blenderen her tror jeg stod på 4. :blush:

Endret av Madusius
Lenke til kommentar

Det forklarer en del. Ikke bruk den nedskalleringsfunksjonen for web, men bruk heller "lagre som", og velg komprimering der. Det gjør du etter at du har satt ned størrelsen i edit-menyen. Kjører ikke PS for tiden, så jeg kan ikke huske eksakt hva det står i disse menyene.

Hvis man ikke legger ut exif i bildefilene, så bør du skrive dem i teksten i steden. Du har lagt ut alt for mange bilder, og da er det ikke praktisk mulig. Prøv derfor også å begrense deg litt i fremtiden. Jeg kommenterer normalt ikke så store bildemengder på en gang.

Lenke til kommentar
Det forklarer en del. Ikke bruk den nedskalleringsfunksjonen for web, men bruk heller "lagre som", og velg komprimering der. Det gjør du etter at du har satt ned størrelsen i edit-menyen. Kjører ikke PS for tiden, så jeg kan ikke huske eksakt hva det står i disse menyene.

Hvis man ikke legger ut exif i bildefilene, så bør du skrive dem i teksten i steden. Du har lagt ut alt for mange bilder, og da er det ikke praktisk mulig. Prøv derfor også å begrense deg litt i fremtiden. Jeg kommenterer normalt ikke så store bildemengder på en gang.

9029080[/snapback]

 

Har det noe å si at jeg tar bildene mine i jpeg? for jeg akkurat det du sier der. mulig jeg har noen feile innstillinger på kameraet mitt, men det kan jeg ikke fikse på nå fordi jeg ikke har manualen til kameraet mitt her. Hvordan får jeg ut exifinformasjonen selv?

 

 

Skal heller begynne i legge ut et og et bilde og kanskje øke litt på kvaliteten til bildene jeg legger ut :)

Endret av Madusius
Lenke til kommentar

Det siste er en veldig god ide.

Kanskje det er min opanda som er ute av funksjon, siden jeg ikke får opp exif. Jeg får sjekke det med bilder som jeg vet har exif.

 

Edit: Nå har jeg sjekket bilder som jeg vet er skallert og komprimert på den måten jeg beskriver (altså ikke Prepare for web, eller hva det heter), og de gir meg exif. Du må altså ha valgt feil fremgangsmåte for å gjøre bildene klar for web.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Lastet ned Opanda, nå kan jeg også gi ut blender og lukkertid informasjon!  :thumbup:

9030038[/snapback]

Kjekt å ha, men de gir deg bare muligheten til å lese exif. Hvorvidt et bilde har exif eller ikke kommer ann på etterhandlingen av bildet.

Slapp av, den kritikken fikk jeg også, da jeg var ny her på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...