Gå til innhold

Bildekritikk: To slitne tønner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg var med broren min på en liten foto-tur i Fredrikstad og omegn. På Kongsten fort fant jeg disse to tønnene.

Bilder er croppet, litt, skjerpet litt og jeg har økt fargemetningen litt. Alt ble gjort i Canon DPP før jeg eksporterte bildet til JPEG.

For de som er interessert av sånt - Objektivet er Tamron 17-50mm f/2.8

Hva synes dere ?

Tom

Edit: La inn mindre versjoner av bildene

Endret av tomsi42
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kult!

Du kan jo prøve å endre det til svart/hvitt og kjøre på et filter som får det til å se gammelt ut. Da har du et nytt bilde med ny personlighet.

Skrevet (endret)

Pent bilde, rustne ting er alltid bra motiver :) Ser for meg at hvis bildet hadde vært mørkere at det kanskje hadde vært bedre. Syntes gresset ble for intredende i bildet.

Endret av Madusius
Skrevet

Takk for innspillene.

Jeg er enig at bildet er litt vel lyst - sitter på laptopen og den er egentlig ikke egnet til bildebehandling.

Jeg får sette meg ned å skru litt mer på knottene.

Tom

Skrevet (endret)

OK.

Her kommer en sort-hvitt, kornete sak (kanskje litt mye korn?):

Og en som ikke er så lys (men fortsatt med gress...):

Tom

Endret av tomsi42
Skrevet

Svart hvitt bildet ble kanskje litt kornete, men den mørkere fargeverisjonen likte jeg veldig godt. Rustet og skitten ble mer fremtredende der :)

Skrevet

Jeg likte godt den siste fargeversjonen. Jøss, det var lyst, tenkte jeg da jeg så den første versjonen. Den siste versjonen sitter mye bedre, og det nye utsnittet ble også bedre.

Fin, landlig og pitoresk rustikk, for å si det slik.

Skrevet
Svart hvitt bildet ble kanskje litt kornete, men den mørkere fargeverisjonen likte jeg veldig godt. Rustet og skitten ble mer fremtredende der :)

9024143[/snapback]

Ja, jeg ser det selv nå. Jeg er ikke flink nok enda til å flikke med bildene mine, så jeg får jobbe mer med dem.

Tom

Skrevet (endret)
jeg tenkte mer at du croppet det slik:

9024165[/snapback]

Jeg liker å ha med litt av omgivelsene, så jeg synes dette blir litt trangt.

Jeg valgte å beholde 2:3 forholdet når jeg croppet bildet; vet egentlig ikke hvorfor - gammel vane ?

Tom

Endret av tomsi42
Skrevet
jeg tenkte mer at du croppet det slik:

9024165[/snapback]

Jeg liker å ha med litt av omgivelsene, så jeg synes dette blir litt trangt.

Jeg valgte å beholde 2:3 forholdet når jeg croppet bildet; vet egentlig ikke hvorfor - gammel vane ?

Tom

9024200[/snapback]

oki, var et forslag iallefall :)

Skrevet (endret)

Jeg prøver med en ny variant. Crop er free-form, og istedet for korn, har jeg valgt en monokrom/sepia-tone for å få til en gammel stemning. Skarpheten er også satt til 0.

Edit: Bør nok bli enda mørkere...

Tom

Edit: La inn mindre versjoner av bildene

Endret av tomsi42
Skrevet
Mulig det, men ikke så mye mørkere. Ser fint ut det også, selv om jeg elsket trefargen i de sener versjonene.

9024674[/snapback]

Er i grunn enig med deg. Bildet gjør seg best i farger. Men det er nok det siste utsnittet som er best.

Takk for hjelpen.

Tom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...