Gå til innhold

Problemer med ekstern disk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle ta backup av noen filer på en gammel laptop og kjørte Ubuntu 7.04 rett fra CD, men jeg får ikke kopiert filene over på den eksterne Maxtor-disken siden jeg jeg kun kan lese den, hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åpne applications->add/remove...

Velg "all available applications" søk etter ntfs-config

installer ntfs-config

(alternativt åpne en terminal og skriv sudo aptitude install ntfs-config)

Så går du til:

Applications->System->NTFS Configuration Tool

Deretter er det intuitivt.

Skrevet

Ikke noe problem å installere programmer når du kjører fra liveCD. (Bare du ikke installerer mer enn du har ram til).

Skrevet

Å installere ekstra programmer er ikke noe problem selv om man kjører en såkalt Live-CD. Disse bruker vanligvis en RAM-disk (for filer som vanligvis skulle vært lagret på harddisk e.l.) slik at harddisker er fint unnværlige. Men logisk nok (siden dagens DRAM er et ikke-persistent lager) forsvinner jo dette sammen med resten av live-distroen når man rebooter systemet.

Løsning: enten å legge til skrivestøtte for filsystemet NTFS (det høres i hvert fall veldig ut som den eksterne harddisken benytter NTFS, uten at dette er sagt eksplisitt av trådstarter) ved å installere ntfs-3g og evt tilhørende verktøy man måtte ha behov for -- eller omformatere den eksterne harddisken og bytte til et annet filsystem, f.eks. FAT32 eller EXT3 e.l. hvilket kan gjøres v.h.a. f.eks partisjoneringsverktøyet Gparted som følger med i Ubuntu live-distro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...