Gå til innhold

Vista 64bit, 4GB ram for mye?


Prelude

Anbefalte innlegg

har ett litt merkelig problem her.

 

kjøpte meg nylig fire nye 1gb ddr minnebrikker som en liten oppgradering til maskinen min, men har noen problemer grunnet mengen av minne.

 

setter jeg inn alle brikkene uten å gjøre noe i biosen så sier biosen "3072MB usable ram. 4096 installed", maskinen booter som vanlig og i Vista 64bit så får jeg 3GB ram og alt fungerer som det skal med 1GB ram i manko.

 

nå, om jeg går inn i biosen og slår på PCI memory hole så rapporter biosen "4096 usable ram. 4096 installed" og booter maskinen min. nå begynner problemet.

 

mens maskinen sier jeg har 4GB ram installert så er det en del ting som ikke fungerer lengre. RAID kontrolleren på hovedkortet er koblet ut grunnet ett "problem med enheten", enheten "PCI standard, PCI til PCI bru" er koblet ut grunnet manglende system resusser og skjermkortet mitt er rett og slett forsvunnet.

 

 

det er tydlig at det er noen problemer med mengen av minne, for når jeg tar ut en brikke eller slår av "PCI memory hole" i biosen så fungerer alt som normal. hva kan jeg gjøre for å få ordnet dette så alt virker med 4GB ram?

 

 

 

 

Min aldrende maskin..

AMD Opteron 175

Asus A8R32-MVP

2x OCZ 2048MB Platinum E.L. sett

MSI 8800GTX OC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har den siste biosen.

 

etter mye prøving og feiling så fant jeg ikke ut av problemet med 4x1GB brikker. uansett hva jeg gjorde i biosen eller i vista så var det klin umulig å få maskinen til å ta i bruk minnet og fungere skikkelig.

 

jeg skrev litt feil i første post. så lenge alle fire brikkene var installert så hadde jeg problemer med "manglende systemresusser" uansett om memory hole var slått på eller ikke. tok ut en og ting fungerte, satte inn igjen og ingenting fungerte skikkelig.

 

resultatet mitt ble å grave frem win2k platen min og installere det. nå har jeg 3.15GB ram og maskinen fungerer greitt så jeg tror jeg bare lar 2K være og gir meg på å få vista til å godta alle minnebrikkene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...