Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens!!

 

Jeg trenger hjelp til et problem jeg har.

 

Jeg skal søke opp biler i en database, dette søket består av tre DataComboBoxer, dvs den første velger du merke, neste velger du modell og den siste velger du type!

 

Problemet er da hvordan skal jeg få oppdatert modell ComboBoxen slik at bare de mulige verdiene vises. Databasen er byggd opp slik at alle oppføringer har merke, modell og type. Det gjør at når jeg kobler merke ComboBoxen til merke-feltet i databasen vises det en hel masse Audi f.eks altså en oppføring for hver Audi som er registert i databasen.

 

 

Har dere en løsning på problemet så hadde jeg blitt drit glad!! :D

 

 

Bjørn Håkon Noss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er da hvordan skal jeg få oppdatert modell ComboBoxen slik at bare de mulige verdiene vises. Databasen er byggd opp slik at alle oppføringer har merke, modell og type. Det gjør at når jeg kobler merke ComboBoxen til merke-feltet i databasen vises det en hel masse Audi f.eks altså en oppføring for hver Audi som er registert i databasen.

 

Problemet med mange verdier for samme merke(mange audi) kan løses ved en sql-SELECT setn.

Hvis du skriver:

SELECT DISTINCT merke FROM bil

vil du få kun en av hver biltype. Deretter legger du hvert bilmerke inn i comboboxen (løses ved en kjapp loop, men dette har du sikkert allerede gjort)

 

-Maestro-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...