iernie Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 Hei, Jeg har lenge brukt Trebuchet MS som standard font i mine websider, men nå som jeg har gått over til Ubuntu merket jeg først seriøsitetn til en mer universal font. Trebuchet MS er en font laget av Microsoft og Mac og Linux har dem altså ikke med mindre man legger dem til. Så derfor lurer jeg om noen har forlsag eller vet om en font som er stilren (ikke sånn skrivemaskin-type)? På forhånd takk!
Ancistrus84 Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 Jeg bruker kun Linux (Slackware) til daglig, og på mine sider bruker jeg stort sett bare Verdana. Den er en del av det såkalte "Core fonts for the Web"-pakken, (noe Trebuchet også er). Hvertfall så ser Verdana likt ut hos meg både på Linux og windows-maskiner.
flyndrefjes Skrevet 6. juli 2007 Skrevet 6. juli 2007 (endret) Jeg bruker å kode sidene mine med: ...style="font-family: arial,helvetica,sans-serif; " .... Da er jeg rimelig sikker på at jeg dekker "behovet" for M$, Mac og Linux sånn passe med å gardere for "groteske" (ja, det heter det i typografi) skifter på skjermen. Ting ser greit ut når jeg tester med Windows XP/IExporer 6.0+, Win98 og Ubuntu 7.04/Firefox/Epiphany. EDIT: Ja, jeg har også blitt Linux-bruker etter 15 år med Windowz... Endret 6. juli 2007 av flyndrefjes
Haraldson Skrevet 7. juli 2007 Skrevet 7. juli 2007 Så lenge du har med sans-serif på slutten, vil nettleseren velge fonten som er standard grotesk font i nettleseren, eller - om du har endret på det - bruke den du selv har valgt skal brukes som grotesk font. flyndrefjes illustrerer også hvordan du kan liste opp flere. Har bare en kommentar her: Lista fungerer slik at nummer 1 har førsteprioritet osv. bortover, og har ikke bruker noen av fontene skjer det jeg skrev over, gitt at du har husket å ha med sans-serif helt til slutt i lista, eller serif om det er snakk om antikva-fonter. Husk at fonter med flere ord i navnet bør omsluttes med doble fnutter; "Bitstream Vera Sans", Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif;
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå