Gå til innhold

Pentax Optio A20 vs. Casio Exilim Zoom EX-Z1050


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var mange felter som ikke var fullt ut for Panasonics tilfelle, men noe kan vi jo gå ut fra. Ut fra de veldig like tekniske dataene så er de veldig like, men det er stor forskell på sensorene. Panasonic har nemlig en sær sensor som er 10mp i en form for panoramaformat/widescreen. For å ta bilder i vanlig format (4:3) så kutter kamera rett og slett bildet i kantene, slik at det kommer ned fra 16:9 som er dens fulle størrelse. Det er med andre ord et kamera som er mest til nytte for dem som tar landskapsbilder, og andre svært lange bilder. Til vanlige bilder så får du færre pixler i bredden, og megapixelantallet synker drastisk. Jeg personlig synes det er litt vanskelig å bruke slike formater effektivt, og hadde heller lagt fokus på egenskaper i det vanlige 4:3-formatet.

Hvilken som har minst støy, skarpest optikk og best eksponering vet jeg ikke. Det er ikke sikkert at en av dem er best på alle tre punktene, så det kan i praksis bli umulig å finne ut av hvilken av dem som har best bildekvalitet til sammen, men noen har nok meninger om saken.

 

Edit: Det beste i vurderingen av to egentlig veldig forskjellige modeller, er å ta en avgjørelse på hvilken type motiver man kommer til å bruke det mest på. De to kameraene egner seg nemlig best til forskellige typer fotografi.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Det var mange felter som ikke var fullt ut for Panasonics tilfelle, men noe kan vi jo gå ut fra. Ut fra de veldig like tekniske dataene så er de veldig like, men det er stor forskell på sensorene. Panasonic har nemlig en sær sensor som er 10mp i en form for panoramaformat/widescreen. For å ta bilder i vanlig format (4:3) så kutter kamera rett og slett bildet i kantene, slik at det kommer ned fra 16:9 som er dens fulle størrelse. Det er med andre ord et kamera som er mest til nytte for dem som tar landskapsbilder, og andre svært lange bilder. Til vanlige bilder så får du færre pixler i bredden, og megapixelantallet synker drastisk. Jeg personlig synes det er litt vanskelig å bruke slike formater effektivt, og hadde heller lagt fokus på egenskaper i det vanlige 4:3-formatet.

Hvilken som har minst støy, skarpest optikk og best eksponering vet jeg ikke. Det er ikke sikkert at en av dem er best på alle tre punktene, så det kan i praksis bli umulig å finne ut av hvilken av dem som har best bildekvalitet til sammen, men noen har nok meninger om saken.

 

Edit: Det beste i vurderingen av to egentlig veldig forskjellige modeller, er å ta en avgjørelse på hvilken type motiver man kommer til å bruke det mest på. De to kameraene egner seg nemlig best til forskellige typer fotografi.

9013822[/snapback]

 

 

Du mener vel Pentax og ikke Panasonic? :hmm:

Og kameraet skal brukes til å ta bilder av landskap/naturen og familie ute.

 

Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror nok PMNormal blander kortene litt her. Han snakker om Panasonic Lumix LX2, tipper jeg. Pentax Optio A20 har vanlig sideforhold på sensor (4:3) så hans argument faller derfor bort.

 

Jeg kjenner ikke til Casio kameraet du nevner, men vi har solgt store mengder av Pentax Optio A20 der jeg jobber, ettersom vi hadde en god pris på denne for en stund siden. Ingen har kommet inn og klaget på kameraet enda... og tro meg... man får høre det om kameraet ikke holder mål :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Jeg skriver vel at Pentax Optio har vanlig 4:3-sensor, mens Panasonic har en 16:9-sensor. Derfor har det argumentet full holdbarhet, og bør vurderes. Det er ikke bare LX2 som har 16:9 i følge linken til trådstarter. Sitat av meg selv:

 

"Panasonic har nemlig en sær sensor som er 10mp i en form for panoramaformat/widescreen. For å ta bilder i vanlig format (4:3) så kutter kamera rett og slett bildet i kantene, slik at det kommer ned fra 16:9 som er dens fulle størrelse."

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg skriver vel at Pentax Optio har vanlig 4:3-sensor, mens Panasonic har en 16:9-sensor. Derfor har det argumentet full holdbarhet, og bør vurderes. Det er ikke bare LX2 som har 16:9 i følge linken til trådstarter. Sitat av meg selv:

 

"Panasonic har nemlig en sær sensor som er 10mp i en form for panoramaformat/widescreen. For å ta bilder i vanlig format (4:3) så kutter kamera rett og slett bildet i kantene, slik at det kommer ned fra 16:9 som er dens fulle størrelse."

9015568[/snapback]

Kall meg gjerne dum, men jeg skjønner allikevel ikke hva det har i diskusjonen å gjøre, da vi verken diskuterer Panasonic eller 16:9. Ingen av kameraene trådstarter linker til har 16:9 format på selve sensoren heller.

Det beste i vurderingen av to egentlig veldig forskjellige modeller, er å ta en avgjørelse på hvilken type motiver man kommer til å bruke det mest på. De to kameraene egner seg nemlig best til forskellige typer fotografi.
Jeg vil nå påstå at disse kameraene som trådstarter har i linken sin, er egnet til omtrent samme typer fotografi. De er veldig like på de fleste områder :)
Lenke til kommentar
Jeg vil nå påstå at disse kameraene som trådstarter har i linken sin, er egnet til omtrent samme typer fotografi. De er veldig like på de fleste områder :)

Enig. Jeg ville valgt Pentaxen, av flere grunner:

- Billigst

- CCD-stabilisator bedre enn elektronisk stabilisator

- Støtter kortere lukkertid

- Bedre nærgrense

- Bedre skjerm

- Høyere framrate på video

- Litt mer internt minne (ikke avgjørende, men ingen ulempe heller)

 

Mulig Casioen har litt bedre bildekvalitet, kan virke sånn i følge tester, men Pentaxen er ikke dårlig heller, og jeg synes ikke Casioen forsvarer prisforskjellen...

Lenke til kommentar
Jeg vil nå påstå at disse kameraene som trådstarter har i linken sin, er egnet til omtrent samme typer fotografi. De er veldig like på de fleste områder :)

Enig. Jeg ville valgt Pentaxen, av flere grunner:

- Billigst

- CCD-stabilisator bedre enn elektronisk stabilisator

- Støtter kortere lukkertid

- Bedre nærgrense

- Bedre skjerm

- Høyere framrate på video

- Litt mer internt minne (ikke avgjørende, men ingen ulempe heller)

 

Mulig Casioen har litt bedre bildekvalitet, kan virke sånn i følge tester, men Pentaxen er ikke dårlig heller, og jeg synes ikke Casioen forsvarer prisforskjellen...

9017077[/snapback]

 

Kommer ikke til å kjøpe på pixmania uansett siden jeg har hørt masse negativt om det.

Så prisen på Pentax Optio A20 blir 2489+frakt og prisen på Casio Exilim Zoom EX-Z1050 blir 2050+frakt, men prisen spiller ingen rolle. Vil bare vite hvilken som er best!

 

Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg mener det er viktig for trådstarter å vite at den største forskjellen er at det ene kan ta widescreen-bilder, uten å måtte stitche i etterkant, mens det andre har en ordinær sensorstørrelse. Kostnaden er at det har færre megapixler når man tar vanlige bilder, i vanlig format.

Er det veldig dumt å gjøre en som spør om råd oppmerksom på? Jeg, og alle Panasonic-elskere, vil hevde at det er en verden i forskjell.

Håper i alle fall han setter pris på opplysningen. Siden han sikkert ikke visste dette om sensoren på forhånd, tror jeg han har mer nytte av slik info, enn prisinfo. Det er letter å lese en prisliste for en uten kunnskaper, enn det er å lese kryptiske formler i et datablad for et produkt.

Lenke til kommentar
Er det veldig dumt å gjøre en som spør om råd oppmerksom på? Jeg, og alle Panasonic-elskere, vil hevde at det er en verden i forskjell.

Jeg, og sikkert flere med meg, forstår ikke helt hvor du får Panasonic fra... Trådstarter spør om Pentax vs. Casio.

9019342[/snapback]

Ah, nå forstår jeg. Jeg ble helt blendet av at kamera åpenbart bruker samme sensor som Panasonic. Beklager det. Bytt ut navnet Panasonic med Casio så blir det likevel riktig, mht 16:9 vs 4:3. Jeg ante ikke at andre produsenter også hadde slik sensor, fordi sist jeg sjekket var det kun LX-1 som hadde det. Derfor rotet jeg med navnene.

Like fullt. Casio tilbyr noe annet enn Pentax, så man må vurdere om man trenger dette eller ikke.

Personlig kunne jeg faktisk likt å hatt en slik funksjon som panorama/widescreen, men ikke hvis det går ut over bildekvalitet.

Beklager at jeg har vært så påståelig mht navn på kamera. Jeg trodde Afseth mente at 16:9-argumentet ikke var gyldig, fordi ingen av modellene har slik sensor. Det var derfor jeg rotet meg inn i denne diskusjonen, fordi så lenge en av modellene har det, så er det et veldig viktig moment for mange.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Bytt ut navnet Panasonic med Casio så blir det likevel riktig, mht 16:9 vs 4:3.(...) Det var derfor jeg rotet meg inn i denne diskusjonen, fordi så lenge en av modellene har det, så er det et veldig viktig moment for mange.
Ingen av disse to kameraene det er linket til her har ekte 16:9 sensor, så jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det er relevant for trådstarter :)
Lenke til kommentar
Så prisen på Pentax Optio A20 blir 2489+frakt og prisen på Casio Exilim Zoom EX-Z1050 blir 2050+frakt, men prisen spiller ingen rolle. Vil bare vite hvilken som er best!

 

Takk for svar! :thumbup:

Pentax har de beste spesifikasjonene, og blant annet sensorbasert bildestabilisator som er bedre enn elektronisk, som er i Casio'en. Nå er ikke spesifikasjoner likelydende med kvalitet, men ettersom jeg ikke kjenner Casio-kameraet, kan jeg ikke uttale meg om annet.

Lenke til kommentar
Bytt ut navnet Panasonic med Casio så blir det likevel riktig, mht 16:9 vs 4:3.(...) Det var derfor jeg rotet meg inn i denne diskusjonen, fordi så lenge en av modellene har det, så er det et veldig viktig moment for mange.
Ingen av disse to kameraene det er linket til her har ekte 16:9 sensor, så jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det er relevant for trådstarter :)

9019970[/snapback]

Så den er ikke ekte 16:9 den sensoren. Da synes jeg det er litt feil å nevne det i data-arket som det linkes til. Hvis man oppnår 16:9 ved cropping oppe og nede, så kan man like gjerne gjøre det i et program i etterkant. Ser jo selv nå ved nærmere studier av de dataene, at sensoren faktisk ha samme antal pixler i både høyde og bredde som Pentax sin. Det er ikke rart at produsentene kan klare å lure ukyndige konsumenter, når de også klarer å forvirre meg :cry:

Beklager at jeg lot meg rive med av den reklameløgnen til Casio. Bare på grunn av det vil jeg nå anbefale Pentax, for slik uærlighet liker jeg ikke i reklamen. Det er jo en helt uvesentlig egenskap, som knapt er verdt å nevne.

Håper ikke trådstarter ble for forvirret av disse postene, og gav opp å finne svar på spørmålet. Mener forøvrig å ha lest noe skryt av Pentax tidligere modeller, selv om jeg personlig har litt halvlunken erfaring med den modellen jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Beklager at jeg lot meg rive med av den reklameløgnen til Casio.
Ikke vær lei deg for det... det kan skje selv den beste :) Selv trodde jeg blindt på spesifikasjonene på Canons hjemmeside på et gitt kamera en gang. Da ble en av Canon-brukerne på forumet sinna må jeg si, og påsto at jeg serverte løgner om Canon. Hvordan kunne jeg vite at spesifikasjonene på produsentens egen hjemmeside var hakkende gal?

 

Personlig klinger Pentax bedre i mine ører enn Casio også, når det kommer til foto. Casio kan kalkulatorer og klokker, Pentax kan kamera og optikk. Det var faktisk inntil ganske nylig Pentax som produserte optikken til Casio sine kamera, og Casio fikk greie karakterer. Men mange nyere kamera som ikke har Pentax sin optikk, har fått dårligere testresultater (har ikke sjekket tester av denne Casio-modellen). Det taler jo så absolutt i Pentax sin favør. Optikken har veldig mye å si for bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Fant en test via Prisguiden. Nå skal man ikke tro alt man hører i enkelttester, men det er ihvertfall bedre enn ingenting.

 

Her er hva de skriver om bildekvaliteten til Casio.

 

I found the overall picture quality to be outstanding. The EX-Z1050 uses very low file compression, so it can take full advantage of the extra resolution generated by that big sensor. File sizes average around 5MB, but go as high as 7.5MB for some more detailed subjects. While the gain in fine detail over a seven or eight megapixel camera isn’t hugely significant, it is there if you look. The 3x zoom f/2.8 – f/5.1 lens produces good edge-to-edge sharpness with relatively little wide-angle distortion, while colour reproduction and exposure are excellent. A 1GB card holds approximately 154 shots at maximum resolution.

 

As I mentioned, image noise and purple fringing have previously been major issues for compacts with 10MP sensors, but Casio seems to have successfully solved these problems. Image noise levels were no higher than I would expect to see from a good 7MP camera, with very low levels up to 200 ISO, some noise at 400 and significant noise at 800. Those annoying purple fringes on high-contrast edges seems to have been all but eliminated, which gives the EX-Z1050 a huge advantage over most other 10MP compacts.

 

Verdict

The Casio Exilim EX-Z1050 demonstrates that it is possible to make a good 10MP compact camera without suffering problems with excessive image noise or fringing. As well as that it is a well-made camera offering good handling, brisk performance, some unique and useful features and excellent image quality, and at a sensible price point too.

 

Og her hva samme testside synes om A30 (etterfølgeren til A20, men de har samme sensor og samme bildekvalitet... forbedrelsene ligger andre steder som i hastighet blant annet... også er A30 sort).

 

Image quality is one of the A30’s many strong points. At low ISO settings (64-200) the level of fine detail, the edge sharpness and the richness of the colour rendition were among the best I’ve seen from a compact camera. At higher ISO settings noise did become more of a problem, but the A30 uses an unusual noise reduction algorithm which is very good at retaining edge sharpness and contrast detail even when noise levels are quite high, avoiding many of the problems associated with previous 10MP compacts. Even at 800 ISO noise was only prevalent in darker areas, with colour rendition and sharpness still retained, both of which are important for print quality. The lens too performed well, producing some barrel distortion at wide angle but with good corner and edge sharpness at all focal lengths.

 

 

Verdict

The Optio A30 is Pentax’s best ultra-compact camera to date, combining stylish design, excellent build quality, easy handling and much improved performance, with outstanding picture quality and a comprehensive set of features including many unusual and useful options. It is a superb camera and one which puts Pentax firmly back into contention at the top of the market.

 

Bildekvaliteten ser altså ut til å være veldig bra på begge kamera.

 

I tillegg fikk Pentax mye skryt for sin bildestabilisator. De var imidlertid veldig misfornøyd med bildestabilisatoren til Casio, så i redusert belysning vil nok Pentax yte bedre når du tar bilder av gjenstander som ikke er i rask bevegelse (barn/dyr i lek eller sport... men dette foregår jo som oftest ute i dagslys).

 

Mitt valg av disse to, ut fra denne ene testen, min erfaring med Pentax og at Pentax "klinger" bedre når det kommer til foto, er derfor nettopp... Pentax A20.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...