Gå til innhold

Norges banks styringsrente


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Var og surfet på nett, og kom over denne:

http://www.norges-bank.no/Pages/Article____48208.aspx

 

De har gjort et anslag på hvordan styringsrenten kommer til å være i de neste 4 årene.

Er det noen som har noen slags erfaring med hvor nøyaktig slike anslag er?

Hadde vært fint å kunne bruke dette som en slags veiledende planlegging av min personlige økonomi fremover.

 

Danke schön.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er fryktelig vanskelig å si noe som helst om. Hørte en gang en av de såklate ekspertene si at dersom han fikk rett i 50% av spådommene sine (ang. renta), så hadde han gjort en god jobb. Er alt fra kronekurs, inflasjon, eksport, import, verdensbildet, terror osv. som spiller inn her. Norge er ikke ett isolert land, men vi er avhengige av resten av verden. Dette gjør bildet utrolig komplekst. Er jo ikke så mange årene siden man ble anbefalt å binde renta på rundt 7%. Dette var jo mildt sagt en elending spådom som "alle" ekspertene var enige om.

Lenke til kommentar

Jeg har ennå ikke gjort en statistisk analyse på treffsikkerheten til anslagene, men planlegger min egen økonomi på grunnlag av ca det høyeste anslaget på styringsrenten innenfor 70%-usikkerhetsvifte i Pengepolitisk rapport.

 

Rapporten gir en rekke indikatorer som kan være interessante for dem som kan litt om makroøkonomiske sammenhenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...