Gå til innhold

Hva kan jeg kreve for mitt D80 + 2 objektiver

Anbefalte innlegg

Så med andre ord er D200 et idiotisk kjøp med tanke på at d80 er så bra som den er? tenker da på de som skal ha nytt kamera og ikke har noe fra før.

9000609[/snapback]

Idiotisk er det ikke, men unødvendig. Hadde det vært meg, så ville jeg sittet på gjerdet til det kommer en modell med betydelig bedre bildekvalitet enn D80. Siden jeg er overbevist om at Nikon kommer med FF innen overskuelig fremtid (dvs når Sony har utviklet sensoren, noe som bildene av prototyper av nye Sony-hus tyder på er i anmarsj), så er det god grunn til å vente. Det er bare å håpe at Nikon ikke forbeholder den sensoren til sine proffmodeller, men at de også kommer med en modell som konkurrerer direkte med 5D. Det er med andre ord lurt å heller begynne å spare til en skikkelig oppgradering om et år eller to.

Til deg, Bringeland, har jeg bare en ting å si. Har du pengene kan du trygt løpe til butikken. En 5D ville ført til at jeg hadde pensjonert Rolleiflexen til alt annet enn nostalgisk kosearbeid. Jeg anser nemlig 5D for å være så god, at den tangerer og på noen områder overgår analogt mellomformat, og de ekstra kvalitative fordelene med MF blir overflødige til mitt bruk. Jeg forstår likevel min venn Ole veldig godt. Han er studiofotograf med 1 Ds MkII som arbeidsredskap, men synes at Rolleiflexen tar mye bedre bilder til hans private fotografier. Han om det, for meg ville det ikke vært så klart som det er for ham. Han er jo en mye dyktigere fotograf enn meg, så han stiller enda høyere krav på en del områder som tone osv, enn det jeg gjør.

Endret av PMnormal
Videoannonse
Annonse

Trenger og trenger.....

Jeg trenger en normalzoom som er lyssterk. Denne er 2.8 hele veien og gir knallbra bilder. Kunne kanskje gått for Tamron 17-50.

Trenger jeg å kjøre Volvo V70, eller kunne jeg klart meg med en Ford Focus? Begge dekker jo formålet om å tilbakelegge en distanse mellom A til B, og med fartsgrensene i Norge leverer de jo samme tid og :)

Dog er det litt med image, gledene av å eie det, kvalitet osv .)

Dessuten er jeg lite økonomisk :)

Dog er det litt med image, gledene av å eie det, kvalitet osv .)

9001297[/snapback]

Den ser jeg ;)

Skal kjøpe SB-800 uten spesiell trang til den forran SB-600, men siden jeg sjeldent bruker normalzoomen min ser jeg ikke nytten i råskinnet til Nikon.

men du svarte spørsmålet mitt; man trenger det EGENTLIG ikke, men greit å ha det.

Holder mer med i behovet for en bedre bygd normalzoom. Det er jo noe som har betydning for bildekvaliteten, og jeg skulle selv ønske at min normalzoom var like deilig å betjene som min 20D. Den er nok det første som får konkurranse i min bag også, selv om jeg fortsatt sitter på gjerdet for å vurderer hva jeg egentlig ønsker meg. For meg tar slike tanker fokus bort fra min kunst, og jeg føler at det potensielt kan ødelegge min fokus på å ta nye gode bilder, hvis jeg går inn på tanken om at utstyret mitt ikke holder til mitt bruk.

For en som er nybegynner kan jeg godt forstå at slike tanker er nærværende. Planene kan ofte ta litt av når man er bitt av basillen. Det roer seg ned med tiden, hvis man ikke ender opp med å samle på utstyr. Det er en hyggelig, men dyr hobby. Jeg vil likevel tro at etterhvert som du blir tryggere på kvaliteten på bildene dine, så kommer du til å slutte med den vinglingen. Det er nemlig naturlig å tro at man får inspirasjon til å ta bedre bilder med bedre optikk, noe som i beste fall stemmer hvis optikken din ikke er skarp nok til de forstørrelsene som du liker å lage, eller at vidvinkelen din er rettlinjet nok til den typen bilder du tar. Det siste momentet er faktisk det jeg sliter mest med, i og med at jeg liker å ta bilder av arkitektur. Derfor holder strengt tatt ingen normalzoom for cropformatet til mitt bruk, men 17-40L er så fryktelig mye dyrere enn jeg er villig til å betale pt. Det jeg har holder tross alt til bilder som dette.

Edit: Tror jeg valgte feil bilde. Det bildet er tatt med 50mm, tror jeg. Nå ja, det er jo ikke så viktig likevel.

Edit: Edit: Bilde fjernet for å spare plass på min konto.

Endret av PMnormal
Så med andre ord er D200 et idiotisk kjøp med tanke på at d80 er så bra som den er? tenker da på de som skal ha nytt kamera og ikke har noe fra før.

9000609[/snapback]

Til deg, Bringeland, har jeg bare en ting å si. Har du pengene kan du trygt løpe til butikken. En 5D ville ført til at jeg hadde pensjonert Rolleiflexen til alt annet enn nostalgisk kosearbeid. Jeg anser nemlig 5D for å være så god, at den tangerer og på noen områder overgår analogt mellomformat, og de ekstra kvalitative fordelene med MF blir overflødige til mitt bruk. Jeg forstår likevel min venn Ole veldig godt. Han er studiofotograf med 1 Ds MkII som arbeidsredskap, men synes at Rolleiflexen tar mye bedre bilder til hans private fotografier. Han om det, for meg ville det ikke vært så klart som det er for ham. Han er jo en mye dyktigere fotograf enn meg, så han stiller enda høyere krav på en del områder som tone osv, enn det jeg gjør.

9000922[/snapback]

Ja det er fristende men jeg har en egen teori som gjør at jeg vil holde meg i skinnet til vinteren.

En liten fugl har gitt meg et rykte om at Canon skal ha en lansering av noe snart , mulig i slutten av august.

Mye tyder selvfølgelig på en oppgradering av 30D ,mulig en 40D med nytt 18-200mm IS objektiv som mange snakker om.

Hvis dette er tilfelle så vil jeg tro at den blir bra og kanskje bli tettere opp til 5D selv om det ikke blir et fullformatkamera , og det vil forhåpentligvis gjøre 5D rimeligere.

Til den tid har nye Mark III fått gjæret seg å blitt rimeligere som igjen presser 5D i pris.

Kanskje jeg kan få en 5D med 24-105mm i pakke for samme pris som bare huset i dag :love:

Dette er selvfølgelig bare mine dagdrømsteorier , men oddsene er store for at det kan gå i oppfyllelse.

Jeg har is i magen en liten stund til , jeg satser på å få oppleve fullformatet en gang :yes:

Beklager hvis jeg prøver å kapre denne tråden , det er i allefall ikke meningen :cry:

Endret av helge.bringeland

At D200 har støtte for Ai-S objektiver er nesten oppgraderingsgrunn aleine for meg, men eg kjem nok ikkje til å gjere det før den kjem ut eit nikonkamera som får alle til å selge d200'ene sine for spottpris. Siden eg handlar mykje hos Antonio Stasi, liker eg faktisk manuelle objektiver betre fordi ein får mykje meir for pengene. Det er jo litt synd at ein må gi opp autofokusen, men med litt trening er ikkje dette eit veldig stort problem lengre.

Salvesen: Grensen er så og si nådd for hvor langt man kan komme i bildekvalitet med 1,6-crop, så uansett har jeg liten tro på at det kan komme i nærheten av FF. På hvilke områder skulle det være?

Større format vil altid gi unike kvaliteter i forhold til de mindre, enten om det er sensorstørrelse eller film. Hvis det er bare støyen du ønsker å få like god, så kan det hende at det kan bli like godt som FF. Det finnes mange andre kvaliteter enn bare oppløsning og støy.

Det er likevel andre gode grunner til å vente. En oppfølger av 5D er også i anmarsj snart. Det vil ha større innvirkning på bruktprisen enn en evt 40D, som ikke tror kommer til å ha noen innvirkning i det hele tatt. Det er stort sett en annen gruppe kunder som går hele veien til FF, enn de som velger cropformat. Det er likevel eksempler på at prisene på tidligere modeller fra Canon faller så mye i pris gr. ny modell, bare ser på bruktprisene til 20D.

Ser ut som det bare er meg som ikke ville kjøpt et Nikon FF om det kom.

Jeg ville kjøp inn D2Xs som selges billig :D

Kan ikke ha FF når man sliter med liten brennevidde med 1.6x.

9002242[/snapback]

Men jeg hadde beholdt mitt 30D som jeg kunne benytte 1.6x brennviddefordelene og 5 b.s.

Så kunne jeg hatt 5D som jeg kunne nyte alle F.F fordelene det gir.

Hvorfor bare ha"i pose eller sekk , når man som Canon bruker kan ha både i pose og i sekk. :tease:

Å vi Canon brukere er heldig :p

Ja hvorfor ikke bare kjøpe Canon 1200mm og få noen til å design en overgang som gjør canon obj. brukbare på nikonhus.

9002762[/snapback]

Er ikke fatningen for vid til et slik prosjekt? Det er blant annet på grunn av det at Canon fungerer så greit til den typen bruk. Hvis ikke tror jeg et slik adapter hadde fantes for lenge siden. Husk at F-fatningen er 50 år snart, og man konstruerte objektiver på en annen måte på den tiden.

Ja hvorfor ikke bare kjøpe Canon 1200mm og få noen til å design en overgang som gjør canon obj. brukbare på nikonhus.

9002762[/snapback]

Er ikke fatningen for vid til et slik prosjekt? Det er blant annet på grunn av det at Canon fungerer så greit til den typen bruk. Hvis ikke tror jeg et slik adapter hadde fantes for lenge siden. Husk at F-fatningen er 50 år snart, og man konstruerte objektiver på en annen måte på den tiden.

9002780[/snapback]

jaja, you did se my point, right?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...