Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Go kveld ; )

Har i det siste lurt på å lære C / C++ programmering, og kommet frem til at jeg går for C. Driver å leser 'Teach yourself C in 21 days' som E-bok, men er veldig kjedlig å sitte foran PC'n vær gang jeg skal lese.

Så jeg er ute etter bøker til C programmering, på basic nivå.

Har søkt på -veldig- mange forskjellige bokhandler på nett, men bare finnet C++ bøker, eller kun engelske C bøker. Har også søkt på google uten hell.

Så det jeg luter på er; Har DU noen C bøker å anbefale? på norsk, og som sakt på basic nivå.

Takker for svar. :innocent:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gode norske programmeringsbøker hører stort sett unntakene til. Jeg tror ikke du kommer til å finne en god bok om C programmering på norsk, og det er ikke å anbefale da du heller ikke lærer deg terminologien. Hvis jeg var deg ville jeg gått for The C Programming Language (pluss eventuelt en ordbok) først som sist. :)

Endret av staalezh
Skrevet (endret)

Som staalezh sier er det ikke mange bra bøker på norsk akkurat, men du kan lese denne norske guiden som er skrevet av Jaffe her på forumet: http://no.wikibooks.org/wiki/C

Er absolutt en god start for å få en introduksjon. Vil kanskje ikke anbefale The C programming language hvis du ikke har programmert før? Den er nemlig litt for rett på sak for nybegynnere, men hvis du ikke er helt fersk er det vel en av de bedre bøkene.

Endret av kjey
Skrevet (endret)

Tusen takk for svar ; )

Kjey; Jeg har lest litt PHP og HTML, men er temlig ny i programmering. Hørt mye bra av "For Dummies" bøkene, noen som har erfaringer til "C For Dummies" ? Tror jeg kanskje går for den i og med at jeg har nokså ny i programmering.

EDIT: Mens tråden er oppe. Jeg bruker Dev-C++ til kompiler og editer, funker den fint til C også, eller er den mest til C++?

Endret av Sp0nge
Skrevet

Funker til begge den ;-) Men ikke gå for "dummies" bøkene, jeg har faktisk nesten bare hørt dårlige ting om dem. Hadde jeg vært deg hadde jeg faktisk lest "Accelerated C++" for å lære meg C++ først, så hadde jeg gått over til "The C programming language". Er en mye lettere overgang fra C++ til C enn omvendt. Når du kan C++ også kan du faktisk lære deg andre språk som f.eks. java mye lettere og. C og C++ er ganske så likt, uten om at C++ er en videreføring med mulighet for OOP, større bibliotek osv. C er vel mer for folk som vil programmere OS, drivere eller andre ting som har med hardware å gjøre (er ihvertfall derfor jeg har begynt så vidt med C).

Min strategi for å lære meg C er å lese meg fram på nettet og bruke "The C programming language" som ressurs. Men, jeg tror nok uansett hvilken bok du velger vil du nok lære noe av det ;)

Skrevet

Vil bare understreke at jeg er helt enig i det kjey sier. Begynn med C++. Da lærer du deg C og C++ (C++ er en "utvidet" C, ikkesant), så kan du eventuelt velge å bare bruke C hvis du f.eks. skal utvikle driver o.l..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...