Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstart problemer - SATA disker | Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Gikk til anskaffelse av ett nytt kabinett og flyttet derfor alle komponenter over til sitt nye hjem i dag. Men har nå problemer med oppstart.

 

PC'en finner ikke SATA-diskene og vil derfor ikke boote. Har nå testet det jeg kan, og finner ikke ut noe. Testet oppstart med en go' gammel floppy HDD, og den startet opp, men finner fortsatt ikke SATA diskene hverken i BIOS eller Setup.

 

Har også restartet CMOS 2 ganger nå!

Jeg har hørt, at før så trengte man en Diskett for at Windows skulle finne SATA disker i PC'en, noe jeg selv har hatt, men blitt borte i løpet av årene..

 

Noen som har noen Idèr, eller kan hjelpe meg?

 

På forhånd takk! :)

Endret av Adlern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, dette har jeg testett så langt, men har ikke hjulpet:

 

 

- Testet alle de 8 inngangene, SATA og SATA raid. Også skiftet ledninger.

 

- Fant fram disketten med SATA driverene, og la den inn sammen med XP OS cd'en, for og boote fra cden, og deretter fra disken. Men hjalp ikke.

 

- Har prøvd og innstallere driverne flere ganger, men har ikke hjulpet. Biosen finner ikke Hardiskene.

 

- Fant frem en gammel harddisk, "floppy disk", innstallerte Win XP på denne.

Dette fungerte! La inn alt av drivere, på denne disken, også SATA raid drivere. Håpet på og finne diskene igjennom " Min Datamaskin " men neida.'

 

- Bruker ett Asus A8N-SLI Deluxe MB. Oppdaterte BIOSEN fra nettet nå, til den nyeste. Etter denne restartet jeg PC'en. Når jeg da skulle slå den på igjen, fikk jeg bare meldingen:

" Remove disks, or any other parts. And press any key for restart"

 

Fjernet diskene, og flere andre komponenter, men maskinen ville ikke restarte.

 

- Startet opp igjen med DEL inne, og kom meg inn i BIOSEN, gjorde noen få endringer, og klocket CPUen ett ørlite hakk opp, nesten ingenting.

 

Etter dette så skjer det ingenting når jeg startet opp PC'en. Kunn svart skjerm.

Veit ikke om noe annet jeg kan gjøre nå, så hvis noen har noen ideer, så er de Velkommne! :)

Lenke til kommentar
Det må være noe kluss med BIOS før Windows starter, men veit ikke hva, eller hva jeg kan gjøre med det  :(

 

Og nå kommer jeg ikke inn i BIOSEN heller, kunn svart skjerm.

8999803[/snapback]

 

Kan da tenkes at biosen er ødelagt. Ellers kan harware feil som hovedkort lage dette problemet..

Lenke til kommentar

Har på en måte samme problemet, jeg skal innstallere windows xp på nytt, men den finner ikke sata-hardisken. Jeg har aldri innstallert noe driver til hardisken så det er sikkert derfor, men jeg greier heller ikke å få innstallert en driver pga. pcn e totalt fucked, derfor jeg skal innstallere på nytt og. Når jeg prøver å innstallere driveren fra windows kommer det opp at den ikke finner iKernel.exe .....? Hakke peiling hva det betyr?

Jeg har en western digital caviar 160gb (wdc wd1600jd).

Lenke til kommentar

Ja, det kan tenkes at BIOS er ødelagdt, men ville PCen startet opp da?

 

Og jeg synes det er veldig rart hvis den er ødelagdt. Grunnet at jeg har kunn flyttet komponentene over fra ett kabinett til ett annet. Ingen nye komponenter er satt inn.

 

Men jeg resattet CMOS i starten, men den finner ikke diskene.

Koblet til en Diskett stasjon, og puttet inn Disketten som fulgte med hovedkortet ang. SATA drivere, og når jeg putter den inn sammen med XP os cden, så finner den Disketten, og installerer driverne, men når den kommer til XP instalasjonen, så finner den ikke hardiskene.

 

Windows XP er allerede innstallert på HDD'en, men jeg tenkte jeg kunne "lure" den ved og boote fra XP cd, og deretter bare "Reparer Windows", men nei, den fant ikke hardiskene.

 

Det var etter at jeg satte inn den gamle hardisken, innstallerte XP OS på den, puttet inn alle drivere etc og pcen fungerte. Men så brukte jeg ASUS Update programm, for og oppdatere BIOSEN, og etter dette så er det svart skjerm.

Dette var en gammel Floppy HDD på 20gb

Endret av Adlern
Lenke til kommentar

Maskinen så ut til og finne HDD'ene nå, men den vil ikke boote.

 

Jeg gikk inn i Silicon Image RAID configurations og laget et RAID set, satt disken some JBOD set, restartet maskinen, og den kommer nå opp på den svarte siden hvor det står: " Vi beklager det intrufne, men Windows startet ikke uten feil osv.. " hvor du kan velge Sikkerhetsmodus, Start på vanlig måte, Siste fungerende konfigurasjon osv..

 

Men samme hva jeg velger her, så re-startet maskinen seg. Hjelp! :(

Lenke til kommentar
Finner desverre ikke ut av dette :(

9030094[/snapback]

 

Problemet ar vel at du forandrer veldig mye uten å ha system i det.

 

Så er det med å få kontroll igjen da:

 

-hvor mange disker har du ?

-hvor er tilkoplet

-instillinger i Bios under Boot/harddisk drivers vil være nødvendig å være riktig.

 

Litt mer info om det og du vil få veilledning for å få systemet ditt i gang igjen.

Lenke til kommentar

- Det er 2 Sata disker som er tilkoblet.

 

1x Samsung 200gb og 1x Seagate 200gb

 

- Testet både i SATAraid (Silicon Image) og SATA tilkobling

 

- Hovedkort: ASUS SLI Deluxe

 

PCen er forskjellig fra oppstart, til oppstart. Noen ganger så finner den 1 av diskene i Silicon Image Biosen (sata raid) men andre ganger ikke.

 

Det samme er om den er tilkoblet i SATA ingangene, noen ganger så finner den den i SATA Array. Selv om den finner den, så vil den ikke boote til Windows XP som allered ligger inne på Hardisken.

 

- Instillinger i Bios:

 

Den finner ingen av diskene der. Nvida Sata er enabled, også Silicon Image raid.

 

Testet også med HDD Smart moniter Enabled.

 

Den finner ingenting på Master, Slave, Primal master etc.

Heller ingenting på Sata 1,2,3 eller 4.

 

Er på jobb akkurat nå, skal poste mer konkret informasjon når jeg kommer hjem.

Endret av Adlern
Lenke til kommentar

Gå inn i BIOS og slå av NVRAID.

 

Koble diskene på NV-portene, ikke SIL portene.

 

Evt. nedgrader til en BIOS som du vet skal funke, dersom det fortsatt ikke fungerer. (Jeg har måttet gjøre dette selv pga at nyeste BIOS jeg la inn plutselig ikke "så" diskene lenger!)

 

Btw. dette MBet er litt pirkete dersom du skal prøve "Reparer XP"-trikset. For at det skal virke må du av og til ha kun 1 harddisk koblet til, (tidl. systemdisk) og i riktig SATA port. Anbefales å prøve. Jeg har 5 disker, og trikset var BARE tilgjengelig når jeg kobla fra de andre fire diskene. Dessuten måtte jeg koble fra en spesiell disk ved første boot, ellers boota den ikke Windows. Deretter koble på disken. Kresent system :p

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...