m0g1e Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 (endret) Helluen Trenger tips fra noen erfarne som har gjort full backup til image av en Linux-disk. Har kun vært borti Norton Ghost som ser ut til å takle det dårlig. En stund tilbake prøvde jeg noe som het LinuxGhost eller GhostLinux elns. litt usikker. har ikke satt meg inn i dette så godt ennå men.. Finnes sikkert bedre program enn dette så derfor jeg spør ganske løst Tenker en backup over nettverket hvor målmappa ligger på \\server lokasjon. UNC heter det vel kanskje? Endret 3. juli 2007 av nollie
Sokkalf™ Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Backup til image kan faktisk gjøres så enkelt som f.eks cp /dev/sda1 sda1.image Dette er imidlertid ingen veldig god idé (og muligens heller ikke mulig) på et mountet og "live" filsystem. Men veldig nyttig til å lage ISOer av CDer på
magikern Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 dd if=/dev/hdX of=/mnt/backup/hdX.iso hvor jeg går ut fra at /mnt/backup er en nettverksmountet disk, feks sshfs, nfs eller samba
m0g1e Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 dd if=/dev/hdX of=/mnt/backup/hdX.iso hvor jeg går ut fra at /mnt/backup er en nettverksmountet disk, feks sshfs, nfs eller samba Har kjørt en slik en fint nå til ISO. vil gjerne vite hvilke recovery metode du bruker? Ghost går vel videre greit med dette? Forresten er vel ikke MBR med i ISO selvsagt? hadde egentlig tenkt en fullstendig bkp disk, men da blir d jo andre metoder takk likevel. Mulig det holder med denne prosedyren også
magikern Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 les eksemplene her: http://en.wikipedia.org/wiki/Dd_(Unix)
Sokkalf™ Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Når du gjør det på den måten, blir hele disken kopiert, så MBR skal være med. Altså, f.eks /dev/hda = Fysisk disk-device, mens /dev/hda1 = Partisjon. Bruker du /dev/hda får du hele disken med MBR, partisjoner og alt. Bruker du f.eks /dev/hda1 får du kun partisjonen med ett filsystem, som du igjen kan mounte rett fra fila med f.eks mount imagefil /path/til/mountpoint -t filsystem -o loop Det blir forøvrig ingen ISO-fil når du lager image av en disk/partisjon, da iso-filer er oppkalt etter filsystemet på CDer (ISO9660).
m0g1e Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 Når du gjør det på den måten, blir hele disken kopiert, så MBR skal være med.Altså, f.eks /dev/hda = Fysisk disk-device, mens /dev/hda1 = Partisjon. Bruker du /dev/hda får du hele disken med MBR, partisjoner og alt. Bruker du f.eks /dev/hda1 får du kun partisjonen med ett filsystem, som du igjen kan mounte rett fra fila med f.eks mount imagefil /path/til/mountpoint -t filsystem -o loop Det blir forøvrig ingen ISO-fil når du lager image av en disk/partisjon, da iso-filer er oppkalt etter filsystemet på CDer (ISO9660). 8998408[/snapback] hm.. godt å høre tror jeg kjører en test på en annen disk likevel for idiotsikkerhets skyld
Dy§no Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Sjekk denne; http://www.linux.com/feature/115208 Forøvrig skal Acronis TrueImage virke også for Linux ifølge siden dems(http://www.acronis.com/), et program jeg liker bedre enn Norton G. under Windows.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå