Pederrs Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 (endret) Heja Norge! Jeg håber i forstår lidt dansk Jeg har længe søgt efter et godt digital kamera. Først var jeg ret sikker på det skulle være et EOS 400D, men jeg synes det er for stort, derfor har jeg fravalgt det og de andre spejlrefleks kameraer. Nu er mit spørgsmål så, hvad er det bedste kompakte kamera man kan få? (prisen betyder ikke så meget). Jeg har kigget en del på de 3 modeller herunder, men jeg synes det er svært at finde ud af, hvilket der er bedst. Canon Digital IXUS 950 IS http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384028 Canon PowerShot G7 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237109 Canon PowerShot S5 IS http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=383242 I må meget gerne komme med andre forslag. På forhånd tak for hjælpen! Endret 3. juli 2007 av Pederrs
Black Star Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Det er tre veldig forskjellige modeller du lister opp der, til veldig forskjellige bruksområder. Hva skal du ta bilder av, hva er dine krav til kvalitet, krav til andre ting som byggekvalitet, funksjoner, batterilevetid og så videre? Det vil gjøre det lettere for oss å finne ut av hva du vil være best tjent med, og vil også hjelpe oss å komme med alternativer. Og hvorfor har du kun listet opp Canon kamera? Tillater du oss å komme med forslag til andre merker? Blant annet har Nikon en modell mellom 950IS og G7 som er meget bra (P5000) og Panasonic har modeller som tilsvarer alle disse tre fra Canon
PMnormal Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Nikon P5000 virker veldig interessant. En selger hos FotoVideo i Bergen (som ikke ville ha løyet til meg, de gutta vet hvem jeg er), hadde prøvd det litt ut. Han mente at det absolutt holdt mål mht bildekvalitet. Når man i tillegg får kjekke funksjoner som lett tilgjengelige manuelle muligheter, blitzsko, snasne og praktiske fester for reim (kan bæres som en slr på brystet), så virker pakken ganske fristende. Legg til antishake, optisk søker og muligheten for forsatslinser som gir deg ekv. 24mm vidvinkel, så blir det enda mer fristende. Man kan hevde at også Canon G7 tilbyr mye av det samme, men til hvilken pris? I hvertfall ikke 3000. Det har vel heller ikke fått topp kritikk mht bildekvalitet. Med en SB 400 på toppen vil det gi langt bedre blitzbilder enn alle de som ikke har den muligheten, blant annet hvis du ønsker å bounce blitzen i taket. Hint: Et het tips for D40 eiere som ønsker et kompakt alternativ som er kompatibelt med blitzen de fikk i Flashback-kampanjen. Alt i alt en utrolig flott liste med fordeler for snaue 3 flak. Kan du, Afseth, bekrefte at bildekvaliteten også lever opp til de øvrige kvalitetene, som må sies er i absolutt toppklasse?
Pederrs Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Skrevet 3. juli 2007 Jeg skal bruge kameraet til mange forskellige ting, så det skal være et all around kamera, som kan tage gode billeder. Kameraet skal helst være god til macro billeder. Det skal også kunne tage billeder af noget som lyser op i mørke. Billedkvaliteten er dog det vigtigste for mig. I må meget gerne komme med forslag til andre mærker Jeg har mest set på Canon, fordi deres kameraer normalt er af god kvalitet. Jeg synes Nikon P5000, er ret billigt, men det går måske ikke ud over kvaliteten?
Black Star Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Kan du, Afseth, bekrefte at bildekvaliteten også lever opp til de øvrige kvalitetene, som må sies er i absolutt toppklasse?Jeg lånte P5000 med meg hjem en helg, og må si at man får meget gode bilder. Selvsagt er det, som på alle andre kamera, tull å øke ISO verdien for mye. 10 megapiksler skaper noe støy. Men opp til ISO 400 var det så absolutt levelig. Jeg kan anbefale kameraet, ikke bare på grunn av bildekvalitet, men også på grunn av de øvrige kvalitetene som du nevner. Jeg har mest set på Canon, fordi deres kameraer normalt er af god kvalitet. Jeg synes Nikon P5000, er ret billigt, men det går måske ikke ud over kvaliteten? 8997468[/snapback] Det finnes mange merker som normalt er av god kvalitet. Forskjellen er at Canon er flinke på markedsføring, så det får fortalt det. Nikon er helt i teten sammen med blant annet Canon. P5000 ville jeg sagt var det beste valget for deg, med mindre det gjør noe at det er litt større enn f.eks Ixus-serien. Men igjen så trekker du frem G7 som et alternativ, og det er jo enda større igjen. Hvis man tar med pris i betraktning, så får du mer for pengene med P5000 enn noen av de andre kameraene du nevner. Det er nok i det hele tatt vanskelig å finne et mer anvendelig og godt kamera til den prisen og i den klassen. Nylig valgte jeg Ixus 800IS fremfor P5000, men av den enkle grunn av at jeg har et speilrefleks, og tar heller det med på viktigere hendelser.
PMnormal Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 Det var kjekt å lese. Tror jeg har funnet min nye favoritt i kompaktklassen, selv om jeg foreløpig ikke har planer om å kjøpe noe slik. Får se når den begynner å dukke opp på bruktmarkedet. Med iso 400 og antishake så får jeg et effektivt arbeidsområde som tilsvarer iso 1600, i alle fall. Da må man ta med i betraktning at mine objekter stort sett er statiske.
Bringisen Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Her er forøvrig en fin test av Coolpixen der den også blir sammenlignet med G7. Trykk her
Black Star Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Treg fokus er P5000 sin største ulempe, i følge den testen. Jeg kan ikke si jeg har irritert meg nevneverdig over det... men det er kanskje fordi jeg konstant forhåndsfokuserer ved å trykke halvveis ned før jeg komponerer bildet (spotfokus).
Pederrs Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Skrevet 4. juli 2007 Tak for de gode svar, jeg vil overveje om det skal være et G7 eller et P5000.
k-ryeng Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Treg fokus er P5000 sin største ulempe, i følge den testen. Jeg kan ikke si jeg har irritert meg nevneverdig over det... men det er kanskje fordi jeg konstant forhåndsfokuserer ved å trykke halvveis ned før jeg komponerer bildet (spotfokus). Samme har jeg lest om S500, og kan ikke si at jeg er enig. Men jeg skyter vel på samme måte som deg, da er det ikke noe problem i det hele tatt.
PMnormal Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Treg fokus er P5000 sin største ulempe, i følge den testen. Jeg kan ikke si jeg har irritert meg nevneverdig over det... men det er kanskje fordi jeg konstant forhåndsfokuserer ved å trykke halvveis ned før jeg komponerer bildet (spotfokus). Samme har jeg lest om S500, og kan ikke si at jeg er enig. Men jeg skyter vel på samme måte som deg, da er det ikke noe problem i det hele tatt. 8999247[/snapback] Ja, det blir litt dumt å kjøpe et så flott kamera, for så å ikke en gang gidde å ta seg tid til å ta bildet på en skikkelig måte. Så lenge den er presis, slik at man ikke må ta flere bilder for å få et skarpt bilde, så skal man være ganske fornøyd.
Oljens Skrevet 4. juli 2007 Skrevet 4. juli 2007 Nu er mit spørgsmål så, hvad er det bedste kompakte kamera man kan få? (prisen betyder ikke så meget). Jeg har kigget en del på de 3 modeller herunder, men jeg synes det er svært at finde ud af, hvilket der er bedst. Canon Digital IXUS 950 IS http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384028 Canon PowerShot G7 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237109 Canon PowerShot S5 IS http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=383242 I må meget gerne komme med andre forslag. På forhånd tak for hjælpen! 8994104[/snapback] Mulig jeg er sent ute med forslag, men jeg ville vurdert ett av disse 3: http://www.digit.no/wip4/product_detail_co...s=6212&ids=4642 Min favoritt er Ricoh GX100 med 24-70 mm høykvalitetsobjektiv, bildestabilisator, nærgrense makro 1-4 cm osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå