Gå til innhold

Mitt første forsøk med "HDR" - Metabilde


Anbefalte innlegg

Hmm jeg har skjønt det pågår definisjonsdiskusjoner om hva som er ekte HDR og ikke. Dette er vel neppe ekte HDR da, siden det er en eksponering som er utgangspunktet. Jeg laget dette først for å trene litt på PS og teste ut noen tutorials som jeg kom over, men syns resultatet ble brukbart. Det er vanskelig å ta "førsteinntrykktesten" på et bilden man har jobbet flere timer med i PS :) Eller burde jeg ha latt det ligge i fred på harddisken?

 

post-132426-1183284334_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som "thumbnail" i meldingen ser det riktig så bra ut egentlig. Å avbilde et bilde som avbilder bildet er et stilig konsept som jeg har sett et par gode gjennomføringer på. Her har du potensiale som du egentlig ikke har benyttet deg godt nok av.

 

Litt av problemet er utg.punktet ditt hvor du er på (god) vei ut av dybdeskarpheten før du når lerretet. Dette er uungåelig å se bl.a. p.g.a. tubene på venstre side. Ergo må motivet på stativet være tilsvarende uskarpt for å virke naturlig. I tillegg gjør de skarpe kantene på "maleriet" at det ser ytterligere kunstig (pålimy) ut. Effekten på "penselstrøkene" er forøvrig også for mye av det gode..

 

God idè, rimelig bra gjennomført, men du har bare nådd litt over halve veien frem.

Lenke til kommentar
I tillegg gjør de skarpe kantene på "maleriet" at det ser ytterligere kunstig (pålimy) ut. Effekten på "penselstrøkene" er forøvrig også for mye av det gode..

 

8980243[/snapback]

 

Takk for at du tok deg tid til å kommentere.

 

Ja når jeg kommer tilbake og ser på bildet nå er jeg enig. Jeg strevet endel med å få lagt på bildet på lerretet på en troverdig måte. Penselstrøk effekten var egentlig et forsøk på å få det til å se mindre pålimt ut, men jeg ser nå at det ble for mye og at det forsatt ser pålimt ut.

 

God idè, rimelig bra gjennomført, men du har bare nådd litt over halve veien frem.

 

Er igrunn glad for den kommentaren - Som fersking setter jeg pris på anerkjennelse for en god ide - tekniske ferdigheter jobber jeg hardt for å tilegne meg. (selvom jeg har tro på at kreative evner også kan og må trenes)

 

Skal prøve å få lagt ut en ny versjon snart

Lenke til kommentar

Velbekomme "1337"..

 

Jeg skjønte hvorfor du hadde benyttet effekten, men den er for grov/stor og kraftig i forhold til størrelsen på "maleriet". Det som gjør det mest "pålimt" er faktisk ikke det, men de alt for rette/kraftige overgangene mellom lagene.

 

Det å arbeide med slikt, spesielt når for- og bakgrunn ikke er i samme område, altså noe er utenfor og noe er innenfor dybdeskarphetsområdet, da blir det ekstra vanskelig og tidkrevende å få det til å se naturlig ut.

 

Man blir bedre av å øve, se og reflektere..!

Lenke til kommentar
en annen ting som får det til å se mindre naturlig ut er at resten av bildet er sorthvitt (sa dette egentlig seg selv?)

 

har du prøvd med enten sorthvitt eller farger, på hele bildet?

8989619[/snapback]

 

hehe - det var nok bevisst at bildet er annenhvergang er s/h og farge, men du har nok rett i at det ikke gjør det noe lettere å få det til å se naturlig ut. Jeg prøvde først med alt i farger, men syns det ble litt for spraglete.

 

Jeg har fått tatt et nytt bilde med mye mer dybdeskarphet og skal prøve å gjennomføre det hele på nytt. Gjenstår å se om jeg lykkes noe bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...