Gå til innhold

Tamron 17-50 for Canon bilde test


Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha tlibakemelding på om objektivet er skarpt eller ikke. Jeg vurderer retur. Alle bilder er tatt med stativ og utendørs og vindstille. Bildene er cropped og i 1:1 for få de inn under 2 mb grensen. Alle bildene er tatt med selvutløser på stativ, Av modus, dvs f stop og iso er det eneste som er justert mellom bildene av samme objekt, single point fokus. Det er skarpheten som vurderes. Kamera står rett på objektet.

 

Første bilde IMG_0372_f2.8_1.1000sec_iso100 fokus punkt midt på teksten ved tysk flagg.

 

OK da har jeg lastet opp det jeg har:)

post-32216-1183271223_thumb.jpg

Endret av Neotetra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si om et objektiv er skarpt eller ikke så lenge du ikke sammenligner med noe (iom at test oppsettet ditt kan inneholde feil, f.eks. liten vibrasjon i stativ, lang avstand etc.).

 

Uansett hadde jeg først tatt en fokustest (gjør et søk i forumet), med et ark/ plate satt opp i 45 grader i forhold til kamera/ objektiv.

Viser det seg at det kan være en fokusfeil, hadde jeg heller fått dette kalibrert framfor nytt objektiv. Da er du sikker at du har et perfekt objektiv. Kalibreringen tar ikke lange tiden, og kan ikke koste allverden, om man må betale dette selv (hvis utenlandskjøp).

Lenke til kommentar
Hvilket stativ? Jeg har hatt stativer som har vært mindre stødige enn min gamle bestemors hender, for å overdrive litt.

8982740[/snapback]

Hjelpe meg, da. Objektivet har jo sine begrensninger. Jeg vet ikke akkurat hvor mye en kan forvente av det, men det er vel ikke helt urealistisk å anta at disse bildene faktisk gjør greie for prestasjonene til objektivet? Kan ikke noen andre bidra med liknende tester, slik at vi kan eliminere feilkilder som Neoteras oppsett og om han(?) eventuelt har et dårlig eksemplar?

Lenke til kommentar

Det ble Manfrotto 055 prob med Manfrotto M486RC2 Hode. Setter stor pris på de som kommer med innspill. I følge andre forum så er Canon 400D litt mørk og derfor er det vel anbefalt å kompensere med +1/3. Det er ikke gjort på disse bildene, men jeg gjorde det i dag og synes bildene ikke ble så mørke. Kommer nok til å kjøre med høyre ISO også enn 100 fremover for raskere lukkertid. Fint om noen har bilder som kan sammenlignes ellers så har jeg studert flickr og det virker som folk får veldig skarpe bilder med denne linsen.

Endret av Neotetra
Lenke til kommentar

Mine bilder ble mørke/uskarpe og jeg var slettes ikke fornøyd med kameraet og Kit-objektivet. Kjøpte bedre objektiver og resultatene ble de samme. Jeg klagde i butikken jeg kjøpte kameraet og de sendte det inn til justering. Fokus, hvitbalanse og eksponering ble justert. Det var som natt og dag, og jeg er nå strålende fornøyd med kamera og objektiver. Vurderer en Tamron 17-50 selv.

 

Det kan være huset som ikke er 100% justert.

Lenke til kommentar
Fokustesten vil jo ikke hjelpe dersom fokuseringen er riktig? Hvis du har fokusert perkekt ved manuell innstilling, burde jo alt stemme.

8980464[/snapback]

 

Etter det jeg kan se, så ble det brukt autofokus (single point). Med avstand på en armlengde (1m?) så blir dybdeskarpheten ganske liten. Fotograferer man et ark e.l. stående 45 grader mot objektivet, så kan man se hvor skarpheten ligger; prikk i , litt bak eller ev. litt foran.

 

Etter det jeg kan huske å ha lest (på internett, som ikke alltid er den ultimate sannhet), er det sånn at et zoom objektiv må leve med en viss begrensing mht. autofokus på nær vs. lang avstand. Dvs. at hvis man kalibrerer autofokusen på objektivet på en gitt avstand slik at denne er perfekt, er det ikke dermed sagt at det er like perfekt på andre avstander (og det kan også være forskjell på 17mm kontra 50mm).

 

Så derfor burde man, hvis man er i tvil om et objektiv, alltid ta endel bilder av både mennesker, natur, bygninger etc., og så se om man er fornøyd med resultatet. Er man ikke fornøyd, burde man ta en fokustest på noen forskjellige avstander.

Ser dette greit ut, hadde jeg prøvd å sjekke det opp mot et annet objektiv ev. bare returnert objektivet hvis jeg hadde syntes det var verdt pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...