Gå til innhold

Endelig DSLR på meg og


Anbefalte innlegg

Endelig ble det kamera på meg og. D80 med Sigma 17-70 f2.8-4.5, samt SB-600. Gått rundt som en unge i hele dag. Litt arti var det når jeg kjøpte det på FotoVideo i Møllergata at selgeren overhodet ikke trodde at jeg, kledd i joggebukse og sliten t-skjorte for anledningen, ville kjøpe noe i det hele tatt. Prisen på pakka var høy nok, men ansiktsuttrykket til selgeren var priceless.

 

I kveld har jeg tatt en hel haug bilder på utestedet jeg jobber, og kan ikke si annet enn at jeg er knallfornøyd mtp lysforholdene som rådet.

 

God natt, godtfolk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Endelig ble det kamera på meg og. D80 med Sigma 17-70 f2.8-4.5, samt SB-600. Gått rundt som en unge i hele dag. Litt arti var det når jeg kjøpte det på FotoVideo i Møllergata at selgeren overhodet ikke trodde at jeg, kledd i joggebukse og sliten t-skjorte for anledningen, ville kjøpe noe i det hele tatt. Prisen på pakka var høy nok, men ansiktsuttrykket til selgeren var priceless.

 

I kveld har jeg tatt en hel haug bilder på utestedet jeg jobber, og kan ikke si annet enn at jeg er knallfornøyd mtp lysforholdene som rådet.

 

God natt, godtfolk.

8979597[/snapback]

 

Synd du ikke klarte å ta bilde av selgeren - true kodak moment:-)

Lenke til kommentar

Jeg ser at FotoVideo-gutta klarer å prakke folk på Sigma 17-70mm i et imponerende tempo. Det får meg til å miste litt tiltroen til motto om at de ansatte skal være "rådgivere" og ikke "selgere".

 

Klarer ikke skjønne at ikke de ALLER fleste ikke skulle være bedre tjent med f.eks et Tamron 17-50mm, Nikon 18-70mm eller til og med Sigma 18-50mm (nå i en Macro variant om nærgrensen til Sigma 17-70mm er det som frister mest).

Lenke til kommentar

Jeg tok bryllupsbilder med min Nikon 50mm f/1.8 i helga, og er strålende fornøyd med hva det gir for pengene. Hvis du holder deg i området rundt "sweet spot" på f/5.6 så har du et av de skarpeste objektivene Nikon har produsert. Dog er ikke skarpheten mye å skryte av når du nærmer deg full åpning på f/1.8, men da er det bare å ta i bruk 85mm'en eller lignende.

 

Lykke til med ditt nye innkjøp, du kommer til å storkose deg!

Lenke til kommentar
Jeg ser at FotoVideo-gutta klarer å prakke folk på Sigma 17-70mm i et imponerende tempo. Det får meg til å miste litt tiltroen til motto om at de ansatte skal være "rådgivere" og ikke "selgere".

8980795[/snapback]

Helt enig.

 

Synd å si det Hr. Trådstarter, men i mine - og utvilsomt mange andres - øyne har du blitt lurt, og om du ikke har noe veldig sære og unike behov, bør du snarest sette kursen tilbake til FotoVideo og bytte til ett av de objektivene Svein Gunnar nevner.

Lenke til kommentar
Synd å si det Hr. Trådstarter, men i mine - og utvilsomt mange andres - øyne har du blitt lurt, og om du ikke har noe veldig sære og unike behov, bør du snarest sette kursen tilbake til FotoVideo og bytte til ett av de objektivene Svein Gunnar nevner.

 

Uff, ikke få meg til å angre nå. Nå er det jo seg slik at jeg er særdeles fersk i faget, og sannsynligvis ikke engang registrerer de feil og kompromiss med Sigmaen som de fleste andre vil gjøre. Dersom det blir for gæli for jeg selge det og oppgradere.. :) Jeg er nå inntil videre fornøyd :)

Lenke til kommentar
Er vel snakk om å ikke la Fotovideo slippe unna med de sleipe triksene sine  :thumbup:

8983953[/snapback]

Right on, moestue! Fotovideo lurer tydeligvis systematisk førstegangs Nikonkjøpere til å ta med seg et underlegent objektiv. For sikkerhets skyld må du vel ut med ekstra penger sammenlignet med Nikon 18-70?

Lenke til kommentar

Ta det med tilbake, og bytt det i et Tamron 17-50/2,8. Selv om du kanskje ikke ser de klare begrensningene i Sigmaobjektivet med en gang, så vil du lære å verdsette Tamronobjektivet der det er bedre. Det har 2,8 i lysstyrke over hele området (i motsetning til Sigma 17-70) og det er skarpt på 17mm, 2,8 (i motsetning til Sigma 17-70). I tillegg er det et sylskarpt objektiv (i motsetning til Sigma 17-70). Du vil kunne ta bilder i mørkere omgivelser, og få skarpere bilder. Bytt det så fort som mulig, så har de liten grunn til å nekte deg det.

 

Det seriøse, norske fotobladet Fotografi, hadde overskriften "Lysstyrke uten poeng" i sin test av Sigmaobjektivet. Tamron 17-50/2,8 har imidlertid fått meget bra testresultater. Du mister området fra 50-70, men det er ikke så mye... og de fleste skaffer seg en telezoom etterhvert uansett, og da blir det området unødvendig uansett.

 

Fotovideo er importør av Sigma, og ettersom de da tjener mest penger på det merket, så er det jo det de selger til alt og alle som ikke har klare preferanser om hva de skal ha, eller har nok peiling til å avsløre dem om objektivet de anbefaler faktisk ikke er godt nok. Med andre ord, skal man være forsiktig om man velger å stole på rådene fra en "fotorådgiver" fra Fotovideo (ville heller kalt de selgere). Mulig de har mye kunnskap, men får de muligheten, er det kun Canon og Sigma de selger.

 

Aller helst burde du be om pengene tilbake, og kjøpe pakken et mer seriøst sted ;) (jeg jobber for en konkurrent, så det er jo klart at jeg ønsker det... hehe).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Du har strengt tatt ikke bytterett i vanlig butikk, men hevder du at selgeren har lurt deg (noe han har gjort, og vis han gjerne denne tråden), så vil jeg tro at en uke absolutt ikke burde være noe problem. Ring de gjerne og varsle om at du skal bytte, så har du i det minste sagt fra så fort som mulig. Si også at du lar kameraet bli hjemme, så han ikke tror du bruker og sliter på objektivet.

Lenke til kommentar

Lurer på om selgerne på Fotovideo får betalt ekstra for Nikon/Sigma salg. For hvis ikke skjønner jeg ikke hvorfor de skulle bry seg om hva sjefen på Fotovideo sier. Jobber selv i butikk, og prøver ikke å pushe på kunden det dyreste produktet, eller det med størst avanse. Er snakk om å gi kunden det produktet som passer best, også prismessig.

 

Men dette er hvertfall dårlig reklame for Fotovideo. Skal kjøpe kamera selv nå, og drar ikke dit når jeg leser alt dette.

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Lurer på om selgerne på Fotovideo får betalt ekstra for Nikon/Sigma salg. For hvis ikke skjønner jeg ikke hvorfor de skulle bry seg om hva sjefen på Fotovideo sier. Jobber selv i butikk, og prøver ikke å pushe på kunden det dyreste produktet, eller det med størst avanse. Er snakk om å gi kunden det produktet som passer best, også prismessig.
Selgerne blir nok bedt om å selge visse produkter. Gjør de det, blir jo sjefen fornøyd. Ellers er det vel Nikon de ikke ønsker å selge. Går du inn, og sier du skal ha speilrefleks og ikke har noen preferanser, kan jeg vedde på at du blir anbefalt en Canon-Sigma kombinasjon fremfor alt annet. De importerer Sigma selv, og er gift med Canon.

 

Ellers jobber jeg som sagt selv i butikk. Vi har veldig få føringer fra sjefen om hva vi skal selge, og jeg dytter ikke på en kunde et spesielt produkt, når jeg vet et annet hadde passet bedre... bare fordi vi tjener mer på førstenevnte. Det handler om å skaffe tillit hos kundene... og en fornøyd kunde kommer gjerne tilbake.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Overdriver dere ikke litt her. 17-70 objektivet er etter min oppfatning på høyde med Nikons 18-70 ut fra tester på photozone.de. Jeg kjenner ingen av objektivene, men ut fra nevnte tester synes jeg Sima 17-70 fremstår som et meget bra objektiv. Når det er sagt ville jeg også valgt Tamron 17-50/2,8 som ser ut til å være den suverent beste standardzoomen under 5 lapper.

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg Fotovideo men det virker som om de går den samme veien som HI-FI klubben gjorde for en del år siden.

Når jeg begynte å handle der for ca 10-15 år siden var det en hyggelig plass med entusiaster som jobbet der der det gikk an å diskutere utstyr som de ikke solgte. Men etter hvert begynte det å utvikle seg til en salgsmaskin der entusiastene forsvant og selgerne pushet sitt utstyr og fortale dritt om kunkurentens.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å overdrive når en eventuelt "rådgiver" sannsynligvis har sirklet ut et Sigma-objektiv som "det beste kjøpet" for trådstarter. Dette er jo som nevnt i de aller fleste tilfeller feil- selv med en eventuell prispremium for øvrige objektiver. Jeg har brukt begge, og det absolutt ENESTE jeg kan se at Sigma 17-70mm skulle gi et fortrinn på er nærgrense; Den er til gjengjeld flott- selv om det ikke hjalp MEG særlig "fotografisk" (ble mye banale bilder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...