Gå til innhold

usplash i gal oppløsning (ubuntu feisty)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har alt prøvd meg på ubuntuforums.org uten særlig hell så jeg prøver meg her:

Jeg har en Dell Inspiron 510m som kjører ubuntu feisty relativt problemfritt. Det er i bunn og grunn bare en ting som plager meg: Når jeg booter og grub er ferdig og usplash tar over så er den ikke i stand til å vise load screenen i høyere oppløsning enn 640x480. Som en konsekvens er også ting ganske feilplassert i bildet.

Maskinen selv støtter 1024x768 oppløsning, og autodetecter og kjører dette i X. En gang fikk jeg et lite glimt av hva som faktisk skjedde, og der sto det akkurat det jeg sa om at usplash feila i å sette oppløsningen til 1024x768 eller 800x600 og dermed falt tilbake på 640x480.

Så jeg har prøvd det "vanlige" med å sette vga=0x317 som parameter i grub.conf, men dette gir meg bare følgende skjerm:

You passed an undefined mode number.

Press <RETURN> to see video available. <SPACE> to continue or wait 30 secs

Video adapter: VESA VGA

Mode: COLSxROWS

0 0F00 80x25

1 0F01 80x50

2 0F02 80x43

3 0F03 80x28

4 0F05 80x30

5 0F06 80x34

6 0F07 80x60

Enter mode number or 'scan':

Så for å undersøke litt videre lastet jeg ned programmet hwinfo (apt-get install hwinfo) og kjørte hwinfo --framebuffer | grep 'Mode '

Dette programmet avslørte at jeg hadde støtte for vga=0x317.

Noen lyver. Maskinen SKAL støtte 1024x768 og hwinfo forteller meg også at dette er tilfellet. Usplash/grub derimot er helt uenig.

Noen tanker om dette? Kan dessverre ikke huske om jeg har hatt tilsvarende problem i tidligere releases.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en Inspiron 500m, med 1400x1050 oppløsning. Hos meg vises ikke splash-bildet i det hele tatt, får bare svart skjerm.

Det er såvidt jeg vet et problem med bugga videobioser på disse maskinene. Muligens gjør kernelen/X noen workarounds for at det skal fungere, men kanskje grub/usplash ser den bugga videobiosen, og det er derfor det ikke fungerer?

Selv må jeg bruke 915resolution-programmet for at X skal detecte 1400x1050-oppløsningen.

Skrevet

Hvis dette er tilfellet så må det vel eksistere en eller annen måte å "tvinge" den inn i riktig modus? Hvis grub/usplash ikke kan detecte så burde det eksistere en metode å override autodetect funksjonen slik at man alikevel kan få noe som ser sånn halvveis riktig ut...

Skrevet (endret)

Hvis problemet er bugga videobios, er jeg redd man ikke kan tvinge den uten å patche RAMen der videobiosen er lagret (Den blir kopiert til RAM under bootup).

Da må isåfall kode for dette patches inn i GRUB e.l...

Edit:

Hvis ikke Dell slipper en BIOS-upgrade da, men det har gått noen år nå uten at noen har kommet til min maskin, så jeg har mine tvil.

Endret av Sokkalf^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...