Gå til innhold

Kamera 2-4000,-, manuelle innst.


Anbefalte innlegg

Trenger kompaktkamera ganske kjapt, reiser om ikke så lenge. Tenker meg noe i prisklassen 2-4000.

 

Det jeg ønsker er å kunne bruke det til å manuelt stille på innstillinger som lukkerhastighet/blenderåpning og slikt, for jeg ønsker å leke meg en del uten å måtte kjøpe speilrefleks. Jeg vet ikke hvor vanlig det er med slikt på kompakte.

 

Gjerne god og stor skjerm, form à la IXUS-serien (kompakt, ikke så altfor mye som stikker ut her og der (ikke noe krav)), evt. støtte for Mem.Stick Pro Duo (har et liggende), og ellers andre fordeler jeg får til et kamera i denne prisklassen.

 

Har tittet litt på de nyere modellene i IXUS-serien (8xx/9xx), men synes det er vanskelig å finne noe konkret om kameraene har mulighet for den typen manuelle innstillinger jeg pratet om.

 

Noen som har noe å anbefale til en nybegynner som ønsker å leke seg litt uten å kjøpe speilrefleks?

 

EDIT: Tittet også litt på Cyber-shot DSC-serien til Sony, hvordan er det med de manuelle innstillingene og bildekvaliteten ellers der? H9 ser ut til å være et avansert kamera, hvordan er det med de mer kompakte i serien? (designmodellene, ikke H9/H7).

Endret av sindrefj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ixus'ene har meget begrenset mulighet for manuelle innstillinger. Du kan stille hvitbalanse, eksponeringskompensasjon og et par andre småting, men ikke lukkerhastighet og blenderåpning så vidt jeg vet. Ihvertfall ikke på en enkel måte, og ikke i et så stort område.

 

Canon Powershot-serien er bedre egnet til det. A630 og A640 er meget gode kamera i så måte, med blant annet vridbar skjerm og samme hjul på toppen av kamera for valg mellom auto, program, lukkerprioritet, blenderprioritet og manuell. Men de er litt større enn Ixus-serien da. Ta en titt på de i en butikk, så finner du fort ut om de er for store eller ikke. Jeg synes de er gode å holde, har meget god batterilevetid (kan bruke AA), optikken er skarp og bildekvaliteten ellers er det ingenting å utsette på.

 

Det finnes også mindre Powershot'er, men de er gjerne også mindre avanserte.

Lenke til kommentar
Kan du strekke deg litt lenger til 4500 kan du kjøpe Ricoh GX100 med høykvalitetsoptikk, 24 mm vidvinkel, optisk bildestabilisator og manuelle innstillinger.

 

Vel, er man oppe i 4.5K-klassen er vel ikke Ricoh det første som faller en inn. Da har du de to glimrende kameraene Fuji S9600 og Panasonic FZ50. De er begge i speilrefleksstørrelse, er i ultrazoomklassen og har de aller fleste av innstillingsmulighetene til speilrefleks. Fiji sin har dog bare delvis vridbar skjerm, dvs. kun opp/ned, ikke til siden. Panasonic'en går alle veier.

Hvis du synes de blir litt store er Canon S3 IS eller S5 IS (ca. 3.5K og 4 K) et mindre alternativ, men med mye av de samme egenskapene. De to førstnevnte har forresten også mekaniske ringer for zoom og fokus på objektivet, ikke motorzoom og knappestyrt fokus som alle de kompakte har. Se også på Canon G7, det har også fulle manuelle muligheter, liknet litt på S3/S5-serien men litt mer kompakt, og med mindre zoom/brennvidde.

Lenke til kommentar

EU modeller... butikken har selv importert fra utlandet (ofte Polen eller lignende). Kalles også parallellimport og gråimport.

Fordelen er at de ofte kan være noe billigere enn de som kjøper direkte fra norsk importør.

 

Ulempene er at norsk importør kun dekker et år (maks to?) med garanti. Reklamasjonsretten på 5 år dekker de ikke. Det betyr at butikken må stå for dette.

 

Om butikken skulle sette seg på bakbena i en reklamasjonssak, kan du ikke ta direkte kontakt med importør og spørre om de er interessert i å hjelpe. Og om butikken skulle legge ned, mister du alt som heter reklamasjonsrett.

 

I supportsaker/spørsmål om bruk der butikken ikke har kunnskap/interesse av å hjelpe deg, kan det også være at importør nekter da kameraet ikke er importert gjennom dem.

 

Reparasjoner kan også ta mye lengre tid for enkelte merker, da de oftere må sendes til utlandet enn norske modeller.

 

Du får heller ikke nordisk bruksanvisning (norsk, svensk eller dansk). Er du heldig, får du engelsk, men som oftest følger det med fransk, tysk, polsk eller lignende.

 

Det er med andre ord greiere å velge en seriøs leverandør, som leverer norske modeller, kjøpt fra norsk importør. Da er du mye bedre sikret om noe galt skulle skje. Det er stort sett ikke store forskjellen i pris heller. Det er lett verdt en del hundrelapper å få en "ekte" norsk/nordisk modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...