Gå til innhold

Kjøpe mobil fra england?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei, jeg lurer på å bestille meg en mobil fra england.

Telefonen heter HTC Touch, men har ikke peiling på hvilken butikk som er verdt å stole på, leverer bra/raskt og er "billig" (med andre ord en bra butikk)

Dette er første gang jeg skal kjøpe noe så "stort/dyrt" fra utlandet, så noen som vet hvor mye toll, frakt osv det vil koste meg for en telefon som koster enn 3500?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tollen blir 25% av prisen på varen.

Altså 3500 x 0,25 = 875

Altså blir prisen på telefonen 4375 +frakt.

Men, det du kan gjøre er å spørre om firmaet kan skrive "Gift" eller at varen koster mindre enn 200kr på pakken. Du slipper toll på varer under 200kr. :cool:

Frakten kommer ann på hvor du bor, og hvor i England varen befinner seg! :)

Men, du kan regne med 500,- ca for frakten.

Endret av Holten
Skrevet
Tollen blir 25% av prisen på varen.

Altså 3500 x 0,25 = 875

Altså blir prisen på telefonen 4375 +frakt.

Men, det du kan gjøre er å spørre om firmaet kan skrive "Gift" eller at varen koster mindre enn 200kr på pakken. Du slipper toll på varer under 200kr. :cool:

Frakten kommer ann på hvor du bor, og hvor i England varen befinner seg!  :)

Men, du kan regne med 500,- ca for frakten.

8953184[/snapback]

takker for svar. men vist jeg sier det er "gift" og tollern finner ut at det ikke er gift. vil ikke det bli trøbel for meg? eller blir det bare vanlig toll på den?

Hva vist butikker åpner pakken (ødelegger forseglingen) og skriver at det er et brukt produkt. er det mulig? eller må det være kjøpt fra en privat person da?

noen som vet om noen internet butikker i england da?

Beklager for skrive feil. jobber på natt og er myket trøtt.

Skrevet

Det korrekte ved kjøp av varer (vareverdi over 200 kr) fra utlandet er:

Toll beregnes ikke på elektronikk. Andre varer kan ha tollavgift.

Moms beregnes av vareverdi inklusive frakt og er på 25%. I tillegg kommer behandlingsgebyr (størrelse avhengig av verdi og befrakter). Det er tollvesenets valutakurser (ikke identiske med banekens kurser) på fortollingstidspunktet som benyttes til beregning av vareverdi.

Forsendelse fra firma/butikk og merket som "gift" vil normalt ikke håndteres som gave. Forøvrigt er grensen for gave 1000 kr.

Feilmerking og feil verdisetting kan (og blir ofte) oppdaget. Dette er dokumentforfalskning. For lav verdisetting vil også påvirke erstatning hvis varen kommer bort.

Skrevet

a) Det er ikke toll på elektronikk fra UK, kun moms

b) At noen slike forsøk på svindel går gjennom på posten skal du ikke se bort fra, men du skal lete lenge etter en seriøs nettbutikk i UK som bruker posten og ikke et transportfirma (da posten som regel ikke er sporbar). At et firma skulle forsøke dokumentfalsk på et transportfirma som de har avtale med tror jeg aldri vil skje. De risikerer å miste avtalen for at du skal kunne spare noen usselige kroner.

c) Selv om varen merkes med gift så er maks-grense 1000 kr, i tillegg vil det kun godtas varer som sendes fra private adresser, ikke et firma.

d) Selv har jeg brukt expansys i UK med godt resultat. De har til og med norsk side med priser oppgitt i NOK, selv om handelen skjer i UK og du må ut med moms. Det er dog en fordel å bruke den norske siden, og det er at det kun listes telefoner som kan brukes i Norge på den siden, telefoner som er låst til UK-operatører vises ikke på .no siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...