Gå til innhold

Nikon mellomringer, hva gjør hva?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser på fotovideo at de selger 3 mellomringer til Nikon.

 

PK-11A

PK-12

PK-13

PN-11

 

Hva er forskjellene?

Lengdene... PK-11A legger på 8mm, PK-12 14mm, PK-13 27.5mm og PN-11 52.5mm.

 

Her har du liste over hva Nikon fører av "nærbilde-utstyr"... Skal du drive mye med macro, kan også en belg være nyttig å kikke på, det kan gjøre mye av optikken du har til "macro"-optikk, evt. øke forstørrelsen ytterligere på macroobjektiver (fortrinnsvis lange macroer).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Joda, men i praksis :)

 

Mer lengde, nermere motivet?

 

Hva annbefales til flue/lus/mygg foto? Gjerne veldig tett innpå de.

Ja, det stemmer. Til småkryp, vil antakelig en lang macro (150-200mm), et svært godt stativ og belg evt. noen mellomringer være ideelt. Mellomringer på macroobjektiver vil gi forstørrelse større enn 1:1, btw, slik at 150mm belg på en 150mm skal gi 2:1 forstørrelse, altså at et motiv som er halvparten så stort som sensoren fyller hele bildet...
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke styre med belg og slikt. Hvilken mellomring er å annbefale sammen med Sigma 150mm?

For at den skal få noe særlig effekt, må den være ganske lang. PK-13 eller PN11 er "anbefalt". Men du trenger ikke mellomringer heller for å få bra bilder av småkryp med ekte macro-objektiver, det gir bare ekstra forstørrelse. Hvis du er interessert i macro, men har lyst til å gjøre andre ting også med objektivet, ville jeg kanskje heller vurdert en Sigma 50-150 med PN-11 mellomring...

 

Du får forøvrig brukbart resultat med en reverseringsring til kit-objektivet, forutsatt at du kan kline objektivet helt inntil det du fotograferer. Med andre ord må du ty til alternativer metoder som en lakkboks el.l. for å holde dyrene i ro ;o)

Lenke til kommentar

Kjøp et helt sett. Nikon er veldig dyrt for noe som kun forlenger avstanden mellom optikk og hus, så kjøp heller et sett fra Kenko. De har det her http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=2738 Det kommer i et sett på tilsammen 68mm.

 

Slikt koster penger, så jeg ville ventet til du har fått objektivet og lekt deg litt først. Det tar mye tid å lære seg teknikkene

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...