Gå til innhold

Noe galt med min Sigma 150/2,8 makro?


Anbefalte innlegg

Kjøpt Sigma 150/2,8 Makro for et par dager siden, men fått det testet ut først i dag. Etter en rekke mislykkede makrobilder, bestemte jeg meg for å ta en test hjemme. Sliter med fokuseringen, syns det er for mye som blir ute av fokus, selv på relativt små blenderåpninger. Dette er mitt første makroobjektiv, så jeg vet ikke om dette er særeget for slike objektiver at en må ty til midre blenderåpninger for å oppnå samme DOF som f.eks. et normalobjektiv. Under er bilder med ulike blenderåpninger, kameraet er vinklet ned ca 30 grader, alle bilder tatt med stativ. Fokuspunktet er det samme på alle bildene. Avstanden er ca 50 cm fra boka til sensor. Kamera er Nikon D50.

 

Er det noe galt med fokusmekanismen eller er det slik makroobjektiver fungerer? Bør jeg be om et nytt eksemplar?

 

f/2,8

 

 

f/5,6

 

 

f/8

 

 

f/11

 

 

f/16

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se så mye galt her jeg. På så nært hold har du liten skarphetsdybde nesten uansett blender. Se eksemplet mitt med 70 mm macro litt under posten din og du ser også at dette objektivet har veldig liten dof.

 

 

(prøver du å ta macrobilder håndholdt er du nesten dømt til å mislykkes, og min erfaring er om du får noe 100 % skarpt er mer et tilfelle enn dyktighet. Stativ eller "beanbag" er et must i de fleste macrosituasjoner)

Endret av EspenE
Lenke til kommentar

Om du bruker objektivet på noe større, feks til portrett ser du at dybdeskarpheten øker med avstanden til motivet. I vedlagte bilde ser du at motivet er skarpt, men uskarpheten først inntreffer på lengre avstand. (70mm macro f:4)

post-29665-1182721349_thumb.jpg

Endret av EspenE
Lenke til kommentar
på grunn av vinkelen bli f/8 for stor blender til å få nok dybde.

 

Hvordan vil du si objektivet er? Skal kjøpe samme :)

8937238[/snapback]

 

Jeg var ikke klar over dette med vinkelen...nyttig å vite og utrolig viktig å være klar over, ikke rart mine makrobilder fra turen i dag gikk rett i dass.

 

Nå har jeg jo så og si kun tatt mislykkede bilder foreløpig :). Noen av portrettbildene er knallbra. Den er solid, veier 900 g og er tung ved håndholdt fotografering. Må bruke stativ. Den har relativ rask autofokus syns jeg, trodde makroobjektiver hadde treg autofokus, men det har ikke denne. Autofokusen er nærmest lydløs. Valgte denne foran Tamron 90/2,8 pga lengre brennvidde og pga ekstremt bra kritikk (både av anmeldere og i diverse forum).

Lenke til kommentar
på grunn av vinkelen bli f/8 for stor blender til å få nok dybde.

 

Hvordan vil du si objektivet er? Skal kjøpe samme :)

8937238[/snapback]

 

Jeg var ikke klar over dette med vinkelen...nyttig å vite og utrolig viktig å være klar over, ikke rart mine makrobilder fra turen i dag gikk rett i dass.

 

Nå har jeg jo så og si kun tatt mislykkede bilder foreløpig :). Noen av portrettbildene er knallbra. Den er solid, veier 900 g og er tung ved håndholdt fotografering. Må bruke stativ. Den har relativ rask autofokus syns jeg, trodde makroobjektiver hadde treg autofokus, men det har ikke denne. Autofokusen er nærmest lydløs. Valgte denne foran Tamron 90/2,8 pga lengre brennvidde og pga ekstremt bra kritikk (både av anmeldere og i diverse forum).

8937334[/snapback]

 

Aah, store tunge objektiv :love: ...

 

10. August gutter, da er det makrokjøp!

Lenke til kommentar
Sjises, dette var en tankevekker.

På f/16 og med en avstand på 50 cm fra motiv til sensor gir dette en DOF på 5 (fem) mm!!

8937386[/snapback]

 

Ja det er en av ulempene med et makroobjektiv med så lang brennvidde (vil mange mene). Det gjør at det stilles enda større krav til fotografen med tanke på å få rett fokus enn f.eks en 60mm som gir en god del mer DOF ved samme f-stop.

Lenke til kommentar

Makro er mye mer vanskelig enn jeg trodde på forhånd. Ikke nok med at det er en ekstremt kort DOF, men fokus er også vanskelig å treffe, ihvertfall med det stativhodet som jeg nå bruker (Manfrotto 486), må sikte litt over der fokuspunktet skal være for objektivet glir littegranne ned. Må vurdere å kjøpe et nytt stativhode.

 

På 50 cm avstand fra motiv til sensor vil Sigma 150/2,8 gi en DOF på 5 mm ved f/16. Samme DOF oppnås med f/5,6 på en Tamron 90/2,8 ved like stor avstand fra motiv til sensor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...