Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vedlikehold av bmw


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Vurderer å kjøpe meg en 94-95 3-serie, men har et par spørsmål til dere som har litt peil.

 

Er en del som sier BMW er dyrt å ha på verksted, vedlikehold ol. - er det noe sannhet i dette eller de på ganske lik linje med andre bilmerker? Jeg tenker da på normal kjøring, ikke typisk ungomds/råne-kjøring.

 

Hvor langt kan man gå utifra at en 3-serie går uten masse problemer om den blir tatt vare på - km stand altså, til sammenligning pendlet min far frem og tilbake til Oslo hver dag i 2 år med en renault, og med den ble det såpass mye problemer etter å ha rundet 200.000km at den ble for dyr i drift.

 

ALLE typer råd og evt. frarådninger tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

Jeg har selv en bmw 318i 1994, kjøpte den for 1 år siden på 159 000 km, har nå gått 199 000 km.

 

Delene til BMW og Merce er som regel mye billigere enn de til japanske merker (har aldri sett noe annet) og de er lettere å skru på derfor blir det færre timer på verksted og ergo rimeligere. Finn et verksted med folk du kan stole på, hos bmw er det urimelig dyrt å fixe så mye som ei lyspære. Alt trenger ikke heller alltid å være orginalt, delene fra bmw er noen ganger til å med fra samme fabrikk som de som er "pirat".

 

Vedlikehold? vask den, også i motoren om du gidder, og i døråpningen, møkk tiltrekker fukt som igjen tiltrekker rust. Bytt olje og oljefilter høst og vår.

 

Min har nå begynt å bruke olje men ikke mye, som er sedvanlig for en bil som har gått så langt, anbefaler at du finner en som har gått kortest mulig istede for den med størst motor. Ville ikke selv kjøpt en som har gått over 200 000 uansett hvor godt den er holdt pga deler som må byttes ut pga slitasje og oljeforbruk.

 

ps. en velholdt bil har ofte et rent motorom, men dette er sjeldent.

 

Den vil gå langt uten masse problemer om du sjekker at følgefeilene til den modellen du ser på er fulgt opp før du kjøper (på min byttet bærekuler som er et generelt problem hos bmw) reima (da den har gått noen km). osv.

 

fantastisk bil med en kjørefølelse uten like, bilen har gjort meg religiøs, ber 5 ganger om dagen mot sør (der Bayern er).

 

Lykke til, og håper du fant noe av dette som nyttig info.

 

mvh

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei,

 

Ikke så dyrt med vedlikehold syns jeg da. men dyr i drift er den. 1.5 l pr mil blandet kjøring. Har ikke vært spesielt dyr i forsikring eller service.

 

Kevin

 

BMW 328ia e36

9073482[/snapback]

 

Kommer selvsagt an på motoren =P Har selv en som bruker 0.75 på blanda kjøring (318i e36), og rundt 0.85 på mine særdeles fete dekk =P

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Vurderer å kjøpe meg en 94-95 3-serie, men har et par spørsmål til dere som har litt peil.

 

Er en del som sier BMW er dyrt å ha på verksted, vedlikehold ol. - er det noe sannhet i dette eller de på ganske lik linje med andre bilmerker? Jeg tenker da på normal kjøring, ikke typisk ungomds/råne-kjøring.

 

Hvor langt kan man gå utifra at en 3-serie går uten masse problemer om den blir tatt vare på - km stand altså, til sammenligning pendlet min far frem og tilbake til Oslo hver dag i 2 år med en renault, og med den ble det såpass mye problemer etter å ha rundet 200.000km at den ble for dyr i drift.

 

ALLE typer råd og evt. frarådninger tas imot med takk!

8936258[/snapback]

 

Visst du skal kjøpe en E36, vil jeg anbefale deg å kjøpe en 6`er. (320, 325, 328). Disse motorene går vesentlig lengre enn 4`ern. Ved bra vedlikehold, skal 6`ern 300 000 km uten STORE problemer. 4`ern derimot begynner å "kakle" når du passerer 200 000 km.

Mine erfaringer hvertfall, og mitt råd! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...