Gå til innhold

Canon Mellomring EF25II

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har denne ?

Hvor mye nærmere kommer enn med noe slik og passer den EF og EFS objektiver.

Tenkte å feste den mellom Canon 400D og Tamron 17-50 F2.8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har denne mellomringen og bruker den ralativt hyppig.

Den paser helt sikkert til Tamron'en, i alle fall fysisk. Ringen inneholder ikke noe glass eller andre avanserte komponenter, det er rett og slett et avstandsstykke bestående av bajonettfatning male/female i hver ende (pluss koblinger selvsagt).

Du får ganske mye mer forstørrelse, men hvor mye er varierende fra objektiv til objektiv. (faktor ca 25mm/brennvidde). I pakningsvedlegget er det listet opp hvordan den oppfører seg med alle Canon sine original-objektiver. Eksempelvis gir den 1:1 macro med EF 28mm f/1,8. Naturlig nok er ikke tredjepartsobjektiver listet.

Mellomringen flytter nærgrensen til objektivet nærmere sensoren/filmplanet. For noen objektiver flytter den nærgrensen inn i objektivet, og da kan du ikke fokusere på noe som helst fordi frontglasset er i veien. Slik er det med begge mine Sigma-objektiver, men autofokus synes å fungere også for disse.

Minste fokusavstand for Tamron 17-50 er av en eller annen grunn ikke oppgitt i produktkatalogen (her), men objektivets lengde er til forveksling lik min Sigma 18-50 (81mm mot 84mm), som altså ikke fungerer.

Jeg tror man er nødt til å forsøke med aktuelt objektiv, hvis ikke noen her inne har erfaring med nettopp dette objektivet. (google ga ikke noe klart svar heller). Hvis ikke 25mm fungerer, kanskje 12mm gjør det.

- Rams

Skrevet
Minste fokusavstand for Tamron 17-50 er av en eller annen grunn ikke oppgitt i produktkatalogen (her), men objektivets lengde er til forveksling lik min Sigma 18-50 (81mm mot 84mm), som altså ikke fungerer.

Tamron 17-50 f/2.8 har minste fokusavstand på 27cm, mens Sigma 18-50 f/2.8 har minste fokusavstand 28cm (begge oppgitte verdier). Dette er da selvfølgelig fra sensorplanet...
Skrevet
RamsPhoto, utav ren nyskjerrighet lurer jeg på hva det står om hvordan 24mm oppfører seg?

8939663[/snapback]

Er det 24mm f/1,4L eller 24mm f/2,8 du har?

Uansett må må jeg vente med å si noe til jeg kommer hjem. (ca 21:00 i kveld). Skal jeg tippe

(og det hender jeg gjør dét - om enn med vekslende hell)

så vil frontglasset på f/14,L komme i veien siden den er lengre. Min 28mm f/1,8 har 2-3mm klaring til glasset med i utgangspunktet samme minimum fokuseringsavstand (25cm).

24mm f/2,8 er kortere og bør klare seg bra.

- Rams

Skrevet (endret)

I pakningsvedlegget står å lese om Canon EF 24mm f/1,4L:

"Not available" - som jeg trodde altså.

Imidlertid vil den fungere med 12mm extension tube:

Forstørrelse: 0,66 - 0,50x

Fokusdistanse: 138-141mm

Arbeidsavstand (altså netto avstand til frontglasset): 11-14mm

Det jeg oppga som 3-4mm avstand til min 28mm f/1,8 for 25mm ext, er oppgitt til 14-15mm. Det betyr at "dine" 11-14mm vil oppleves som meget marginalt. Jeg foreslår å ikke ta bilder av spikre eller andre metallgjenstander med tilhørende risiko for L-glasset. :)

- Rams

PS: Canons zoom-linser er også listet, hvis du har noen av disse?

EDIT: Jeg fant fra en annen tråd at du også har kit-objektivet (du skriver der 17-55, men jeg antar du mener 18-55?)

EF Extention Tube 25mm II vil da gi deg

@55mm:

Forstørrelse 0,92-0,51

Arbeidsavstand: 50-117mm.

@18mm:

"not available"

Et sted mellom 18 og 55mm vil du få mer enn 1:1 macro med denne kombinasjonen. Kanskje den billigste 1:1 macro for canon å opprdive - hehe.

- Rams

Endret av RamsPhoto
Skrevet

Takk for det Rams. Det var mer en undring over hva som ville være mulig enn et ønske om fremtidig kjøp. 11-14mm høres veldig lite ut. Spesielt med med et beskyttelsesfilter foran.

Hadde allikevel vært morro å se hvordan slike bilder hadde sett ut.

Forresten, darwinisme i kameravesken har gjort at kit-objektivet er tilnærmet pensjonert. :whistle:

Skrevet

Forresten, darwinisme i kameravesken har gjort at kit-objektivet er tilnærmet pensjonert. 

8946193[/snapback]

Det er nok slik for de fleste kit-objektiv rundt om tenker jeg, mitt eget er på utlån. Det er likevel hard kamp om plassen i kameraveska hver gang jeg skal pakke for tur. På korte utflukter ender jeg som regel med å sette på 28mm'eren, henge kamera på skulderen og la resten bli igjen hjemme. Som Mika Kojonkoski pleier å si: Normal is good enough

Jeg var ikke klar over macro-mulighetene som kit-en gir, så kanskje jeg skal låne den tilbake. Mitt eksemplat er nok blant de bedre av sorten, og brukes faktisk (nedblendet til ca f/11) i studio med akseptable resultater.

Hadde allikevel vært morro å se hvordan slike bilder hadde sett ut.

Det gir et meget underlig perspektiv. Jeg kan se om jeg ikke får lagt ut noen eksempler i kveld.

- Rams

Skrevet

Jeg har en EF12 og den passer ikke på min Sigma 18-50 f2.8.

Passer på min Canon 50mm og 70-200 og Sigma 20mm. Siste blir eksepsjonelt upraktisk da ting nesten må ligge glasset for å være i fokus.

Skrevet
Den mellomringen det er snakk om her (EF25II), vil den passe godt til mitt 100 f/2.8 macro objektiv?

8955981[/snapback]

Jepp, den vil gi deg hele 1,38 forstørrelse med 9,1cm arbeidsavstand.

(eller om det er USM-varianten av 100mm Macro: 1,39x v/12,9cm)

Dette er tabellens sterkeste kombinasjon.

Bemerk at dette er absolutt nærmeste fokusavstand for kombinasjonen, og kan være vanskelig å treffe. Kombinasjonen vil fokusere opp til 41 cm fra motivet, men da med mer beskjedne 0,26x forstørrelse som med et normalt 100mm objektiv. Alt i mellom vil gi en mellomting.

- Rams

• 7 måneder senere...
Skrevet (endret)

slenger meg på denne tråden i stedet for å starte en ny :p

noen som vet hvilke extension tubes som gir best macro på mine objektiver? Har en canon 50mm ef 1.8 og en efs 17-85 4-5.6 is usm. har også en sigma 70-300 mm. noen tips? og har noen et par eksempel bilder som dere kan vise ? :thumbup: tenkte forresten på å bestille dette settet fra adorama noen som har det?

Endret av CoaX-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...