Gå til innhold

Hvordan lese, sende og motta mail i Ubuntu Server


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Jeg har funnet frem en gammel maskin jeg tenkte å bruke som mail- og filserver, men jeg finner rett og slett ikke ut hvordan jeg får mailen opp og gå. Håper noen kan hjelpe meg i riktig retning her.

 

Det jeg håpet var å bruke en maskin som server hvor alle mailer kan ligge og som jeg sender/mottar mail fra, d.v.s. at jeg logger inn på serveren og har et program som Evolution/Thunderbird e.l. som konfigureres med min mailkonto. Slik det er nå må jeg huske på hvilken maskin jeg har sendt hvilken mail fra, så jeg prøver å få en sentral lagring på dette.

 

Det jeg har prøvet; Først denne guiden som fikk serveren opp å gå, men jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle få til mailen.

 

Så la jeg inn webmin da jeg håpet denne kunne gjøre jobben, men fikk det ikke til her heller.

 

Så brukte jeg denne guiden men hjalp heller ikke mye på det jeg lurer på.

 

Alle guider jeg har lest og prøvet går ut på oppsett av en LAMP server uten at jeg ser hvordan jeg kan konfigurere og lese/skrive mail.

 

Sikkert jeg som ikke forstår så mye, men håper noen kan komme med noen tips her, evt. om det ikke vil funke slik jeg tenker?

 

Nå har jeg prøvet så mye forskjellig at jeg har mistet litt oversikten over hva jeg har/ikke har installert så kommer til å reformatere, men før jeg gjør det, vil jeg vite hva jeg trenger/ikke trenger.

 

Et tilleggsspørsmål; Er det en kommando som pakker ut en fil fra cd til en bestemt mappe? D.v.s. dersom jeg laster ned en tar.gz fil, legger den på en cd og skal pakke den ut på serveren. Trenger nemlig ndiswrapper på det trådløse kortet på serveren og driveren er i tar.gz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å angi katalogen innholdet skal pakkes ut til kan du bruke -C-switchen:

tar xvzf FileName.tar.gz -C /home/david/tmp

(om denne ikke brukes, så vil innholdes pakkes ut til den katalogen tar-kommandoen kalles fra).

8924136[/snapback]

 

Takker, det løser det ene problemet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...