Gå til innhold

Studere psykologi i Bergen eller Trondheim?


Willy]

Anbefalte innlegg

En kompis av meg vil studere psykologi. Han har søkt både på NTNU og på universitetet i Bergen. Eneste forskjell mellom studiene er at på NTNU er det et treårig studium, mens i Bergen er det et årsstudium.

 

Spørsmålet her er om han kan gå ett år på NTNU og få akkurat de samme papirene/fagene/etc. som han ville fått på universitetet i Bergen?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det studiet i Bergen på 1 år er et årsstudium, mens det på 3 år på NTNU faktisk er en bachlorgrad. Man får langt ifra samme kvalifikasjoner av et årsstudium som en bachlorgrad. Etter bachlorgrad i psykologi kan man ta mastergrad som tar 2 år, slik at man får tilsammen 5 år med psykologistudier.

 

Men ingen av disse gradene (eller det årsstudiet) er å forveksle med profesjonsutdanning i psykologi. Dette studiet er på 6 år, og det er kun dette studiet som gir deg tillatelse til å praktisere som psykolog!

Lenke til kommentar

Jeg tror dere misforstår meg litt. Det jeg spør om er ikke om han vil få samme kvalifikasjoner av å gå et årsstudium som å ta en bachelorgrad i psykologi i 3 år.

 

Det jeg vil vite er om det går for det samme å ta bare ett år psykologi på NTNU og å ta årsstudiumet i Bergen?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke siden man må søke intern hos NTNU (NTNUs Søknadsweb), og jeg finner ingen statistikk.

Men har hørt det studiet er ganske populært, og når det står følgende vil jeg tro det blir trangt om plassene:

 

Det foretas opptak av 48 studenter en gang i året, hvorav 24 studenter får tilbud om studiestart i høstsemesteret og 24 studenter får tilbud om studiestart det påfølgende vårsemesteret.
Endret av skag1
Lenke til kommentar
Æsj, det var egentlig den jeg tenkte på.

Hva må du ha for å komme inn på det studiet?

8935182[/snapback]

 

Du kommer inn på profesjonsstudiet i psykologi med kun generell studiekompetanse, men snittet vil nok bli ganske høyt. Tidligere da eksamensresultatene på årsenheten var grunnlaget for opptak til profesjonsstudiet, var man heldig hvis man kom inn med et dårligere snitt enn A. (Dette gjelder UIO)

Lenke til kommentar

Kaprer tråden litt, men siden det sikkert er interessant for flere lar jeg det stå til. Har søkt int. psykologi ved NTNU, og er virkelig klar for å jobbe for og komme meg videre siden dette er noe jeg virkelig vil. Saken er den at jeg har minimal kunnskap om emnet, noe som kanskje virker litt rart. Jeg er den typen som liker å hjelpe folk, og som folk kommer til for å prate om vanskelige ting, en menneskekjenner som andre har beskrevet meg.

Problemet er som sagt, at jeg vet ikke hva jeg skal forvente før jeg står med føttene dypt i det, og jeg vil være forberedt, helst i forkant av de andre!

 

Det jeg derfor lurer på er om råd og vink, nyttige bøker (on og offline), hefter osv som jeg kan bla i mens jeg venter. Da tenker jeg på i tillegg til lærebøkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...