Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Maskin starter, null skjermbilde


Anbefalte innlegg

Har akkurat satt opp en ny maskin, den starter helt fint, alle viftene går, en LED på hovedkortet lyser blått, ingen POST beeps.

 

Starter opp maskinen, venter på skjermbilde, kommer absolutt ingenting opp, har byttet skjermkort med ett annet jeg hadde liggende, fortsatt samme feil.

 

Noen ideer?

 

Ram: Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket

OS HD: Western Digital Raptor 74GB SATA

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB XXX GDDR3

Hovedkort XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI,

PSU: MIST, 600W, ATX.2.2

 

--

 

Problemet var rett og slett kablingen fra PSU til Skjermkortet, noe så latterlig lett som skapte mange problemer, huff.

 

Takk for hjelpen til de som svarte.

Endret av nih-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har akkurat satt opp en ny maskin, den starter helt fint, alle viftene går, en LED på hovedkortet lyser blått, ingen POST beeps.

 

Starter opp maskinen, venter på skjermbilde, kommer absolutt ingenting opp, har byttet skjermkort med ett annet jeg hadde liggende, fortsatt samme feil.

 

Noen ideer?

 

Ram: Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket

OS HD: Western Digital Raptor 74GB SATA

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB XXX GDDR3

Hovedkort XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI,

PSU: MIST, 600W, ATX.2.2

8918553[/snapback]

Ta ut CPU'en og sjekk at du ikke har bøyd noen pinner. man får noe alla de symptomene når det skjer.

Lenke til kommentar
Kjørte nå opp PC'en uten RAM, kom ikke et eneste pip fra maskinen, er det mes sannsynelig at CPU'en har tatt kvelden?

8922250[/snapback]

 

Har du gjennomført feilsøk som Fritz0r sa? Er ikke sikke på om det er mulig å boote uten RAM og det er sjelden jeg hører om defekt CPU. Finner du ikke feilen på den måten har du trolig problemer med skjermkort og/eller strømforsyning (sjekk nøye at skjermkortets strømplugger sitter skikkelig i begge ender.). Jeg tror nok 600W skal være nok, men det er i grenseland faktisk for dine spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Hei,

 

uten RAM i det hele tatt bruker man ikke å komme så veldig langt.

 

Prøv med først 1 brikke, deretter den andre dersom det ikke virker med den første.

 

Videre fortsetter fortellingen slik :

1. Start med kun HK, PSU, Skjermkort, RAM (1 brikke evt. 2) prøv også i forskjellige slot'er.

Virker dette fortsetter du med å :

2. Plugg inn HD.

Virker det fremdeles ?

3. Plugg inn DVD

Fremdeles ok ?

 

Dersom IKKE noe virker i det hele tatt :

1. Sjekk at det ikke er noen kortsluttninger mellom hovedkort og kabinettet.

(Kan forekomme når man skrur HK fast til kabinettet)

 

2. Det KAN være en tanke å koble opp PSU, HK, GFX og RAM utenfor kabinettet.

(Dette er en vurderingsak. Man står i fare for å utsette komponentene for statisk elektisitet, og kan dermed ende opp med å gjøre mer skade enn nytte. Pass hvertfall på at flaten du monterer på IKKE er ledende)

 

3. Neste steg er å prøve enkelt-komponenter i annet system, evt. erstatte komponenter en etter en for å se om problemet løses (Da med komponenter som man ettertrykkelig VET virker).

Ulempen : Man KAN risikere å ødelegge nye/gode komponenter.

 

Det forekommer at komponenter, deriblant CPU, er DOA, men det skjer da ikke så ofte. De aller fleste feil er brukerfeil.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Prøvd RAM'en jeg beskrev i starten av tråden på en annen maskin, den funker der.

Kan nesten utelukke at det er noe galt med den.

 

Har også startet maskinen med skjermkort+hk+ram hittil, gjør bestandig dette da jeg vet at BIOS vises uansett, ( har dog prøvd med alt tilkoblet også, null forskjell )

Har ikke prøvd 8800 på en annen maskin da jeg ikke tror PSU'en på den andre maskinen min kan takle det, har deriomt satt det gamle skjermkortet mitt i den nye maskinen uten hell.

 

Er ikke noen kortsluttninger mellom kabinett-hovedkort heller.

 

Jeg kjører derimot skjermkortet opp på en litt rar setup, 1xpci-e strømkabel + 2xmolex->pci-e kabel, når jeg ikke gjør det på denne måten piper det veldig fra skjermkortet.

 

Det nye kabinettet mitt har plass til to PSU'er, kan sjekke om dette har noe innvirkning på om det starter opp, men tviler på det da andre med samme type kort starter greit opp på samme type PSU.

 

Takk for hjelpen sålangt

Lenke til kommentar
Jeg ville byttet strømforsyning om jeg var deg.

8923028[/snapback]

 

Har en venn av meg som kjører på akkurat det samme bortsett fra hovedkortet, hos han starter alt fint, riktignok kjører han en annen kabel til skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...