Shagma Skrevet 21. juni 2007 Skrevet 21. juni 2007 (endret) Har vurdert å ta i bruk LVM for hjemme-serveren. Er det noen som kan forklare hvordan dataene lagres i en volum group på 2 eller flere disker? Blir for eksempel en fil spredd utover diskene eller lagres filer sekvensielt? Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg vegrer meg for å ta i bruk LVM i tilfelle en av diskene i gruppen plutselig skulle ta kveld. Jeg vet at RAID har samme problemer men også løsninger på de, men jeg ønsker ikke å gå til innkjøp av raid oppsett. Endret 21. juni 2007 av Shagma
Wattengård Skrevet 22. juni 2007 Skrevet 22. juni 2007 Jeg vil tro (uten å ha inngående kunnskaper til det) at data lagres noenlunde sekvensiellt. Men selv om den ikke sprer én fil over flere disker, så sprer den nok filer i samme katalog over flere disker. Så hvis en disk ryker i en viktig katalog så mister du jo viktig data uansett. Jeg tror jeg ville foreslått å kjøpe 3 disker i egnet størrelse og sette de i RAID5. Da har du sånn passe bra sikring og du mister ikke så mye plass. I RAID5 kan en av diskene ryke men du vil fortsatt kunne gjenoppbygge dataene ved hjelp av informasjon fra de to gjenværende. Hvis jeg ikke husker helt feil så er plass-kalkuleringen på RAID5 slik: 3*250gb disker = 500gb plass (1/3 går bort til paritets informasjon) Selv har jeg tenkt å sette opp begge deler. Et sett med disker i RAID1 for å legge ting som bilder fra kameraet, video fra videokameraet og andre viktige dokumenter. Pluss et sett med LVM for dilldall som musikk, video, spill osv. Mulig det blir et RAID5 sett i tillegg for lagring av egenrippet musikk. Kjipt å bruke et par uker på å rippe cdsamlinga, så ryker disken -C-
arnizzz Skrevet 23. juni 2007 Skrevet 23. juni 2007 Har vurdert å ta i bruk LVM for hjemme-serveren. Er det noen som kan forklare hvordan dataene lagres i en volum group på 2 eller flere disker? Blir for eksempel en fil spredd utover diskene eller lagres filer sekvensielt? Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg vegrer meg for å ta i bruk LVM i tilfelle en av diskene i gruppen plutselig skulle ta kveld. Jeg vet at RAID har samme problemer men også løsninger på de, men jeg ønsker ikke å gå til innkjøp av raid oppsett. 8916481[/snapback] Du trenger ikke gå til innkjøp av noe raid-oppsett. MDADM fungerer perfect.
Shagma Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Skrevet 25. juni 2007 (endret) Både MDADM og LVM høres ut som gode alternativer til et dyrere RAID oppsett. Men jeg finner ikke noe informasjon om hvordan filer blir lagret så jeg vet ikke hva som skjer dersom en av diskene skulle gå i stykker. Om alle data fragmenteres over flere disker så vil jeg miste mye mer data selv om det bare er en disk som slutter å virke.' For tiden har jeg ikke lyst til å "sløse" plass med RAID 5 lignende løsninger heller. Endret 25. juni 2007 av Shagma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå