Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Joda hvis man skal ha Nikon med innebygd AF-motor er det kun D50 og D80 under 10 000 kr. Men så er jo spørsmålet om trådstarter allerede som førstegangsbruker av speilrefleks trenger godt objektivutvalg. Jeg skal også kjøpe mitt første speilrefleks straks, og D40 er min favoritt fordi jeg kommer til å holde meg til kit-linsa og muligens en 55-200mm VR. Greit nok.. er jo litt dumt om jeg plutselig vil ha fastoptikk o.l, og må bytte til D50 eller D80.

Dessuten liker jeg D40 kamerahuset bedre enn D50, pga fysisk størrelse, vekt, større skjerm m.fl. Er litt dumt hvis trådstarter liker ergonomien på D40 best, men velger D50 pga objektivutvalget, OG ikke utnytter denne fordelen.

Min plan er hvertfall klar.. begynne med D40, så oppgradere med tele linse, så kjøpe en vidvinkel linse om dette kommer innen rimelig tid, og til slutt oppgradere til D80/avtakeren.

Men for all del.. liker D50 bortsett fra at D40 frister så sinnsykt mye mer med sin størrelse og skjerm, samt Flashback kampanjen og prisen på 3999,-!

Endret av moestue
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Dessuten liker jeg D40 kamerahuset bedre enn D50, pga fysisk størrelse, vekt, større skjerm m.fl. Er litt dumt hvis trådstarter liker ergonomien på D40 best, men velger D50 pga objektivutvalget, OG ikke utnytter denne fordelen.

Jeg synes både D40 og D50 passet godt i hånden min. D40 er jo lettere og mindre , mens D50 er litt større .Det gjør egentlig ingenting for meg siden jeg har litt store hender :)

Må nok prøve begge en gang til for å bestemme meg . Først må jeg se om jeg får kjøpe D50'n til rundt 3500 , hvis ikke blir det D40.

I begynnelsen trenger jeg antagelig ikke mange objektiver, kanskje ett eller to i tillegg til kit-objektivet, men

etterhvert blir det nok flere . Jeg synes det er en fordel at D50 har større objektivutvalg. Dessuten er jo de fleste objektivene uten integrert AF motor billigere enn de med .

Men for all del.. liker D50 bortsett fra at D40 frister så sinnsykt mye mer med sin størrelse og skjerm, samt Flashback kampanjen og prisen på 3999,-!

gjelder kampanjeprisen på 3999,- for D40 hos expert bonus enda da ? Tar jeg ikke feil så gjaldt denne kampanjen fra 14.juni t.o.m. 20.juni . Da jeg oppdaget denne kampanjen var expert bonus dessverre utsolgt !

Er det noen som vet om andre butikker i Trondheim eller omegn som har D40kit med blits til 3999,- :hmm: ?

Endret av Edgel
Skrevet

Ta det bare rolig, moestue. Innen du har lært deg å intuitivt velge en god komposisjon og eksponering, har Nikon forlengst lansert alle de viktigste fastobjektivene som du har behov. Det er ingen som kan lære seg basic håndtverk skikkelig på noen få måneder, uten at de studerer foto på heltid. Derfor faller kritikken mot D40 på steingrunn for meg, selv om også jeg har tabbet meg ut med å angripe Nikon for samme tekniske løsning. Dette er bare en overgangsfase. I fremtiden blir det nok bare etterkommeren etter D200 som har innebygd fokusmotor, utenom proffmodellene. Nikon har åpenbart funnet ut at den innebygde motoret med mekanisk overføring har kommet til veis ende, hvis de fortsatt skal holde tritt med Canon når det gjelder fokushastighet. Det finnes ingen annen grunn til at de skulle velge å begynne med fokusmotor i objektivene. De bruker neppe hundretalls millioner på å utvikle AF-S hvis de ikke måtte gjøre det.

Skrevet (endret)

Da blir det hvertfall D40 på meg! Enda en god grunn til å velge D40 framfor D50 :)

Når det gjelder pris på D40 så er jeg sannelig ikke sikker. Jeg river meg selv i håret om jeg ikke får D40 før flashback kampanjen er over, med tanke på at den er utsolgt.

Endret av moestue
Skrevet
Ta det bare rolig, moestue. Innen du har lært deg å intuitivt velge en god komposisjon og eksponering, har Nikon forlengst lansert alle de viktigste fastobjektivene som du har behov. Det er ingen som kan lære seg basic håndtverk skikkelig på noen få måneder, uten at de studerer foto på heltid. Derfor faller kritikken mot D40 på steingrunn for meg, selv om også jeg har tabbet meg ut med å angripe Nikon for samme tekniske løsning.
Mens jeg synes faktisk de skulle lansert objektivparken først - og så fjernet motoren. Da ville ingen klaget heller. Sånn som det er nå, er D40 en begrensning for mange...
Skrevet

Greit nok, de kunne godt ha gjort det. Jeg forstår imidlertid hvorfor de lanserer D40 nå. På sikt skal nemlig alle konsumentmodeller være uten innebygd motor, med unntak av toppmodellen. Det er samme filosofi de har med den mekaniske overføringen av blenderdata fra AI-S. På et eller annet tidspunkt måtte også Nikon gå over til motor i objektivet, for å ikke sakke akterut med hastigheten i forhold til erkerival Canon. De kan ikke tilby begge alternativer i alle klasser, fordi det er fordyrende for dem å tilby begge deler. Slik er kapitalismen. Uansett hvor lite de sparer på det, så utgjør det milliarder når mange produkter skal produseres.

Hvis det ikke var slik, så ville alle stereoanlegg vært utstyrt med gullkontakter og apls-potmetere, for eksempel.

Skrevet (endret)

ok.. nå har jeg ringt til Japan photo og de var utsolgt over hele landet for D50. Men Japan photo i Trondheim sa at de solgte D50kit for 5500 mens de fortsatt hadde inne (noe de ikke lenger har). Det kostet ikke 4000 nytt der altså . Får jeg D50n for 3500-4000 synes jeg det er en ok pris , jeg sparer jo 2000-1500,- og kameraet ble kjøpt i oktober i fjor høst . Siste beslutning taes likevel ikke før jeg har sett kameraet.

Endret av Edgel
Skrevet

Da ble det D40 likevel på meg ... Han som solgte D50n brukt ville ikke selge for 4000 så da ble det ikke noe kjøp. Jeg kjøpte i stedet Nikon D40kit med blits hos JP pluss supersikring som kan være kjekt å ha . Batteriet står nå på lading og jeg gleder meg til å prøve kameraet :cool:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...